۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
رییس شورای شهر چگونه انتخاب شد

دوستی: لابی سنگینی صورت گرفت/ چمران: شخصاً لابی نکردم

شب گذشته برنامه دیروز، امروز، فردا در حالی به روی آنتن رفت که به موضوع انتخابات رئیس و هیأت رئیسه شورای شهر تهران پرداخت.
کد خبر : ۱۹۶۲۱۸
صراط: در حالی برنامه دیروز، امروز، فردا این هفته به موضوع انتخابات رئیس و هیأت رئیسه شورا پرداخت و در ادامه جلسه میهمانان نظرات خود را در خصوص دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح کردند.

شب گذشته برنامه دیروز، امروز، فردا در حالی به روی آنتن رفت که به موضوع انتخابات رئیس و هیأت رئیسه شورای شهر تهران پرداخت.

در این برنامه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و همچنین اقبال شاکری حضور داشتند که در ادامه نیز اسماعیل دوستی و محمد سالاری دو عضو اصلاح‌طلب شورا به صورت تلفنی در این برنامه شرکت کردند.

مهدی چمران در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه به هیچ عنوان روی موضوع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در شورا تأکید نداشتم و ندارم گفت: در شورا همه باید به فکر خدمت به مردم باشند.

وی تصریح کرد: فعالیت در شورای شهر با مجلس شورای اسلامی متفاوت است چرا که در شورا مسائل شهر پیگیری می‌شود اما در مجلس به مسائل کلان کشور پرداخته می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه نباید در مسائل سیاسی، حزبی و گروهی تکیه زد گفت: نتیجه این تکیه در آنها نتایج خوشایندی را به بار نمی‌آورد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات رئیس و هیأت رئیسه شورای شهر تهران در سال دوم از فعالیت شورای چهارم گفت: قطعاً در هر انتخاباتی افراد سعی دارند پیروز شوند  اما پس از پیروزی خدمت مهمترین اولویت هر گروه و حزب خواهد بود.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه نباید به دنبال مسائل حاشیه‌ای و مسائل تبلیغاتی در شورا رفت گفت: قطعاً در این انتخابات نیز اعضا عملکرد یکساله گذشته شورا را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت تصمیم گرفتند به فرد دیگری رأی بدهند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در یک سال گذشته از فعالیت شورای چهارم اقدامات خوبی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به تدوین برنامه پنج ساله دوم شهر و همچنین بودجه سال 93 شهرداری اشاره کرد.

وی گفت: در یک سال گذشته مباحث خیلی تخصصی نیز در شورا مطرح شده است و به هر طریقی هر گروهی که رئیس باشد یا نباشد مهم نیست و آنچه که مهم است مردم و خدمت به آنهاست.

چمران گفت: ما در شورا برنده نداریم و برنده اصلی مردم هستند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با تأکید بر اینکه بنده شخصاً هیچ لابی برای به دست آوردن کرسی ریاست در شورای شهر نکرده‌ام گفت: حتی در روز درگیری و قبل از ‌آن نیز من با برخی از دوستانی که به من رأی داده بودند حتی سلام و  علیک هم نکردم و اگر تماس‌هایی نیز وجود داشته عادی و معمولی بوده است و هیچ گونه لابی برای به دست آوردن ریاست شورا نداشته‌ام.

چمران خاطرنشان کرد: در سال گذشته که به من رأی داده نشد بنده کمبودی از لحاظ محبت نداشتم و حتی به دوستانی که به من هم رأی نداده بودند احترام بسیاری می‌گذاشتم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: هنر کار در این است که از میان سیاسی‌کاری‌ها روش درستی را برای خدمت برگزینیم و مسائل سیاسی بر مسائل تخصصی ما سایه نیندازد.

وی با اشاره به دیدار اعضای شورای شهر تهران با مقام معظم رهبری در ماههای اخیر گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این دیدار به شورای سوم اشاره کردند و فرمودند علیرغم اینکه گروه‌های مختلف سیاسی در این شورا وجود داشت اما شورا به وظایف خود عمل کرد.

وی ادامه داد: شورای سوم در حالی فعالیت خود را انجام می‌داد که با بحران و فتنه 88 روبه‌رو بود ولی خوشبختانه با لطف خداوند از این مسائل گذشتیم و کار خود را انجام دادیم.

چمران ادامه داد: در شورای سوم و علیرغم وجود گروه‌های مختلف سیاسی اما به هیچ وجه در درون شورا اجازه ندادیم که به مسائل سیاسی دامن زده شود و با وجود تفکرات سیاسی راه خدمتگزاری صحیح را در پیش گرفتیم.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با تأکید بر اینکه منتخبین مردم در پارلمان محلی به بلوغ فکری رسیده‌اند گفت: احتمال دارد که در موقع رأی‌گیری گروه‌های مختلفی برای به دست آوردن رأی با یکدیگر رقابت کنند اما پس از انتخابات قطعاً همه به سمت خدمت به مردم و شهر گام برخواهند داشت.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ما همیشه به رأی افراد احترام گذاشته‌ایم و خواهیم گذاشت گفت: اگر کسی به بنده رأی نداده باشد هیچگاه به وی حمله نمی‌کنم و حتی احترام نیز به وی قائل هستم چرا که شخصیت هر فرد بیش از هر چیز دیگری ارزش دارد.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ر تدوین برنامه پنج ساله شهرداری زحمات فراوانی کشیده شده است گفت: این برنامه در شورای سوم ارائه شد اما در آن زمان ما تصمیم گرفتیم که تدوین برنامه در شورای چهارم صورت گیرد و خوشبختانه بعد از مطالعات سنگین و با اصلاحات فراوان این برنامه به تصویب رسید و باید به اجرا گذاشته شود.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: ما شورای شهرداری نیستیم و در واقع شورای شهر هستیم و باید برای شهر تصمیم بگیریم و امیدواریم شورای پویا و پرتحرک در سالهای آینده داشته باشیم.

چمران ادامه داد: شورای شهر باید شورای همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باشد و این در حالی است که هم اکنون این موضوع در شوراها دیده نمی‌شود به طوری که باید تمامی دستگاه‌ها فعالیتشان بر اساس برنامه‌های شوراها صورت گیرد.

وی اضافه کرد. موضوع دیگری که هم اکنون در دولت یازدهم مطرح است این است که می‌خواهند مجدداً انتخاب شهردار را به مردم واگذار کنند و این کار نادرستی است چرا که انتخاب شهردار انتخاب فردی مشهور و سیاسی نیست و انتخاب شهردار یک کار تخصصی و یکی از اختیارات شورا است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: یقیناً شورای شهر با این نظر دولت مخالف است و ما نیز دلایل مخالف خود را عرضه خواهیم کرد و امیدواریم در این دولت که تعامل دولت و شورا وجود دارد این موضوع حل و حل شود.

در ادامه این برنامه اقبال شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد یک ساله شورا و همچنین اقدامات اخیر در انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر تهران و کسب ریاست چمران اظهار داشت: این حاصل کار یک روز  و چند روز انتخابات شورا نبوده است و حاصل عملکرد یک ساله بوده است.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته اصولگرایان به دنبال وحدت بوده‌اند و آنقدر این وحدت قدرت داشته است که دیگران را نیز جذب این وحدت کرده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه فرصت خدمت هنوز باقی است گفت: 3 سال از عمر شورای چهارم باقی است و دوستان ما (اصلاح‌طلبان) نیز می‌توانند در سالهای بعدی تلاش کنند تا مجدداً ریاست شورا را به عهده بگیرند.

شاکری با گلایه از مطالبی که در روزهای اخیر در خصوص انتخابات هیأت رئیسه شورا عنوان شده است گفت: در این انتخابات نه رأی خریداری شده و نه لابی‌گرایی چرا که لابی‌گرایی سیاسی در شورا معنی ندارد و این تحلیل‌ها درست و منطقی نیست.

وی گفت: قطعاً هر چقدر از شائبه‌های سیاسی دور بشویم و خدمتگزاری به مردم را در دستور کار خود قرار دهیم مطمئناً مردم نیز از ما راضی خواهند بود ضمن اینکه همه اعضا باید سعه صدر داشته باشند.

وی با بیان اینکه انتخابات هیأت رئیسه شورای چهارم دو بار دیگر در سالهای آینده اتفاق خواهد افتاد گفت: باید حمایت و نظارت را در شورای چهارم نهادینه و سامان‌دهی کنیم.

وی ادامه داد: در دومین سال از فعالیت شورای چهارم انتخاباتی آرام، منطقی و در شأن شورای چهارم صورت گرفت که در نهایت تغییرات کمی در این شورا صورت گرفت چرا که تنها تغییری که در این دور صورت گرفت حضور چمران به جای مسجد جامعی و همچنین حضور ابوالفضل قناعتی به جای آقای ساعی بود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی مسجد جامعی در مدت ریاست خود در شورای شهر گفت: خوشبختانه در این مدت به اهداف برنامه پنجم نزدیک شده‌ایم و شاهد انسجام و همکاری اعضای شورا بودیم و در این مدت انحرافی نداشته‌ایم.

شاکری در ادامه با اشاره به اینکه انتظار می‌رود هیأت رئیسه در دوره چهارم نیز همانند گذشته عمل کند گفت: باید برنامه‌ریزی شود تا کمیسیون‌ها از برنامه‌هایی که برای آنها تهیه شده است خارج نشوند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به حضور وزرا و معاونین رئیس جمهور در شورای چهارم گفت: این اقدامی مبارکی بود اما باید این تعامل را به سمت دو سویه شدن ببریم و شورای شهر نیازمند مدیریت یکپارچه شهری است و اگر این مدیریت در قانون اصلاح شود و در نهایت عملیاتی بشود شهروندان از خدمات بهتری استفاده خواهند کرد.

به گزارش فارس، در ادامه این برنامه اسماعیل دوستی یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران اظهار داشت: تمامی اعضا از عملکرد هیأت رئیسه و مسجد جامعی در طول یک سال گذشته راضی بوده‌اند.

وی با تبریک مجدد به چمران و هیأت رئیسه جدید گفت: اینکه می‌گویند لابی نکرده‌ایم و جلسه نگذاشته‌ایم خلاف است چرا که هم داخل شورا و هم بیرون شورا لابی صورت گرفته است.

دوستی گفت: بنده این مطلب را که عنوان شده رأی خریداری شده به هیچ وجه قبول ندارم و تکذیب می‌کنم اما یقین دارم لابی سنگینی صورت گرفته است.

دوستی ادامه داد: هیچ اصلاح‌طلبی در این انتخابات به آقای چمران رأی نداده است و مجدداً انتخاب وی را به اصولگرایان تبریک می‌گویم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ما از ابتدایی که وارد شورا شدیم 14 نفر بودیم گفت: در ادامه یک نفر از ما (خانم راستگو) به اصولگرایان پیوست و در نهایت در انتخاب شهردار تهران به آقای قالیباف رأی داد.

دوستی ادامه داد: در انتخابات گذشته دوستان مستقل در شورا به مسجد جامعی رأی دادند و این بار لابی دوستان ما (اصولگرایان) قوی‌تر بود و در نهایت آقای چمران رأی آورد.

عضو شورای شهر تهران گفت: شورای چهارم شورای کارآمد، کاردان و تخصصی است و دغدغه خدمت دارد و قطعاً تمامی اصلاح‌طلبان در این دوره نیز همانند دوره گذشته با اصولگرایان همکاری خواهند داشت.

وی افزود: اصلاح‌طلبان مسائل سیاسی را در امور شهر دخالت نخواهند داد و بر اساس منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان بر سه موضوع هدایت، حمایت و نظارت با شهرداری همکاری و تعامل خواهند داشت.

وی افزود: بنده شخصاً اعتقاد دارم شورای شهر نباید شورای شهرداری باشد ضمن اینکه ما می‌توانیم در کنار یکدیگر و با تعامل اقدامات گسترده‌ای را در شهر انجام بدهیم.

راستگو در ادامه این برنامه با اشاره مجدد به تغییر موضع خانم راستگو در شورای چهارم گفت: وی زمانی که در انتخابات شرکت کردند در لیست اصلاح‌طلبان قرار داشتند و اگر در این لیست قرار نمی‌گرفت، مطمئناً رأی نمی‌آورد چرا که با رأی اصلاح‌طلبان وارد شورای شهر شد و توقع این بود که همگام با اصلاح‌طلبان گام بردارند.

دوستی گفت: زمانی که راستگو تغییر موضع داد و به قالیباف در انتخابات شهردار تهران رأی داد، حزب اسلامی کار نیز از وی به شدت گلایه‌مند بود چرا که راستگو با حمایت حزب اسلامی کار وارد لیست اصلاح‌طلبان شده بود.

وی گفت: قطعاً اگر در لیست اصولگرایان نیز فردی حضور پیدا می‌کرد و در انتخابات به فرد دیگری رأی می‌داد مورد مؤاخذه از سوی اصولگرایان قرار می‌گرفت که آنها نیز اعتراض می‌کردند.

دوستی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه جدید گفت: سال گذشته و در زمان انتخابات ما به آقای مسجد جامعی رأی داده‌ایم اما تصمیم گرفتیم که آقای طلایی نیز به عنوان نایب رئیس حزب اصولگرایان رِأی بدهیم و توقع داشتیم یکی از بچه‌های ما (اصلاح‌طلبان) وارد هیأت رئیسه شوند.

وی گفت: متأسفانه اصولگرایان حتی نگذاشتند پسر شهید تندگویان بر کرسی منشی شورا بنشیند و آنقدر این دوستان سیاسی فکر کردند که هیأت رئیسه را کاملاً اصولگرایی بستند.

دوستی تصریح کرد: قطعاً استراتژی اصلاح‌طلبان این نیست که شورا را به سمت سیاسی بکشند و ما به سمت شورای کاردان و کارآمد حرکت خواهیم کرد.

در ادامه این برنامه، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با اعتراض به رسانه ملی گفت: علیرغم اینکه شورای چهارم ترکیبی متفاوت از سالهای گذشته بوده و دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود دارند اما هیچگاه شائبه سیاسی در این مدت مشاهده نشده است و حتی دوستان اصولگرا نیز بر این موضوع اذعان دارند.

وی با اشاره به اقدام رسانه ملی (دیروز، امروز، فردا) و دعوت از دو تن از اصولگرایان و واکاوی انتخابات سال نخست شورای چهارم و انتخابات قالیباف و همچنین انتخابات خانم راستگو گفت: قطعاً رسانه‌های خارج از شورا به دنبال سیاسی کردن فعالیت شورا هستند.

وی گفت: تدبیر مسجد جامعی و تجربه چمران در سال گذشته باعث شد که شورا به سمت جلو حرکت کند و این در حالی بود که علیرغم اینکه چمران به عنوان رئیس انتخاب نشده بود اما همکاری هوشمندانه‌ای را با سایر اعضای اصلاح‌طلب داشتند و در واقع دوستان اصولگرا و اصلاح‌طلب در یک فضای صمیمی کار کردند.

سالاری گفت: واقعیت این است که دو طیف سیاسی (اصولگرا و اصلاح‌طلب) در شورا وجود دارد و سیاسی بودن آنها در رأی آنها تأثیر می‌گذارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تصریح کرد: در این دوره نیز دوستان مستقل به آقای چمران رأی دادند و بنده نیز آرزوی موفقیت برای هیأت رئیسه جدید می‌کنم و از زحمات یکساله گذشته مسجد جامعی که تعامل خوبی را فی‌مابین نهاد شورا و دولت یازدهم برقرار کرد تشکر می‌کنم.

وی اظهار امیدواری کرد: در سال دوم شورای چهارم نیز تعامل خوبی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باشد و همانند دوره گذشته فضای تخصصی در شورا شکل بگیرد.

سالاری با انتقاد از دولت یازدهم و معاونت عمرانی وزارت کشور گفت: اخیراً دولت بنا دارد شهردار را توسط مردم انتخاب کند و این امر مهم و قانونی را از شوراها سلب کند.

وی تصریح کرد: بیش از سه دوره از فعالیت شوراها می‌گذرد و اینکه گفته می‌شود انتخاب شهردار از شوراها سلب شود یک اتفاق نادر است.

سالاری اظهار امیدواری کرد که با پیگیرِ‌های رئیس شورای شهر و تعامل با دولت این موضوع حل و فصل شود.
منبع: فارس