۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

نظر فرگوسن درباره استقلال اسکاتلند

حضور ستاره‌ها در دنیای سیاست دیگر چیز عجیبی نیست. این بار بحث استقلال اسکاتلند از بریتانیا نقل محافل رسانه‌ای شده است.
کد خبر : ۱۹۶۳۰۷
صراط: چند وقتی هست که بحث استقلال اسکاتلند از بریتانیا به سوژه محافل جزیره نشین ها تبدیل شده. سلبریتی ها هم از این قضیه جدا نمانده اند و اظهار نظر های بعضا جنجالی داشته اند. در حالی که 5 روز بیشتر تا برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند بای نمانده، چهره های سرشناس هم آخرین نظراتشان را در مورد این واقعه می دهند. پس از این که چندی پیش تعدادی از هنرمندان مشهور بریتانیایی طی نامه ای به مردم اسکاتلند خواهان رای منفی آنها به همه پرسی شدند حالا موج دوم چهره های رسانه ای بریتانیایی در فاصله اندکی نسبت به این رویداد تاریخی جهت دهی به افکار مردم را آغاز کرده اند.

شان کانری بازیگر مشهور مجموعه کلاسیک فیلم های جیمز باند که خود را یک اسکاتلندی ملی گرا می داند، با پیوستن به کمپین «Yes» موافقت خودش را با استقلال اسکاتلند اعلام کرد. اما این همه داستان نیست. قدرتمند ترین بانوی نویسنده ادبیات فانتزی جهان که به ادعای برخی آمارها ثروتش حتی از ملکه انگلستان هم بیشتر است، به تیم مخالفان استقلال اسکاتلند پیوسته است. جی کی رولینگ که به خاطر مجموعه مشهور هری پاتر سر زبان ها افتاده معتقد است استقلال اسکاتلند از بریتانیا می تواند «یک اشتباه تاریخی» لقب بگیرد.

جرارد باتلر بازیگر فیلم ضد ایرانی «300» هم از موافقان استقلال است. اما مخالفان یکی دیگر از سرشناس ترین چهره های سه دهه اخیر اسکاتلند را در تیم خود می بینند. سر الکس فرگوسن، سرمربی اسطوره ای منچستر یونایتد انگلیس که اتفاقا خیلی هم به افکار ناسیونالیستی معروف است از مخالفان استقلال اسکاتلند است. او که البته رابطه بسیار خوبی هم با تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا دارد در مورد استقلال کشور محل تولدش گفته: «اسکاتلندی هایی که مثل من در انگلستان زندگی می کنند، احساس نمی کنند که در کشوری دیگر در حال زندگی هستند. ما فقط در بخش دیگری از خانواده «پادشاهی متحده» زندگی می کنیم.»

البته این همه ماجرا نیست. 1300 نفر از چهره های فرهنگی بریتانیا با نوشتن نامه ای از مردم خواسته اند تا به استقلال اسکاتلند پاسخ مثبت دهند، تا در کنار یکدیگر کشوری جدید بسازند. اما کمپین «بیایید با هم بمانیم» هم از حضور چهره های سرشناسی چون میک چگر، پل مک کارتنی، سایمون کوول، جودی دنچ، هلنا بونم کارتر و پاتریک استوارت بهره می برد. آنها معتقدند «مواردی که ما را به همبستگی می رساند بسیار بیشتر از مواردی است کا باعث جدایی ما می شود.»

جالب است بدانید در این میان چهره هایی چون «اندی ماری» دارنده مدال طلای تنیس در المپیک 2012 لندن و قهرمان مسابقات ویمبلدون در سال 2013 و جیمز مک آووی، بازیگر سرشناس مجموعه فیلم های کامیک بوکی «مردان ایکس» از اعلام نظر در مورد رایشان خودداری کرده اند.
همه پرسی استقلال اسکاتلند روز 18 سپتامبر 2014 برگزار خواهد شد.
منبع: تسنیم