۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳

محسن رضایی "اقتصاد مقاومتی" تدریس کرد

بر اساس شاخص‌هایی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تدوین است نظارت را آغاز می‌کنیم تا ببینیم این سیاست‌ها تا چه اندازه در قوای سه گانه اجرایی می‌شود.
کد خبر : ۱۹۶۵۸۳
صراط: "محسن رضایی" در کارگاه آْموزشی اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه علوم اقتصادی برگزار شد با بیان اینکه این مقوله فقط ساخته و پرداخته کشور ما نیست اظهارداشت: دنیای سرمایه داری نتوانسته خود را از نواسانات اقتصادی نجات دهد و گاه آنقدر شدید است که کشتی اقتصاد را طوفان زده می‌کند.
 
وی افزود: دخالت دولت‌ها در هزینه‌ها و مالیات نتوانسته مشکلات اقتصادی را حل و فصل کند و ما اکنون با ادبیات جدیدی تحت عنوان اقتصاد مقاومی مواجه هستیم که در آن نحوه جدیدی از دخالت دولت‌ها در حال مطرح شدن است و ما حاضریم با دانشگاهیان در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره الزامات اقتصاد مقاومتی گفت: مقوله اقتصاد همچون یک خانه است که این خانه موقعیتش را در اثر تاثیر گذاری و تاثیر پذیری تعیین می‌کند که این تاثیرات گاه فزاینده و گاه کاهنده است.
 
رضایی بیان داشت: درجامعه ایران خانه‌ای را در 1404 به نام چشم‌انداز ترسیم کرده‌ایم که برای ارتقاء از خانه فعلی به این چشم‌انداز باید تاثیر پذیری اقتصاد مقاومتی را مدیریت کنیم.
 
رضایی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک گفتمان و نوعی مدیریت است خاطر نشان کرد: ما باید با کمک این اقتصاد به سند چشم انداز 1404 برسیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: این سیاست‌ها را باید در قالب توسعه، کارآفرینی و اقتصاد کلان که با یکدیگر مرتبط هستند مشاهده کنیم.
 
رضایی افزود: اقتصاد مقاومتی در سطح کلان کشور برای اداره کشور ترسیم شده و در واقع ما این سیاست‌ها را از درون شک‌های اقتصادی تنظیم نکردیم و اگر بخواهیم اقتصاد خود را تحریم ناپذیر کنیم باید تحولات عظیمی را در این راستا انجام دهیم.
 
وی گفت: توسعه کارآفرینی و مشارکت مردم هدف اصلی را در این مسیر شکل می‌دهد که بسیج منابع مالی و انسانی و شرایط محیطی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد.
 
رضایی بیان داشت: برای بررسی اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید براساس شاخص‌هایی همچون رقابت پذیری میان مناطق و استان‌ها و همچنین رشد بهره‌وری بسنجیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه راه‌اندازی رقابت موضوعی مهم در اقتصاد مقاومتی است گفت: باید میان سیاست‌ها و عمل و برنامه پل زد که البته این کار ساده‌ای نیست اما گام پیشرفته‌ای است که مسئولان قوا سه گانه‌ باید بتوانند سیاس‌ها را جهت اجرایی شدن تبدیل به برنامه کنند.    
 
وی ادامه داد: دانش‌بنیان بودن یعنی اینکه انجام هر اقدام و عملی باید با تکیه بر علم و دانش و مشورت با کارشناسان باشد.
 
رضایی افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی الزامات مفهومی‌، تئوریک و اجرایی دارد که باید این الزامات تبدیل به برنامه شود و برای اجرایی شدن سیاست‌های استراتژیک را در پیش گرفت.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس شاخص‌هایی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تدوین است نظارت را آغاز می‌کنیم تا ببینیم این سیاست‌ها تا چه اندازه در قوای سه گانه در حال اجرایی شدن است.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز