۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲

واکنش منتظری به دریافت عوارض توسط شوراها

وي افزود: در این شکایات ملاحظه می‌شود که آنها عوارضی را برای مردم تعیین می‌کنند که مبنای شرعی و قانونی نداشته و بر اثر آن ظلم به مردم صورت می‌گيرد.
کد خبر : ۱۹۶۸۰۵
صراط: رئیس دیوان عدالت اداری در واكنش به اظهارات اخیر آمريكايی‌ها گفت: درحالی كه ايران اسلامي طی سی و پنج سال با تقدیم هزاران شهيد خود قرباني تروريسم داخلی و خارجی است، آنان كه موجد و حامی تروريست‌های منطقه هستند، اين كشور را به حمايت از تروريسم متهم می‌كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین "محمدجعفر منتظری" در جلسه بیست و چهارم شهریور ماه هیات عمومی ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد شوراهای اسلامی در بهبود وضعيت شهرها و روستاها اظهارداشت: متاسفانه شکایات فراوانی از برخی تصمیمات شوراهای اسلامی در دیوان عدالت اداری مطرح شده که حاکی از آن است که این شوراها در تصمیماتی که می‌گيرند، از لحاظ رعايت مبانی شرعی و حقوقي دقت لازم و كافي ندارند.
 
وي افزود: در این شکایات ملاحظه می‌شود که آنها عوارضی را برای مردم تعیین می‌کنند که مبنای شرعی و قانونی نداشته و بر اثر آن ظلم به مردم صورت می‌گيرد.
 
رئيس ديوان عدالت اداري اضافه کرد: اگر اعضای محترم شوراها خود، تسلط کافی بر این امور ندارند، ضروری است حتما پیش از تصمیم نهایی، مصوبات را به کارشناسان بدهند تا بررسی شود كه مغایر با موازین شرعی و قانونی نباشد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اذعان داشت: دریافت یک ریال از مردم به ناحق ظلم است. البته در جايي كه قانون تعيين كرده است، مردم بايد در راستاي بهبود بخشی به وضعيت شهرها و روستاها و تامين نيازمندی‌های آن همكاری و مشاركت كنند، ولی نمی‌توان به صرف اينكه شهر يا روستا هزينه‌ دارد، از مردم پول دريافت كرد.

 
وی با اشاره به اينكه دريافت هر وجهی برخلاف قانون، ظلم به مردم است و ما نيز در ديوان عدالت اداری اجازه نمی‌دهيم، چنين اتفاقی بيفتد، تصريح كرد: چنانچه مصوبه‌ای بر خلاف مقررات شرعی و قانونی تصويب شود و بخواهد از مردم پول اضافه بگيرد، ما وظيفه داريم جلوگيری كنيم و حكم صادره از سوی ديوان اگر تسری به گذشته نيز داشته باشد، آنان بايد وجوهی را كه از مردم دريافت كرده‌اند، بازگردانند.
 
رئيس ديوان عدالت اداری تاكيد كرد: همچنين اگر مصوبه‌ای را هيات عمومی ديوان عدالت اداری ابطال كرده است نبايد شاهد تصويب مشابه آن از سوی يكي ديگر شوراهای اسلامی شهرها و روستاها باشيم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اضافه كرد: از نظر قانونی نيز اگر موضوعی در هيات عمومی ديوان عدالت اداری مطرح و حكمی مبنی بر ابطال درمورد آن صادر شد، دستگاه‌های ديگر مجاز نيستند، مشابه آن را تدوين و ابلاغ كنند و شوراها نيز بايد نسبت به اين موضوع توجه ويژه داشته باشند.
 
حمايت از مردم مظلوم جهان وظيفه قانوني ماست
 
رئيس ديوان عدالت اداری در بخش ديگري از سخنانش در هيات عمومی در واكنش به اظهارات مقام‌های آمريكايی مبنی بر تروريست خواندن نظام جمهوری اسلامی ايران گفت: درحالی كه ايران اسلامی طي سی و پنج سال با تقدیم هزاران شهيد خود قربانی تروريسم داخلی و خارجی است، آنان كه موجد و حامی تروريست‌های منطقه هستند، اين كشور را به حمايت از تروريسم متهم می‌كنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين منتظری افزود: در جمهوری اسلامي ايران، نظام بر اساس‏ اعتقاد به حكومت حق و عدل قرآن بر پایه‏ ایمان‏ به خدای‏ یکتا، وحی‏ الهی‏، معاد، عدل‏، امامت‏ و رهبری‏ مستمر و همچنين کرامت‏ و ارزش‏ والای‏ انسان مبتني شده است.
 
وي اضافه كرد: در چنين نظامي، انتظار مردم و جهان اين است كه از عدل، اسلام و انسان‌های مظلوم حمايت و دفاع شود و اين از اصول لايتغيري است كه جمهوری اسلامي بر اساس آن بنا شده است.
 
رئيس ديوان عدالت اداري با اشاره به بند 16 اصل سوم قانون اساسي اظهار داشت: در اين اصل «تنظیم‏ سیاست‏ خارجی‏ کشور بر اساس‏ معیارهای‏ اسلام‏، تعهد برادرانه‏ نسبت‏ به‏ همه‏ مسلمانان‏ و حمایت‏ بی‌دریغ از مستضعفان‏ جهان‏» مسئوليت‌های نظام جمهوری اسلامي ايران تعريف شده و اين يعني جزء اصول قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی است كه در هر نقطه‌ای از جهان اگر مستضعفي باشد، بايد مورد حمايت قرار گيرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين منتظری  با اتكاء به اين اصل حمايت از مظلومانی كه در سوريه، فلسطين اشغالی، لبنان، افغانستان و عراق و ساير  كشورها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند را وظيفه قانونی جمهوری اسلامی ايران با تصريح قانون اساسی دانست.
 
وي با اشاره به مظلوميت مردم غزه و آنان كه مورد تجاوز استكبار قرار گرفته‌اند، اضافه كرد: اگر نظام جمهوری اسلامی ايران در راستای وظيفه قانونی‌اش نسبت به حمايت از آنان اقدام می‌كند، وظيفه اوست.
 
رئيس ديوان عدالت اداری گفت: اين عبارت بر زبان دولتمردان استكبار كه خود دنيا را به استضعاف كشيده‌اند، مكرر جاري است كه جمهوري اسلامي ايران حامي تروريست است، حال آنكه هر جا آتشي برافروخته مي‌شود، دست آمريكاي متجاوز و غرب در آن هويدا و آشكار است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمين منتظری افزود: آمريكا خود تروريست را در منطقه به وجود آورد و حاميان او از آن پشتيباني و حمايت كردند، حالا اين نظام سلطه با كمال بي‌شرمی دولتمردان نظام جمهوری اسلامی را به حمايت از تروريسم متهم و خود را به عنوان مبارزه‌كننده با آن معرفی می‌كند.
 
وی با اشاره به اينكه ايران بزرگترين قربانی تروريسم در دنياست، ادامه داد. نظام جمهوری اسلامی از بدو پيدايش تا به امروز قربانی تروريست داخلی و خارجی كه دست پرورده آمريكا و انگليس بوده، شده است و هزاران نفر از عزيزان اين كشور به اين ترتيب شهيد شده‌اند، مساله‌ای كه همچنان نيز ادامه دارد. با چنين وصفی ما شده‌ايم حامی تروريسم و آمريكايی كه اين تروريست‌ها را زير چتر حمايت خود قرار داده‌، مبارزه كننده با ترور خوانده می‌شود.
 
رئيس ديوان عدالت اداري، سازمان منافقين و حمايت آمريكا و غرب از آنان را مثال روشنی از تروريست‌پروری نظام سلطه دانست و تصريح كرد: آنچه كه جمهوری اسلامي ايران بر آن اتكا دارد، لطف و عنايت خداوند متعال است و خداوند نيز براي ما كافی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين منتظری در آغاز سخن خود با اشاره به روايتی از بحار الانوار گفت: از حضرت امیرالمومنین امام علی(ع) سوال شد، کدام گناهان است که عقوبتش زود دامنگیر گناهکار خواهد شد؟ و حضرت فرمودند، «ستم به کسی که به جز خدا یاوری ندارد؛ کسی که برخوردار از نعمتی باشد و در قدرشناسی آن نعمت کوتاهی کند و بی‌نوا و فقیری که به او تجاوز ستمگرانه‌ای شود».