۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
فرمانده سپاه:

مورد به مورد هر تهدیدی را پاسخ می‌دهیم

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه بعد از جنگ تاکنون دشمن بارها قصد تهدید ایران را داشته است، اظهار داشت: آنها به دلیل آمادگی نیروهای مسلح و مردم منصرف شدند و این معنی بازدارندگی است.
کد خبر : ۱۹۶۹۷۵
صراط: سرلشکر جعفری درخصوص توانمندی های نیروی قدس سپاه، با بیان اینکه اقرار دشمنان بهترین ارزیابی از عملکرد این نیرو است، گفت: کمک فکری و یا آموزش مردم مستضعف منطقه، توسط نیروی قدس سپاه بوده که موفق هم بوده است.

به گزارش صراط، نشست خبری سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دقایقی قبل با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف آغاز شد.

سرلشکر جعفری در این نشست که به مناسبت 26 شهریورماه سالروز دستور حضرت امام(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه برگزار شده است، به تشریح مهمترین مسائل داخلی و خارجی و دستاوردهای سپاه پاسداران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد پرداخت.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به روند تشکیل نیروهای هوایی، دریایی و زمینی در سپاه گفت: امروز سپاه پاسداران از 3 نیروی قوی در هوا، زمین و دریا برخوردار است و دشمن هم به این توانمندی اقرار کرده است.

جعفری افزود: سپاه درکنار ارتش، توان گسترده ای برای دفاع در برابر تهدیدات خارجی فراهم کرده است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه بعد از جنگ تاکنون دشمن بارها قصد تهدید ایران را داشته است، اظهار داشت: آنها به دلیل آمادگی نیروهای مسلح و مردم منصرف شدند و این معنی بازدارندگی است.

به گزارش فارس، وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ائتلاف آمریکا و متحدانش در برابر داعش تصریح کرد: امریکا از ایفای نقش موثر داعش و امثال آن ناامید شده و این ائتلاف را به راه انداخته است. ما در اینکه هدف جدی آنها نابودی داعش باشد، تردید داریم.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه از روز اول با داعش مخالف بودیم و به سوریه هم در برابر آن کمک کردیم، گفت: اگر در این ائتلاف (ائتلاف آمریکا و متحدانش در فرانسه) دعوت هم می شد، با محوریت آمریکا شرکت نمی‌کردیم.

سرلشکر جعفری ادامه داد: امریکا فقط علیه داعش اعلام جنگ کرده و هنوز از برخی گروههای معارض در سوریه حمایت می کند.

وی همچنین حضور آمریکایی‌ها در پایگاه عراق را برای حمایت از کردها در شمال این کشور عنوان کرد.

فرمانده کل سپاه همچنین با اشاره به آزادسازی شهر آمرلی در عراق گفت: با وجود مردم و نیروهای بومی، نیازی به حضور نظامی ایران در عملیات آزادسازی آمرلی نبود. نقش ایران مستشاری و فکری بوده است.

سرلشکر جعفری درخصوص توانمندی های نیروی قدس سپاه نیز گفت: اقرار دشمنان بهترین ارزیابی از عملکرد این نیروی است. کمک فکری و یا آموزش مردم مستضعف منطقه توسط نیروی قدس سپاه بوده که موفق هم بوده است.

وی افزود: حوزه ماموریت نیروی قدس سپاه، خارجی بوده و کمک به نهضتهای اسلامی، توسعه انقلاب اسلامی و کمک به مقاومت مظلومین درسراسر دنیاست و در کشور هایی مثل لبنان، سوریه و عراق که مردم به کمک نیاز داتشه باشند، سپاه با نیروی قدس کمک می کند.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: سپاه حمایت و دفاع از ملتهایی که تحت ستم آمریکا و اسراییل باشند را وظیفه خود می داند و هرگونه انتقال فناوری که از انتقال سلاح هم مهمتر است را انجام می دهد کما اینکه از قبل هم اعلام کرده ایم و انجام هم شده است و به این مطالبات در هرجا که باشد پاسخ می دهیم.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد که آمریکا از حمله به سوریه پشیمان خواهد شد.

مشروح نشست خبری:

سردار سرلشکر جعفری با اشاره به سالگرد صدور فرمان تاریخی امام (ره) به فرمانده وقت کل سپاه مبنی بر تشکیل 3 نیروی زمینی، دریایی و هوایی سپاه گفت: این فرمان در سال 64 و زمانی که جنگ بود صادر شد و این نیروها به خوبی تشکیل نشد. اما بعد از جنگ سپاه بیشتر به توسعه و تشکیل این نیروها پرداخت. تشکیل 3 نیروی تحصصی کار بسیار سختی بود. اما با همت نیروهای مخلص و شرکت افراد مجاهد و دانشمند اقدامات خوبی در همه نیروهای سپاه صورت گرفت.

وی ادامه داد: ‌امروز دشمنان ما هم به توانمندی‌های سپاه اقرار کرده‌ند و واقفند که جمهوری اسلامی ایران و سپاه از چه توانمندی‌های دفاعی در کنار نیروهای مختلف ارتش برخوردار است که یک توان بسیار گسترده را برای تهدیدات خارجی فراهم کرده است.

فرمانده کل سپاه گفت: بعد از جنگ تاکنون دشمن بارها قصد تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران را داشتند اما به دلیل آمادگی‌های نیروهای مسلح و مردم‌مان منصرف شده‌اند و این قدرت اثر بازدارندگی خود را گذاشته است و علاوه بر مقابله با تهدیدات سخت مجموعه‌های دیگری در سپاه وجود دارد که با تهدیدات نیمه سخت و نرم مقابله می‌کند. سپاه هر روز قدرتمندتر از قبل خواهد توانست در مسیر آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی تلاش‌ها و نقش خود را ایفا کند.

جعفری در پاسخ به سؤالی در خصوص ائتلاف آمریکا علیه داعش اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این حرکت آمریکایی‌ها بیشتر به یک «شو» شبیه است و همه می‌دانند حمایت و پشتیبانی آنها و اسرائیلی‌ها این تشکیلات وابسته را درست کرده تا مردم و مسلمانان منطقه را به جان هم بیندازند و یک مانع داخلی برای کشورها و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی باشند.

وی افزود: این حرکت آنها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از ایفای نقش مؤثر داعش و امثالهم در منطقه ناامید شدند و چون احساس خطر کردند که توسعه این گونه گروه‌ها ممکن است روزی مانع توسعه خود آنها شود این اقدامات را انجام می‌دهد و قطعا اگر از ایران دعوت هم می‌کردند ما در ائتلافی با محوریت آمریکا شرکت نمی‌کردیم. ایران از روز اول با داعش و این گروه‌ها مخالف بوده و به سوریه هم برای مقابله با آن کمک کرده است. آمریکایی‌ها برای اهداف خودشان این ائتلاف را تشکیل می‌دهد و ما در اینکه هدف جدی برای نابودی داعش باشد، تردید داریم.

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش در خصوص حمله اسرائیل به غزه و پیروزی فلسطینی‌ها گفت: مقاومت 51 روزه مردم مسلمان غزه، استمرار مقاومت و پایداری در برابر نظام سلطه و رژیم صهیونیستی در منطقه است و نشان داد می‌توان با دست خالی و اراده مردم یک جامعه در برابر ارتش کلاسیک دنیا ایستادگی کرد و از طرفی هم به حق بودن این مقاومت را نشان داد. این نوع ایستادگی در برابر ارتش کلاسیک مشخص کرد که اگر مردم اراده کنند می‌توانند هر ارتشی با هر تجهیزاتی را شکست دهند.

وی در خصوص سامانه پدافندی سوم خرداد اظهار داشت: این سامانه‌ای است که به دنبال تحقیقات سپاه برای دفاع از آسمان کشور برای فناوری جدید و به روز و با ترکیب رادارهای مختلف و فناوری موشک‌های ضد هوایی ایجاد شده است. سامانه موشکی سوم خرداد در کلاس سیستم‌های پدافندی پیشرفته دنیا با برد، عمق و ارتفاع مناسب است.

جعفری همچنین اعلام کرد که در رژه 31 شهریور نیروهای مسلح برخی دستاوردهای راداری و موشکی سپاه حضور خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا حضور آمریکا در پایگاهی در شمال عراق تهدیدی برای ایران است یا خیر، گفت: این تهدیدی برای ما نیست و ما معتقدیم تهدید مستقیم ابرقدرت‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و هر چقدر که دشمنان بی‌فکر باشند و نتوانند آینده خود را پیش‌بینی کنند هم بحث تهدید مستقیم را منتفی می‌دانیم و این اقدام آمریکایی‌ها برای حمایت از کردها در شمال عراق است که در منطقه اربیل مستقر شده‌اند.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه پنتاگون افزایش توان دفاعی ایران را تهدید دانسته، گفت: برآورد توان نظامی ما با دیگر کشورها متفاوت است چون آنها متکی به سلاح و تجهیزات هستند ولی ما بیشتر به نیروی ایمان،‌انگیزه و اقدامات نرم‌افزاری در بحث دفاعی و در تاکتیک‌ها و البته در تکنیک و سلاح هم اقداماتی انجام داده‌ایم اما متکی به آن نیستیم. این محوریت خیلی نیاز به بودجه ندارد ولی چون بازدهی زیادی دارد آنها احساس خطر می‌کنند. توسعه آمادگی‌های نظامی ما با هدف بازدارندگی است.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اوضاع سوریه گفت: هدفی که دشمنان در ایجاد مشکل در سوریه دارند از بین بردن نظام فعلی حاکم بر سوریه است و چون سوریه را در جبهه انقلاب اسلامی می‌دانند هر اقدامی برای تضعیف آن انجام می‌دهند.

وی افزود: هنوز گروه‌های مسلح و ترکیبی از معارضین در سوریه هستندو بخش‌هایی در دست شان است و تمام نشده اما گسترش بی‌رویه آنها برای دشمنان هم ایجاد نگرانی کرده و لذا برای جلوگیری از توسعه بخشی از آنها مثل داعش اعلام جنگ می‌کنند اما آمریکا هنوز از برخی دیگر از گروه‌های معارض حمایت می‌کند. به هر حال توسعه اقدامات این گروه‌ها هنوز وجود دارد اما گسترش آن با توجه به توان ارتش سوریه و دفاع وطنی بعید است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سوریه اعلام کرده پدافند هوایی این کشور با جنگنده‌های متجاوز عراقی مقابله خواهد کرد و آمریکا نیز در پاسخ حمله گسترده به نقاط پدافندی این کشور را انجام خواهد داد، گفت: واکنش ما قطعا در ابعاد سیاسی حتمی است اما به صورت مستقیم اقدام نظامی نداریم. سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از سوریه است و این اقدام آمریکا در موضع قلدری و محکوم است و اگر این اقدام را انجام دهند پشیمان می شوند.

جعفری در پاسخ ایران به تجاوز پهپادهای خارجی به آسمان کشورمان گفت: ما مورد به مورد هر تهدیدی را پاسخ می‌دهیم و همین ساقط کردن پهپادهای متجاوز جواب ما در میدان و صحنه نبرد است.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه آیا عملیات آمرلی می‌تواند آغازی بر پایان داعش باشد و آیا ایران نیز در آن شرکت داشته گفت: عملیات آمرلی محدود به شهر آمرلی نبود و منطقه وسیعی از ارتفاعات استراتژیک حمرین، جنوب کرکوک، شرق تکریت و یک منطقه سوق‌الجیشی و حساس بود که داعشی‌ها با اتکا به این روستا که در وسط این منطقه است به آن مسلط شده بودند اما اکنون شهر به تصرف درآمده و پاکسازی شده است و عملیات آمرلی یک عملیات بزرگ وموفق بود که توسط نیروهای دفاع وطنی و ارتش عراق صورت گرفت.

وی افزود: نقش ایران در این خصوص نقش مستشاری و کمک فکری بود و نیازی به ورود نیروی نظامی ایران نبوده است. و همانطور که شاهد بودید 20 هزار نفر (بدر) از عراقی‌ها که در زمان دفاع مقدس به ایران آمده بودند و تجربه زیادی دارند در کنار مردم عراق و جوانان غیور این کشور با آنها مقابله کردند و نیازی به حضور ایران نبود. عملیات قطعا در شکست کلی داعش اثرگذار است.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه رویکرد سپاه در وررود به حوزه‌هایی مانند زیردریایی‌ها و جنگنده‌ها چیست، گفت: در تعیین خطوط واصل ماموریتی بین نیروهای دریایی و هوایی سپاه و ارتش قرار نیست ما به تجهیزات سنگین دریایی یا جنگنده‌ها مجهز شویم و این سیاست وجود ندارد. نیروی هوایی و دریایی سپاه مکمل هم هستند و سپاه مجهز به تجهیزات بومی و سبک است که به نوعی در نبردهای ناهمتراز کارایی داشته باشند. جنگ سپاه جنگ کلاسیک نیست بلکه نامتقارن می‌جنگند.

جعفری در ادامه سخنانش در خصوص ادامه همکاری بادولت‌ها گفت: سیاست سپاه همکاری با همه دولت‌های وقت بخصوص در عرصه سازندگی است و اعلام کرده آماده کمک همه جانبه است و در اوایل این دولت ابهاماتی وجود داشت اما بعد خود آنها متوجه توان سپاه در سازندگی کشور شدند و همکاری خوبی بین دولت و سپاه برقرار است.

جعفری با بیان اینکه عرصه کار بسیج در داخل کشور و برای مقابله با حرکت‌های ضد امنیتی و ضد انقلاب است، گفت: اما حوزه نیروی قدس سپاه حوزه خارجی و کمک به نهضت‌های اسلامی، توسعه انقلاب اسلامی و کمک به مقاومت و پایداری مظلومین در سراسر دنیا است و در کشورهایی مثل لبنان، سوریه و عراق که مردم به کمک نیاز داشته باشند سپاه به وسیله نیروی قدس این کمک‌ها را انجام می‌دهد.

وی افزود: اقرار دشمنان بهترین ارزیابی از عملکرد نیروی قدس است هر چه آنها بر ساقط کردن دولت سوریه یا ایجاد ناامنی در عراق تلاش کردند موفق نبودند و همچنین شاهد ایستادگی شیعیان جنوب لبنان بودیم این حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها مواردی است که کاملا روشن و شفاف است و همه می‌دانند البته اصل موفقیت در این کشورها خود مردم هستند و کمک‌های فکری و یا آموزشی در این عرصه توسط نیروی قدس بوده که موفق هم شده است.

وی در خصوص سایبری سپاه گفت: یکی از عرصه‌های دفاعی ما حوزه سایبری است و حملات سایبری از گذشته بوده و تمام نشده و بدون تردید باید خود را در این خصوص آماده کنیم که برای ایجاد زیرساخت‌هایی برای مقابله با این تهدیدات اقدامات خوبی صورت گرفته و زیرساخت‌هایی ایجاد کنیم که زیرساخت‌های خوبی به وجود آمده و رو به گسترش است. توانایی سایبری سپاه بالاست و تاکنون اثر بازدارنده هم داشته است.

فرمانده کل سپاه در خصوص نقش نیروی هوافضای سپاه گفت: حوزه ایجاد پهپادها در حوزه شناسایی و غیره و یا ساقط کردن پهپادهای متجاوز با توانمندی راداری و موشکی صورت می‌گیرد که در حوزه هوایی است اما هوافضا بالاتر از آن و در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره و استفاده از آن است که در این راستا تلاش می‌شود.

سرلشکر جعفری در پایان در خصوص نقش سپاه در تسلیح کرانه باختری گفت: اقدامات سپاه بنا به درخواست‌های خود کشورها است و درخواست‌هایی که می‌شود سپاه پاسخ می‌دهد و ما هم دفاع و حمایت از ملت‌هایی که تحت ستم آمریکا و اسرائیل قرار دارند را وظیفه خود می‌دانیم و هر گونه انتقال فناوری را که از انتقال سلاح مهم است انجام می‌دهیم کما اینکه سپاه از قبل نیز اعلام کرده بود این کار را انجام داده و با مطالبه‌ای که در هر کجا صورت بگیرد این کار را انجام می‌دهد.