۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵

رتبه دانشگاه شریف و تهران در جهان

دانشگاه صنعتی شریف همانند رتبه‌بندی سال گذشته در بین ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان در دامنه ۶۵۰-۶۰۱ و دانشگاه تهران در دامنه ۷۰۰-۶۵۱ قرار دارند.
کد خبر : ۱۹۷۰۰۹
صراط: دانشگاه صنعتی شریف همانند رتبه‌بندی سال گذشته در بین ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان در دامنه ۶۵۰-۶۰۱ و دانشگاه تهران در دامنه ۷۰۰-۶۵۱ قرار دارند.
 
جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و سرپرست ISC گفت: رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها در سال 2015 – 2014 میلادی از سوی موسسه کیو اس (QS) اعلام شد،‌ این رتبه بندی به عنوان یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی شناخته شده است.
 
وی خاطر نشان ساخت: حضور 224 دانشگاه‌های آسیایی در جمع 800 دانشگاه برتر جهان، قابل توجه و برای کشورهای آسیایی امیدوارکننده است.
 
مهراد در رابطه با رتبه بندی کیو اس اینگونه توضیح داد: کیو اس رتبه‌بندی جهانی خود را بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های دانشگاه طراحی کرده است و از 6 شاخص اصلی بررسی شهرت دانشگاه (40 درصد)، ارزیابی کارفرمایان (10 درصد)، نسبت عضو هیأت علمی به دانشجو (20 درصد)، استنادها به ازای اعضای هیأت علمی (20 درصد)، دانشجویان بین‌المللی (5 درصد) و هیئت علمی بین‌المللی (5 درصد) استفاده می‌کند.
 
این مسئول آگاه در زمینه رتبه بندی دانشگاه‌ها با اشاره به رتبه بندی نهایی کیو اس افزود: موسسه فناوری ماساچوست همچون سال گذشته رتبه نخست را در این رتبه‌بندی کسب کرده است. دانشگاه کمبریج نیز با 1 پله صعود رتبه دوم جدول را کسب کرده است. دانشگاه امپریال کالج لندن نیز با 2 پله رشد حائز رتبه 3 جدول شده است. دانشگاه هاروارد با 2 پله نزول در رتبه، جایگاه 4 جدول را به خود اختصاص داده است. دانشگاه آکسفورد نیز با 1 پله رشد در رتبه و دانشگاه کالج لندن با 1 پله افت در رتبه، تواما رتبه 5 جدول را به خود اختصاص دادند.
 
وی ادامه داد: دانشگاه استنفورد رتبه 7، دانشگاه فناوری کالیفرنیا با 2پله رشد رتبه 8، دانشگاه پرینستون با 1 پله رشد رتبه 9 و دانشگاه ییل با 2 رتبه افت رتبه 10 جدول را کسب کرده‌اند.
 
مهراد گفت: کشور آمریکا نیز دارای 147 دانشگاه  در این فهرست است. دانشگاه‌های انگلیسی نسبت به سال گذشته کارکردی بهتری داشته و در مجموع دارای 73 دانشگاه در این فهرست هستند.
 
سرپرست ISC عنوان کرد: 2 دانشگاه برتر اروپا خارج از کشور انگلستان انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ و موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان کشور سوئیس هستند که به ترتیب رتبه‌های 12 و 17 جهان را به خود اختصاص داده‌اند. از کشور سوئیس 8 دانشگاه در این فهرست قرار دارند.
 
وی ادامه داد: از کشور فرانسه 46 دانشگاه در این رتبه‌بندی شرکت داشته‌اند که اکول نرمال سوپریور پاریس با رتبه جهانی 24 و مدرسه پلی‌تکنیک با رتبه جهانی 35 دو دانشگاه برتر این کشور هستند.
 
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: دانشگاه کپنهاگ دانمارک نیز با رتبه جهانی 45 برترین دانشگاه دانمارک در این فهرست به حساب می‌آید.
 
مهراد افزود: از کشور آلمان 44 دانشگاه در این قهرست قرار گرفته‌اند که دانشگاه هایدلبرگ با رتبه 49 به عنوان برترین دانشگاه این کشور در رتبه‌بندی کیواس شناخته شده است.
 
وی گفت: از هلند 13 دانشگاه حضور داشته که دانشگاه آمستردام با رتبه 50 برترین دانشگاه این کشور معرفی شد.
 
سرپرست ISC گفت: برترین دانشگاه قاره آسیا در سال 2014 دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه جهانی 22 شناخته شد. همچنین از این کشور، دانشگاه فناوری نانیانگ رتبه 39 جهان و 6 آسیا را کسب کرده است.
 
مهراد عنوان کرد: دانشگاه هنگ‌کنگ رتبه 2 آسیا و 28 جهان را به خود اختصاص داده است. از این کشور 7 دانشگاه در این فهرست حضور دارد.
 
مسئول رتبه بندی دانشگاه‌های کشور عنوان کرد: دانشگاه توکیو ژاپن نیز رتبه 3 آسیا و 31 جهان را دارد. دیگر دانشگاه این کشور دانشگاه کیوتو است که دارای رتبه 36 در جهان و 5 در آسیا است. از این کشور 39 دانشگاه در این فهرست حضور دارند.
 
وی ادامه داد: دانشگاه ملی سئول با رتبه جهانی 31 برترین دانشگاه کره جنوبی در این فهرست معرفی شد و از این کشور 25 دانشگاه در این فهرست قرار گرفته‌اند.
 
مهراد اشاره کرد: از کشور چین 26 دانشگاه حضور دارد که برترین دانشگاه آن دانشگاه شینگهوا است که دارای رتبه 47 در جهان است.
 
رئیس مرکز منطقه‌ای گفت: از کشور مالزی 7 دانشگاه معرفی شد که برترین آن‌ها دانشگاه مالایا با رتبه جهانی 151 شناخته شد.
 
مهراد خاطر نشان ساخت: دانشگاه عبری اورشلیم از رژیم اشغالگر قدس با رتبه 138 در جهان، برترین دانشگاه منطقه خاورمیانه شناخته شد.
 
سرپرست ISC گفت: از عربستان 8 دانشگاه در این فهرست حضور دارند که برترین دانشگاه آن دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد با رتبه 255 جهان معرفی شد.
 
مهراد اضافه کرد: از ترکیه 10 دانشگاه در این فهرست معرفی شد که دانشگاه‌های بیلکنت و بغازچی تواما رتبه 399 جهان را کسب کردند.
 
مهراد گفت: دانشگاه صنعتی شریف همانند رتبه‌بندی سال گذشته در بین 800 دانشگاه برتر جهان در دامنه 650-601 و دانشگاه تهران در دامنه 700-651 قرار دارند.
 
وی به جمع بندی این رتبه بندی پرداخت و گفت: بیشترین تعداد دانشگاه‌ها در این فهرست مربوط به کشور آمریکاست که دارای 147 دانشگاه است. برترین دانشگاه جهان که موسسه فناوری ماساچوست است نیز در این کشور قرار دارد. برترین دانشگاه خارج از ایالات متحده آمریکا دانشگاه تورنتو و دانشگاه مک‌گیل کاناداست که هر کدام به ترتیب رتبه‌های 20 و 21 جدول را به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی افزود: از قاره استرالیا دانشگاه ملی استرالیا رتبه 25 و دانشگاه ملبورن رتبه 33 و دانشگاه سیدنی رتبه 37 را در جهان کسب کردند. از استرالیا 33 دانشگاه حضور داشته است. از نیوزلند نیز 8 دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشته که دانشگاه اوکلند با رتبه جهانی 92 برترین دانشگاه آن معرفی شد.
 
این مسئول آگاه در زمینه رتبه بندی دانشگاه‌ها گفت: از قاره آفریقا نیز دانشگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی نیز با کسب رتبه 141 جهان برترین دانشگاه این قاره شناخته شد.
 
وی در پایان عنوان کرد: از آمریکای جنوبی نیز دانشگاه سائوپائولو با رتبه جهانی 132 برترین دانشگاه این قاره در رتبه‌بندی سال15 /2014 کیواس معرفی شد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
ناشناس
|
France
|
۱۶:۰۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
۰
۰
اخیرا رتبه بندی فایننشال تایمز 2014 ارائه شده که معتبر تر هست