۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶

ناتو: نتایج انتخابات کریمه را قبول نداریم

دبیرکل ناتو می‌گوید که برگزاری انتخابات در شبه جزیر کریمه و مقامات منتخب این رأی‌گیری را به رسمیت نخواهد شناخت.
کد خبر : ۱۹۷۱۰۴
صراط: «آندرس‌فوگ راسموسن» دبیرکل پیمان نظامی ناتو، امروز سه‌شنبه گفت که سازمان متبوعه‌اش، نتایج انتخابات شبه‌جزیره کریمه را قبول ندارد.

دو روز پیش یک انتخابات سراسری در کلیه نقاط روسیه برای تعیین مقامات محلی و منطقه‌ای برگزار شد که با توجه به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در اسفند 1392، این رأی‌گیری در این سرزمین مورد تنازع نیز صورت گرفت.

دبیرکل ناتو در خصوص موضع رسمی سازمان تحت نظرش درباره این رأی‌گیری گفت: «ناتو انتخابات برگزار شده در تاریخ 14 سپتامبر (23 شهریور) در جمهوری خودمختار کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد. ما کماکان الحاق غیرقانونی و نامشروع کریمه به خاک روسیه را محکوم می‌کنیم،»

وی به موضع ناتو در خصوص الحاق کریمه به روسیه نیز پرداخت و گفت: «ما از روسیه می‌خواهیم که الحاق غیرقانونی و نامشروع کریمه را پایان دهد، الحاقی که ما هیچگاه به رسمیت نشناخته و نخواهیم شناخت؛ ما متحداً از تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین حمایت می‌کنیم.»

پس از روی کار آمدن دولت غربگرا در اوکراین، مردم جنوب و شرق این کشور که اکثرا روس‌تبار هستند درصدد خودمختاری برآمدند، حرکتی که به درگیری با ارتش، کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان، آواره شدن صدها هزار نفر و حتی انهدام چندین فروند جنگنده اوکراینی منجر شد و هنوز هم قرارداد صلحی برای پایان دادن قطعی به این درگیری‌ها و مشخص شدن تکلیف این مناطق منعقد نشده است.

شبه جزیره کریمه اما، منطقه‌ای استراتژیک در سواحل دریای سیاه است که در سال 1954 و به مناسبت سیصدمین سالروز پیوستن اوکراین به اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان «هدیه»  به اوکراین واگذار شد. با مشاهده اولین جرقه های درگیری در شرق اوکراین، مردم این منطقه در تاریخ 25 اسفند ماه سال 1392، به پای صندوق‌های رأی آمدند و با دادن رأی قاطع 96.77 درصدی، به الحاق زادگاه خود به روسیه «بله» گفتند.
منبع: فارس