۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷

شرمن: ایران نتوانست ما را قانع کند

مذاکره کننده ارشد امریکا سه شنبه پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و پنج به علاوه یک گفت ایران نمی تواند جامعه جهانی را قانع کند که توانایی کنونی غنی سازی اورانیوم آن، قابل قبول است.
کد خبر : ۱۹۷۱۵۴
صراط: مذاکره کننده ارشد امریکا سه شنبه پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و پنج به علاوه یک گفت ایران نمی تواند جامعه جهانی را قانع کند که توانایی کنونی غنی سازی اورانیوم آن، قابل قبول است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه امریکا در سخنانی در مراسم اعطای جایزه در دانشگاه جرج تاون گفت: پس از ماهها مذاکرات فشرده ، طرفین پاسخ های بالقوه ای را برای برخی از مسائل مهم یافته‌اند.
 
وی درعین حال  هشدار داد: ما هنوز با حل و فصل مسائل مهم و محوری از جمله اندازه و مقدار ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران، فاصله داریم.
 
"وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا پس از دریافت جایزه ای از دانشگاه جورج تاون گفت که اختلاف اولیه بر سر میزان و حجم ساختار غنی سازی اورانیوم به قوت خود باقی است.   
 
وی مدعی شد تسلیحات هسته ای ایران اسرائیل را تهدید می کند و ممکن است منجر به رقابت فاجعه بار تسلیحات هسته‌ای در خطرناک‌ ترین منطقه جهان شود.‌
 
در شرایطی که ایران و قدرت های جهانی خود را برای دور جدیدی از  مذاکرات هسته ای در نیویورک آماده می کنند، شرمن گفت پیش بینی می کند جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد تا جهان را در زمینه این موضوع محوری و مهم یعنی توانایی کنونی غنی سازی، متقاعد کند.
 
شرمن  درحالی که جایزه عالی "تمییز و تشخیص در اجرای دیپلماسی" را دریافت می کرد تأکید کرد: این طور نیست. اگر این گونه بود ما درگیر این مذاکرات دشوار و طاقت فرسا نمی شدیم.
 
پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان از ایران می خواهند که فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را محدود کند . در مقابل تهران موضوع تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را به شدت رد می کند و برنامه صلح آمیز اتمی را حق مسلم خود می داند و پایان تحریم های سختگیرانه سازمان ملل و کشورهای غربی را خواستار است.
 
اما وندی شرمن تأکیدکرد: جامعه جهانی با تعلیق و پایان دادن به تحریم های ایران فقط در صورتی موافقت خواهد کرد که ایران برای آن که نشان دهد برنامه هسته ای آن کاملا صلح آمیز است و در آینده نیز این گونه خواهد بود، گام های قانع کننده و قابل راستی آزمایی بردارد.
 
این مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا در ادامه سخنان خود افزود: ما باید اطمینان پیدا کنیم که هرگونه تلاشی از سوی تهران برای خارج شدن از تعهداتش ، به اندازه ای قابل رویت و زمان بر خواهد بود که چنین تلاشی هیچ گونه فرصت و بختی برای موفقیت نداشته باشد.
 
شرمن تأکید کرد موضوعاتی را که امریکا و متحدانش به امید دستیابی به توافق نهایی تا قبل از پایان ضرب الاجل 24 نوامبر مطرح کرده اند، منصفانه و قابل انعطاف بوده و با نیازهای هسته ای غیر نظامی و دانش علمی ایران سازگار و همسو است.  
 
گفتگوهای نیویورک در سطح مدیران سیاسی برگزار خواهد شد. اما وزیران امور خارجه ایران و شش قدرت جهانی که اکنون برای شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در نیویورک حاضرند، احتمالا هفته آینده با هم ملاقات خواهند کرد.