۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰

پاسخ ایران به ابهامات آژانس

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تفاهمی با آژانس داشتیم که بتوانیم در هر مرحله موضوعات را ببندیم و وارد بحث‌های دیگری بشویم و بنای ما این است که تا موضوعاتی که در حال اقدام است بسته نشده، وارد موضوع جدیدی نشویم.
کد خبر : ۱۹۷۱۷۶
صراط: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تفاهمی با آژانس داشتیم که بتوانیم در هر مرحله موضوعات را ببندیم و وارد بحث‌های دیگری بشویم و بنای ما این است که تا موضوعاتی که در حال اقدام است بسته نشده، وارد موضوع جدیدی نشویم.

"بهروز کمالوندی" در گفتگو با شبکه خبر با بیان اینکه در گزارش آمانو نکته منفی دیده نمی‌شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه این گزارش به اقدامات انجام شده از سوی ایران اشاره دارد، نکته مثبت هم تلقی می‌شود.   
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: مدیرکل در گزارش خود اشاره کرده که ۲۵ اوت باید این اطلاعات داده می‌شده، البته ما هم از ابتدا گفته بودیم که محدوده زمانی برای گام‌ها نداریم و در هنگام توافق فقط گام اول را با محدوده زمانی امضاء کردیم.   
 
وی با اشاره به تفاهمی که در ۲۰ آبان سال گذشته بین رئیس سازمان انرژی اتمی و آمانو امضاء شد، یادآور شد: در این قرارداد توافق شد مرحله به مرحله موضوعات مختلف حال و گذشته را بررسی کرده و به پایان برسانند.   
 
وی افزود: توافقی شد که از هر گام وارد گام دیگری شویم و در هر گام هم چند اقدام را انجام دهیم که این مراحل انجام شده است.   
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در گذشته به روش‌های مختلفی به موضوعات گذشته ایران رسیدگی می‌شد، اظهار داشت: تفاهمی با آژانس داشتیم که بتوانیم در هر مرحله موضوعات را ببندیم و وارد موضوعات دیگر بشویم و بنای ما این است که تا موضوعاتی که در حال اقدام است بسته نشده، وارد موضوعات جدید نشویم.   
 
کمالوندی با تاکید بر اینکه سه موضوع از 5 مسئله مطرح شده از سوی آژانس در مرحله سوم انجام شده است، گفت: یکی از آن‌ها در مورد تکمیل پرسشنامه و طراحی رآکتور اراک بود که انجام شده و دیگری ارائه اطلاعات و بازدید فنی از مرکز تحقیق و توسعه کارگاه‌های سانتریفیوژ‌ها است که انجام شده و در دو موضوع دیگر یکی در رابطه با محاسبات نوترونی و مقالاتی که در این رابطه بوده سوال داشته‌اند و پرسش دیگری هم در ارتباط با انفجاراتی که رخ داده، بوده که اطلاعات اولیه به آن‌ها داده شده و ظرف هفته آینده اطلاعات تکمیلی هم داده خواهد شد و این دو موضوع هم بسته می‌شود.   
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بنا به گفته آمانو نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران یک میلیون یورو هزینه دارد و هزینه آن را چه کسی می‌دهد، گفت: هزینه‌های آژانس به طور کلی از طرف اعضاء به صورت حق عضویت تامین می‌شود، ولی هزینه‌های این چنینی مربوط به کشورهایی می‌شود که داوطلبانه کمک می‌کنند و در این ارتباط هم چون کشورهای ۱+۵ نظارت‌های بیشتری را خواستند، طبیعتا هزینه‌های آن برعهده آنهاست و روی سخن آمانو هم به همین کشورهاست.   
 
کمالوندی در پایان با اشاره به اینکه شورای حکام مسئولیت رسیدگی به گزارشات مدیرکل را دارد و کشورهای مختلف هم توان خود را اعلام می‌کنند خاطرنشان کرد: دوشنبه هفته آینده وارد کنفرانس عمومی می‌شویم و در کنفرانس عمومی بنا هست تصمیماتی که گرفته می‌شود، مورد تائید اعضاء هم قرار بگیرد.  
 
گفتنی است؛ مرحله سوم از همکاری ایران و آژانس برای حل و فصل مسایل باقی‌مانده شامل پنج اقدام است:
 
1) تبادل اطلاعات با آژانس در رابطه با ادعاهای مطرح شده درباره مبادرت به انفجارهای قدرتمند، از جمله انجام آزمایش انفجار قدرتمند در مقیاس بزرگ در ایران.
 
2) ارایه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مطالعات صورت گرفته و یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل‌سازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن‌ها در مواد فشرده.
 
3) ارایه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و انجام هماهنگی‌های لازم برای بازدید از یک مرکز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ.
 
4) ارایه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی و
 
5) جمع بندی رهیافت پادمانی در مورد رآکتور IR-40.
 
نماینده دائم ایران در آژانس هم‌چنین با توجه به کوتاه بودن زمان اجرای این پنج گام تا سوم شهریور اعلام کرده است که اجرای این مورد به زمانی بیش‌تر نیاز است که با هماهنگی با آژانس صورت می‌گیرد.