۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

زمان سومین قسط توافق هسته‌ای رسید

طبق توافق ژنو امروز موعد پرداخت سومین قسط دارایی ۲.۸ میلیارد دلاری ایران است که در بانک‌های خارجی بلوکه شده و بناست ۴۰۰ میلیون دلار طبق این توافق به حساب ایران واریز شود.
کد خبر : ۱۹۷۲۰۳
صراط: طبق توافق ژنو امروز موعد پرداخت سومین قسط دارایی ۲.۸ میلیارد دلاری ایران است که در بانک‌های خارجی بلوکه شده و بناست ۴۰۰ میلیون دلار طبق این توافق به حساب ایران واریز شود.
 
بعد از اتمام دور اول توافق ژنو و واریز 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی طرفین با تمدید زمان مذاکرات بار دیگر توافق کردند که بخش دیگری از این دارایی‌های بلوکه شده به حساب ایران بازگردد.
 
برهمین اساس قرار بر این شد تا 2.8 میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی کشور در شش قسط آزاد شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد. آنطور که در مذاکرات توافق شده بناست مبلغ دو میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده در چهار قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری در فواصل زمانی حدود سه هفته ای آزاد و در اختیار ایران قرار دهد.
 
همین زمان بندی موجب شد تا حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در یکی از سخنرانی های خود از دریافت 7 میلیارد دلار دارایی ارزی کشور تا آذرماه خبر دهد؛ البته تاکنون دو قسط اول توافق دوم ژنو به مبلغ یک میلیارد دلار در دهم مرداد و سوم شهریور ماه آزاد شده و از حساب بانک مرکزی در کشور ژاپن به حساب بانک مرکزی در کشور عمان واریز شده است. البته این مراحل مورد تایید بانک مرکزی نیز قرار گرفت. هر چند تاییدیه بانک مرکزی مانند دور اول توافق ژنو کمی با تاخیر اعلام شد.
 
آنطور که در زمان بندی توافق دوم ژنو امده امروز 26 شهریور ماه مصادف با 17 سپتامبر موعد دریافت سومین قسط 2.8 میلیارد دلاری به ارزش 400 میلیون دلار است که باید آزاد شود و در اختیار ایران قرار گیرد.
 
گفتنی است سایر اقساط باقی مانده نیز بدین شرح سررسید خواهند شد؛ قسط چهارم 500 میلیون دلار در روز 18 مهر 1393 (10 اکتبر 2014)، قسط پنجم 500 میلیون دلار در روز 12 آبان 1393 (3 نوامبر 2014) و قسط ششم 400 میلیون دلار در روز دوم آذر 1393 (23 نوامبر 2014).
 
با احتساب دریافت 4.2 میلیارد دلار در توافق اول و یک میلیارد دلار در توافق دوم باید اعلام کرد که تاکنون 5.2 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شده است
منبع: تسنیم