۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳

نقش ویژه دماغ در یک نمایش!

«سنجد» خبرنگار با حضور در اجرای نمایش«سولوی دماغ» با کارگردان آلمانی این نمایش گفتگو کرد.
کد خبر : ۱۹۷۲۳۰
صراط:  نمایش آلمانی«سولوی دماغ»، به کارگردانی آن کاترین کلت روز سه شنبه (25 شهریورماه) در دو سانس به صحنه رفت و با استقبال بسیار خوب تماشاگران کودک و بزرگسال مواجه شد به طوری که بسیاری از آنها مجبور شدند تا نزدیکی صحنه اجرا، روی زمین بنشینند.

بعد از اجرای این نمایش، «سنجد » خبرنگار با کارگردان آلمانی گفتگو کرد و کاترین کلت بعد از مصاحبه با عروسک «سنجد» از نگار استخر به خاطر صداپیشگی خوب این عروسک تمجید کرد.

نمایش«سولوی دماغ» مناسب گروه سنی 4 سال به بالاست، اما به اصرار مسئولان جشنواره بلیت آن برای رده سنی زیر چهار سال نیز به فروش رسیده بود، بنابراین در همان ابتدا مترجم گروه به تماشاگران اعلام کرد که اگر کودکان زیر چهار سال حوصله شان از دیدن نمایش سر رفت، والدین شان آنها را مجبور به تماشا نکنند و سالن را ترک کنند.

این نمایش بدون دیالوگ و همراه با موسیقی، عروسکی را نشان می‌دهد که اعضای بدنش بر اثر زمان کامل می‌شود.

آن کاترین کلت در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: ایده «سولوی دماغ» را از چیزی مانند جا رختخوابی شروع کردیم و بعد از اتودهای متفاوت به عروسکی رسیدیم که کامل نیست و می‌خواهد خودش را کامل کند. این ایده در طول اجرا عوض و با موزیک همراه شد و داستان آن هم تغییر کرد تا به این شکل درآمد.

این کارگردان درباره انتخاب نام «سولوی دماغ» برای نمایش‌اش توضیح داد: نمی‌دانستیم قرار است چنین اسمی را برای نمایش بگذاریم اما بعد متوجه شدیم «دماغ» در این نمایش نقش ویژه‌ای دارد و در واقع دریچه‌ای به یک دنیاست؛ نمایش با یک دماغ کامل می‌شود.

کاترین کلت همچنین درپاسخ به پرسشی درباره اجرای نمایش با وجود لباس سنگین عروسکی که به تن دارد، توضیح داد: از داخل لباس گاهی می‌توانم صحنه را ببینم و گاهی هم نه، زمانی که نمی‌توانم بیرون را ببینم با توجه به رنگ نورهای داخل سالن تشخیص می‌دهم، باید به کجای صحنه بروم اما در هر صورت دیدم از درون لباس عروسکی بسیار محو است.

او ضمن رضایت از برگزاری جشنواره، تصریح کرد: تیم جشنواره به خوبی گروه ما را حمایت کردند در صورتی که همه جشنواره‌ها به این شکل نیستند.

این هنرمند آلمانی درباره نمایش‌های ایرانی که در جشنواره دیده، اظهار کرد: نمایش‌های ایرانی برایم جذاب و متنوع بود. به نظرم نمایش‌های ایرانی به خصوص نمایش «مریم» بسیار هنرمندانه و فلسفی هستند.

بعد از پایان نمایش «سولوی دماغ» گروه آلمانی به بسیاری از تماشاگران کودک که لباس عروسکی نمایش برایشان جالب بود، اجازه ورود به صحنه و لمس عروسک را دادند و با آنها عکس انداختند.

پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تا 28 شهریور ماه در تهران در حال برگزاری است.
منبع: ایسنا