۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴

توصیه دو شخصیت سیاسی کانادا درباره ایران

سفیر سابق کانادا در امارات متحده عربی و هماهنگ کننده سابق کانادا در امور افغانستان طی مقاله مشترکی در روزنامه مونترال گزت کانادا دیدگاه‌های خود را در مورد روابط ایران و کانادا به رشته تحریر در آورده‌اند .
کد خبر : ۱۹۷۲۶۲
صراط: سرجیو مارکی ((Sergio Marchi نماینده سابق پارلمان کانادا از حزب لیبرال در سالهای پس از 1984و وزیر سابق امور مهاجرت و شهروندی، وزیر سابق محیط زیست و وزیر سابق تجارت بین‌المللی وسفیر سابق کانادا در سازمان تجارت جهانی و مشاور کنونی مرکز بین‌المللی تجارت و توسعه پایدار، به همراه کن لوئیس Ken Lewis)) سفیر سابق کانادا در امارات متحده عربی و هماهنگ کننده سابق کانادا در امور افغانستان طی مقاله مشترکی در روزنامه مونترال گزت کانادا دیدگاه‌های خود را در مورد روابط ایران و کانادا به رشته تحریر در آورده‌اند .
 
در این مقاله آمده است :
 
طی دیداری از ایران دریافتیم که ایران خواهان تعامل با جهان و غرب است، 35 سال پس از قطع روابط با آمریکا و سه سال بعد از گسترش تحریم‌های سخت در حوزه درآمدهای نفت و بازار اروپایی، ایرانیان هنوز شکست نخورده‌اند.
 
آنها با داشتن یک سابقه تاریخی طولانی، فرهنگ غنی و نظام آموزشی قابل اطمینان روی پا ایستاده‌اند، در این خصوص دولت و جامعه تجاری کانادا باید چهار ملاحظه را مد نظر قرار دهد:
 
احتمال اینکه تا تاریخ 4 نوامبر مذاکرات به نتیجه برسد وجود دارد و این امر زمینه اصلاحات بیشتر را فراهم می‌کند.
 
روحانی از حمایت عمومی گسترده برخوردار است. وی سرمایه سیاسی قابل توجهی دارد. مردم به او اعتماد دارند و سیاست تعامل از سوی او امیدهای جدیدی را برانگیخته است. دولت همچنین به طبقه تجار که بطور قاطع مایل به پایان دادن به انزوا برای توسعه کشور است نزدیک می‌باشد.
 
دولت کانادا برای نزدیکی به ایران باید به فکر رهیافت جدیدی باشد. لحن تند و تیز دولت ما و تعطیلی سفارت ما یک اشتباه بوده است. ما اختلافات مشروعی داریم اما بدون گفتگو نمی‌توانیم پلی بر روی این اختلافات بزنیم.
 
حمید حسینی رئیس ایرانی اتاق ایران و کانادا اخیرا اعلام کرده که او احساس میکند «کانادا پنجره‌اش را بر روی ایران بسته است.» در حالی که نخست وزیر انگلیس اخیرا خبر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را اعلام کرد ما هم باید از وی در این خصوص پیروی کنیم.
 
تجار کانادایی باید آمادگی برای تعامل مجدد با ایران را داشته باشند. قبل از انقلاب سال 1979 کانادا حضور قابل ملاحظه تجاری در ایران داشت. امروز ایران به تزریق سرمایه و تکنولوژی گسترده‌‌ای نیازمند است. علی‌رغم تحریمها، امریکا و اروپا از هم اکنون در پی ایجاد فرصت و جای پا  برای شرکت‌های خود با توجه به فرصتهای مورد انتظار هستند.
 
ظرفیت‌ها بسیار گسترده است. معاون رئیس جمهوری ایران در حوزه گردشگری از برنامه برای افزایش 4 برابری توریسم و رساندن آن به 20 میلیون نفر تا 10 سال آینده خبر داد. بدین منظور ایران باید تعداد هتل‌ها و شبکه حمل و نقل خویش را تا سه برابر باید افزایش دهد.
 
نفت و گاز، معدن، هوانوردی، قطعات خودرو و محصولات غذایی کشاورزی نیز بخشهایی هستند که نیازمند توجه بوده و همه این حوزه‌ها نقطه قوت کاناداست.
 
ایرانیان مایلند که روابط خویش با کانادا و تجار کانادایی را بازسازی نمایند. این حاکی از تمایل به انعطاف در مذاکرات است.
 
در حالی که ضرب الاجل ماه نوامبر پدیدار میگردد بگذارید آرزو کنیم که درخشش‌های پاییزی نقطه عطف زمستانی را فراهم سازد.