۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
افزایش تناقض در اظهارات دولتی ها درباره حجاب

بدحجابی بیماری بود؛ خوب شد!

به درستی مشخص نیست دولت بدحجابی را بیماری می داند و یا "یک پدیده فرهنگی" و به فرض پذیرش هریک از این دو، راهکار دولت برای رفع آن چیست؟
کد خبر : ۱۹۷۲۸۶
گروه فرهنگی صراط - سخنگوی دولت اظهارات پیشین  خود در خصوص بدحجابی را پس گرفت.

به گزارش گروه فرهنگی صراط، محمدباقر نوبخت امروز گفت که  " اگر اینطور تعبیر شود که هر فرد بی‌حجاب و یا بدحجابی بیمار است، این توهین است و ما هیچگاه آن را تایید نمی‌کنیم. بدحجابی یک پدیده فرهنگی است که باید ابتدا با خودمان برخورد کرده و رفتار خودمان را بازنگری کنیم. باید ببینیم که طی 3 دهه گذشته چرا نتوانسته‌ایم از روش‌های بهتری استفاده کنیم و یا به دنبال روش‌های اثربخش برویم. البته باید حرمت همه آحاد جامعه، از جمله بانوان حفظ شود."

اظهارات نوبخت در حالی است که خود او پیشتر اصطلاح بیماری را برای بدحجاب به کار برده و گفته بود که "برخورد با بدحجابی را کاملاً تأیید می‌کنیم و برای جامعه ارزشی و مذهبی ما بدحجابی، بیماری محسوب می‌شود."

فارغ عملکرد دولت در خصوص مسئله حجاب، اظهارات و مواضع دولتی ها در خصوص این موضوع نیز کاملا متناقض و سردرگم است.

اوج این تناقض و سردرگمی در اظهارات چندی قبل روحانی در مشهد متبلور شد. روحانی در کمتر از چند ساعت، دو موضع کاملا متناقض در خصوص حجاب اتخاذ کرد.

او  ابتدا در جمع ایثارگران استان خراسان رضوی گفت "این سرزمین برای حجاب و عفت جنگید و مبارزه کرد و پیکرهای بی جان روی سنگ های مسجد گوهرشاد به زمین افتاد اما از عفافش دفاع کرد و دفاع می کند و نخواهد گذاشت آن میراث شوم خاندان جنایتکار پهلوی در این سرزمین خودنمایی کند." اما ساعتی بعد این بار در جمع نخبگان و برگزیدگان این استان، تأکید کرد: "آیا راه ترویج عفاف در جامعه، ون است؟ راه دیگری نداریم؟ بانوان ما که خودشان فرهیخته و دانشگاهی و استاد و محقق هستند آیا برای گسترش عفاف و حجاب راهی ندارند؟ آخر اگر آدم چیزی را تجربه کرد و نشد، فردا دیگر عین آن را نباید انجام دهد بلکه باید به اصلاح راه قبلی اقدام کند."

اظهارات امروز نوبخت به نیمی از مواضع روحانی (!) در مشهد نزدیک شده است. نوبخت هم درست مانند روحانی راه های رفته در خصوص نهادینه کردن حجاب را زیر سوال برد و گفت "بدحجابی یک پدیده فرهنگی است که باید ابتدا با خودمان برخورد کرده و رفتار خودمان را بازنگری کنیم. باید ببینیم که طی 3 دهه گذشته چرا نتوانسته‌ایم از روش‌های بهتری استفاده کنیم و یا به دنبال روش‌های اثربخش برویم."

در مجموع، با وجود گذشت بیش از یک سال از فعالیت دولت یازدهم، هنوز نظر دولت در خصوص حجاب به طور دقیق مشخص نشده است. دولت صرفا اعلام کرده که با روش های گذشته در برخورد با بدحجابی مخالف است اما راهکار خاصی ارائه نکرده؛ این مشکل در هفته های اخیر حادتر شده به طوری که اینک، علاوه بر آنکه راهکاری برای موضوع حجاب از سوی مسئولان ارائه نشده، مشکل عدم توافق در تعریف ÷دیده بدحجابی نیز به آن اضافه شده است.

به درستی مشخص نیست دولت بدحجابی را بیماری می داند و یا "یک پدیده فرهنگی" و به فرض پذیرش هریک از این دو، راهکار دولت برای رفع آن چیست؟ و از آن مهم تر اینکهٰ آیا اساسا دولت بدحجابی موجود را "مشکل" فرض می‌کند؟
نظرات بینندگان
رضافقیهیان ازساری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
۳۱
۱
هروقت بی حجابی علنی شد قانون حجاب میاد!!!
یک استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
۴۴
۲۰
خوشبختانه پس از اظهارات روحانی مبنی بر اینکه:
با ون وپاسبان نمی توان مساله حجاب را حل کرد کما اینکه طی 35 سال حل نشده و...

از یک هفته قبل تا کنون شاهد جمع اوری گشت ارشاد از سطح تهران هستیم

این امر موجب احساس رضایت عمومی مردم شده بگونه ای که جو .. که در سطح شهر به واسطه ون های گشت ارشاد ایجاد شده بود از بین رفته ومردم بشاش تر شده واحساس رضایت می کنند
بعبارتی مردم دارند نفس میکشند!

امیدوارم جو یاس ونا امیدی ومنفی نگری در جوانان ... که با مشاهده صحنه های هر روزه گیردادن ... به مردم ودرگیری دو طرفه ...بطور موثری دراذهان ایجاد شده بود در حال پاک شدن است .امیدواریم این جو مثبت واحساس امید وبشاش بودن و شادی در بین جوانان تداوم یابد وتوسط افراطیون کام مردم تلخ نشود

بدیهیست که گروه اندک 5 درصدی مخالف ایجاد جو مثبت وشادی و روح امید دربن مردم هستند
اگر هم گروهی مخالفند بهتر است رفراندوم برگزار کنند ونظر مردم در این مورد خواسته شود
شریف
|
United States of America
|
۱۷:۳۳ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
۲۷
۱۴
مطلب احمقانه ای بود
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
۱۵
۴
چی راهکار !!!
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
۴۰
۱۵
صراطیون .بد حجابی امروز به وجود نیامده است. چرا در 8سال حاکمیت خودتان لب به اعتراض نگشودید؟! حاکمیت ............ چه انتظار دارید ملت به دین.ومذهب که شماها مبلغ ان باشید اعتقاد وحرمت قایل شوند؟؟ شماهاپاسخگوی خونهایی که برای این کشور وانقلاب ونظام ریخته شده باید باشید واز ملت ایران وشهدا عذرخواهی کنید. طالبکار شدید. خجالت هم چیزی خوبی است متاسفانه در نوچه های ...... که تا دیروز مبارزه با شاه را حرام میدانست وامروز سوپر انقلابی شده ندارند؟!!