۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
وقت زیارت امام رضا(ع) ذی‌القعده است نه آخر صفر

انتقاد حاج منصور از برخی مداحان

ذی القعده اولین ماه حرام است و اعمال زیادی دارد که اهمّ آن‌ها زیارت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است، بالاخص روز بیست وسوم این ماه است و به روایتی شهادت آن حضرت است و روز بیست و پنجم هم به روایتی روز حرکت حضرت رضا (ع) از مدینه است.
کد خبر : ۱۹۷۴۷۶
صراط: منصور ارضی در مراسم قرائت زیارت عاشورا در حسینیه صنف لباس فروش‌ها گفت: ماه ذی‌القعده بالاخص روز بیست وسوم آن است که بر زیارت حضرت رضا(ع) تأکید شده، نه آخر ماه صفر که بیشتر مداحان هیأت‌ها را تعطیل می‌کنند و به زیارت می‌روند!

منصور ارضی در مراسم هفتگی حسینیه صنف لباس‌فروش‌ها پس از سخنرانی حجت‌الاسلام ملکی به مناجات و قرائت زیارت عاشورا و روضه امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) پرداخت که گزیده‌ای از سخنان وی به نقل از وبگاه قدیم‌الاحسان در پی می‌آید:

ـ ذی القعده اولین ماه حرام است و اعمال زیادی دارد که اهمّ آن‌ها زیارت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است، بالاخص روز بیست وسوم این ماه است و به روایتی شهادت آن حضرت است و روز بیست و پنجم هم به روایتی روز حرکت حضرت رضا (ع) از مدینه است.

همه اینها وسیله و بهانه می‌شود برای رسیدن به امام رضا (ع)، بعضی‌ها واقعاً همین طوری هستند که از قبل برنامه می‌ریزند برای رفتن به زیارت امام رضا (ع) یعنی توجه دارند و از خدا توفیق آن را می‌خواهند برای اینکه در چنین ایامی زنده باشند و بتوانند به زیارت بروند، صدقه می‌دهند. این ایام است که بر زیارت حضرت تاکید شده است نه آخر ماه صفر که بیشتر مداحان هیئت‌ها را تعطیل می‌کنند و به زیارت می‌روند. پس تا دیر نشده خود را به امام رضا (ع) برسانید و عرض ارادت کنید واقعاً حیف است اگر توجه نکنیم از کفمان رفته است.

ـ نکته‌هایی را از «زیارت جامعه کبیره» به صورت تحت‌اللفظی عرض می‌کنیم چون بزرگان هم به خاطر بالا بودن این زیارت می‌ترسند بگویند.

«السَّلامُ عَلی مَحآلِّ مَعْرِفَةِ الله» یعنی وقتی زائر در خواست می‌کند قلبش می‌شود محل معرفت خداو اهل بیت علیهم السلام، دقت کرده‌ای وقتی می‌روی زیارت حالت عوض می‌شود باید هم عوض شود هر جا از عتبات مقدسه هم می‌روی باید عوض شود، اما خودت نمی‌خواهی قلبت عوض شود و با این معرفت بماند؟ کسی که به زیارت امام رضا(ع) می‌رود اگر رئوف بر نگردد حالش خراب است. البته من نمی‌خواهم وارد بحث خانواده شوم، ولی می‌بینی همین اخلاق‌های بد ماست که خانواده ما را از زیارت دور می‌کند می‌گویند شمال برویم بهتر است چون لذت نمی‌برند زن و بچه و رفیق و نزدیکانمان وقتی از زیارت و همراهی ما لذت نبرند از اخلاق و رفتار ما لذت نمی‌برند.

 
ـ رفیق راه پیدا کردی باید بروی والّا تنها برو به زیارت حضرت، فکر نکن چون در زیارتی، مثل خانه‌ات راحت هستی! ما در زیارت باید استغفار داشته باشیم مخصوصاً زیارت امام رضا (ع) را که می‌گویند تا به حرم باید استغفار کنی یعنی حداقل صد بار «یَا مُعْطِیَ‏ السَّائِلِینَ» را بگویی این اذکار مقدسه در مفاتیح هم هست. برای روشن شدن دلت بگو یا این جوشن کبیر را در راه مشهد بخوان نیم ساعت بیشتر طول نمی‌کشد وقتی انسان افراد دائم الذکر را می‌بیند که دائماً قرآن و مفاتیح می‌خوانند خیلی ارزشمند است البته مزاح هم می‌کنند، حرف هم می‌زنند، منتهی به اندازه و صحیح انجام می‌دهند.


ـ خیلی‌ها هستند که حواسشان جمع است از همین ایام یعنی از همین امروز به بعد چهل روزشان را تا اول محرم مواظبت می‌کنند یعنی یا زیارت عاشورا می‌خوانند و یا زیارت جامعه کبیره می‌خوانند تا اول محرم حواسشان جمع است، پول‌هایشان را تا آنجا که می‌توانند هر چقدر هم کم یا زیاد برای امام حسین(ع) جمع می‌کنند، فقط هم برای هیئت خودشان نه برای هیئت‌های دیگر هم جمع می‌کنند، مخصوصاً امسال که وضعیت اقتصادی سخت است.


ـ وقتی که ما حواسمان نباشد ائمه اطهار و امامزادگان را نشناسیم ضرر می‌کنیم، چرا که بقیه امور محافظ دارد چه ملائکه‌ی محافظی که دور حرم مطهر اهل بیت علیهم السلام هستند و چه محافظانی که خداوند دور هر شیعه‌ای قرارداده است و چه محافظانی که دور تا دور بلاد شیعه هستند شما این مرزبان‌ها را می‌بینید چه زحمتی می‌کشند کسی ذره‌ای به خود اجازه نمی‌دهد حمله یا تعدّی کند چون می‌دانند توی سرش می‌زنند، آقا هم که فرمودند چه تفریحی داشتند در ایام کسالتشان، ولی ما اگر بودیم همه فکرمان فقط دنیا بود این از استواری و اعتماد و تکیه به معرفت الهی است که مرکز ولایت الهی. ما از تناقضات حرفی و رفتاری اَیادی شیطان و دروغ هایشان لبخند می‌زند چوت می‌داند و می‌بیند پشتیبانش امام رضا(ع) است امام زمان(عج) است، وقتی زندگی‌مان زیبا شد و زندگی زیبا داشتیم دید زیبایی هم پیدا می‌کنیم پس وقتی دل ما جایگاه و محلّ امام زمان (ع) شد، شنیدن تهدیدات و خواسته‌های نامتعارف دشمنان اسلام می‌شود تفریح!
منبع: فارس