۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
به مرور موضوعات اختلافی پرداختیم/ اظهارات وندی شرمن بیشتر مصرف داخلی دارد

اظهارات ظریف پس از دیدار با اشتون

وی افزود: احساس می‌کنم بدون اینکه توافقی شکل گرفته باشد، بحث بسیار خوبی صورت گرفته است.
کد خبر : ۱۹۷۴۸۱
صراط: وزیر امور خارجه گفت: اینکه به نتیجه برسیم، هنوز موکول به این است که طرف مقابل تا چه اندازه در تصمیم‌گیری جدی سیاسی برای رسیدن به راه حل، آمادگی داشته باشد.

محمد جواد ظریف بعد از دیدار دو جانبه با کاترین اشتون در نیویورک در واکنش به سخنان اخیر معاون وزیر خارجه آمریکا درباره فناوری صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اظهارات وندی شرمن بیشتر مصرف داخلی دارد و تلاش برای حل مشکلات داخلی آمریکایی‌هاست لذا ما هم در همان حد به آن‌ها توجه می‌کنیم. البته به هیچ وجه قابل قبول نیست که مسئولان آمریکایی برای حل مشکلات داخلی خود درباره ایران و مردم ایران با بیاناتی که نشان‌دهنده فهم صحیح از ایران نیست و یا نشان‌دهنده یک روحیه خود بزرگ‌بینی است، صحبت کنند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه همواره به همه طرف‌های مذاکره با خودمان نیز گفته‌ایم که هر گونه صحبت غیر از احترام و توجه به حقوق مردم ایران، حتما توسط خود مردم ایران پاسخ مناسب را دریافت خواهد کرد.

ظریف درباره دیدار بیش از سه ساعته خود با کاترین اشتون نیز گفت: معمولا پیش از آغاز هر دور از مذاکرات، دیداری کاری با خانم اشتون داریم و این بار هم در اقامتگاه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک گفتگوی مفصلی همراه با نهار داشتیم که بیشتر به مرور موضوعات مورد اختلاف گذشت.

وی افزود: یعنی با توجه به اینکه موارد اختلاف ما قابل توجه است و فرصت برای رسیدن به راه حلی که قابل قبول باشد، زیاد نیست و نیاز هست که در این زمینه کار جدی صورت گیرد، یک دور موضوعات و روش‌هایی را که می‌شود در مورد این موضوعات به نتیجه رسید، مرور کردیم.

ظریف اضافه کرد: البته این بدان معنا نیست که مذاکره‌ای را به منظور داد و ستد آغاز کردیم ولی بدان معناست که همه موضوعات مرور شده است و نگاه کرده‌ایم به اینکه آیا این موضوعات قابل حل است، چرا که برخی از این موضوعات مشکل و برای هر یک از طرفین به عنوان مسئله‌ای مطرح هستند.

وی افزود: احساس می‌کنم بدون اینکه توافقی شکل گرفته باشد، بحث بسیار خوبی صورت گرفته است.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: برای دستیابی به توافق، قطعا نیازمند کار و تلاش و واقع‌بینی بیشتر از سوی طرف مقابل است و این نشست نیز برای این دور از مذاکرات که یکی از دورهای حساس گفتگوها به شمار می‌آید، شروع مناسبی بود.

وی افزود: ظرف امروز و فردا مذاکرات دو جانبه‌ای هم با هیئت آمریکایی و فدراسیون روسیه و شاید با سایر اعضای گروه پنج بعلاوه یک صورت خواهد گرفت.

ظریف همچنین گفت: البته با توجه به اینکه هفته گذشته دیدارهایی با وزیران امور خارجه چین و روسیه داشتم و دوستان هم در اروپا با نمایندگان اتحادیه اروپا صحبت کردند، در حال حاضر مذاکرات به سمت آمریکایی‌ها باز می‌گردد و یک مقدار کار که با روس‌ها در ملاقات بین دو رئیس جمهور آغاز شد نیز به پیگیری نیاز دارد.

ظریف تصریح کرد: شاید در روز جمعه جلسه مجموعه پنج بعلاوه یک در سطح مدیران برگزار شود که من و خانم اشتون آن جلسه را افتتاح خواهیم کرد و همکاران ادامه خواهند داد تا زمینه را فراهم کنند.

وی افزود: آن‌طوری که من احساس کردم، خانم اشتون از طرف پنج بعلاوه یک می‌خواهند با جدیت این چند روز آینده را تلاش کنند.

ظریف ادامه داد : اینکه به نتیجه برسیم، هنوز موکول به این است که طرف مقابل تا چه اندازه در تصمیم‌گیری جدی سیاسی برای رسیدن به راه حل، آمادگی داشته باشد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: من و همکاران، اراده سیاسی را در خانم اشتون مشاهده کردیم و فکر می‌کنم از طرف سایر اعضاء این اطمینان را به ما دادند که آن‌ها نیز آمادگی سیاسی دارند و علاقه‌مند هستند کار را برای رسیدن به نتیجه دنبال کنند.

ظریف افزود: ما همه تلاش خود را خواهیم کردیم و همواره اعلام کرده‌ایم که تا لحظه آخر پای میز مذاکره خواهیم بود تا نشان دهیم ضمن اینکه روی حقوق خود پافشاری می‌کنیم اما به دنبال راه حل مبتنی بر احترام متقابل هستیم.
منبع: مهر