۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵

سه وزنه بردار ایرانی شانس اول کسب طلا

سه وزنه بردار کشورمان شانس‌های اول کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی هستند.
کد خبر : ۱۹۷۵۲۲
صراط: با اعلام استارت لیست مسابقات وزنه برداری بازی‌های آسیایی اینچئون، مشخص شد که کیانوش رستمی، نواب نصیرشلال و بهداد سلیمی سه وزنه بردار کشورمان شانس های اول کسب مدال طلا در اوزان 85، 105 و 105+ کیلوگرم هستند. همچنین نام رسول تقیان و جابر بهروزی در اوزان 85 و 69 کیلوگرم، در میان سه شانس اول کسب مدال دیده می‌شود.

به گزارش سایت فدراسیون وزنه برداری، رقابت‌های وزنه برداری بازی‌های آسیایی اینچئون با حضور 213 ورزشکار زن و مرد از 34 کشور  برگزار می‌شود. در بخش مردان، جایی که تیم ملی وزنه برداری کشورمان با 7 وزنه بردار، امید زیادی به کسب مدال‌های خوشرنگ دارد، 136 وزنه بردار از 33 کشور آسیایی رقابت می‌کنند.

شلوغ‌ترین دسته رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی اینچئون دسته 69 کیلوگرم است که 24 وزنه بردار در آن حضور دارند. در این دسته جابر بهروزی هم حضور دارد. اوزان 56 و 105 کیلوگرم  با 14 وزنه بردار خلوت ترین اوزان رقابت‌ها هستند.

در دسته 56 کیلوگرم مجید عسکری با رکورد ورودی 282 کیلوگرم بعد از نمایندگان چین، کره شمالی و ویتنام در رده چهارم قرار دارد. سرشناس‌ترین وزنه بردار این وزن جینگبیائو وو از چین است که قهرمان دوره قبلی بازی‌های آسیایی و دو قهرمانی جهان در سال‌های 2010 و 2011 و نایب قهرمانی المپیک 2012 لندن را هم دارد.

در این وزن یان چول اوم قهرمان المپیک 2012  لندن و قهرمان رقابت‌های جهانی 2013 هم حضور دارد. او با حد نصاب 169 کیلوگرم رکورددار حرکت دوضرب دسته 56 کیلوگرم جهان نیز هست. سومین رقیب جدی مجید عسکری، کیم توان تاچ از ویتنام است. این وزنه بردار 20 ساله امسال عنوان قهرمانی رقابت‌های جهانی جوانان را به دست آورد. او سال گذشته نیز با وجود 19 سال سن در رقابت‌های جهانی بزرگسالان به مدال برنز رسید. در این وزن توان تران از ویتنام و نستور کولونیا از فیلیپین هم با توجه به رکوردهای ورودی دیگر رقبای مجید عسکری برای کسب مدال بازی‌های آسیایی هستند.

در وزن 69 کیلوگرم جابر بهروزی با رکورد ورودی 335 کیلوگرم بعد از دو نماینده چین و کره شمالی که رکورد ورودی‌شان 340 کیلوگرم است شانس سوم کسب مدال به شمار می‌رود. در این وزن کینگ فنگ لین از چین قهرمان المپیک 2012 لندن است. مینگ هیوک کیم از کره شمالی هم در کارنامه خود مدال برنز رقابت‌های جهانی 2013 را دارد. 

در وزن 85 کیلوگرم شانس مسلم کسب مدال طلا کسی نیست جز کیانوش رستمی از ایران. رستمی که مدال طلای رقابت‌های جهانی 2011 و مدال برنز المپیک 2012 را در کارنامه خود دارد، با رکورد ورودی 385 کیلوگرم، با اقتدار در صدر استارت لیست وزن خود قرار دارد. در این وزن رسول تقیان دیگر نماینده ایران با رکورد ورودی 370 کیلوگرم در کنار تائه هونگ جیونگ و جائه یوک سا از کره جنوبی، الوگبک علیموف از ازبکستان و تائو تیان از چین که همگی رکورد ورودی شان 370 کیلوگرم است برای ایستادن روی سکو رقابت می‌کنند. در بین این مدعیان جائه یوک سا از کره جنوبیف مدال طلای المپیک 2008 پکن را در کارنامه دارد. با این حال این امیدواری هست که مدال های طلا و نقره وزن 85 کیلوگرم بازی‌های آسیایی اینچئون نصیب وزنه برداران کشورمان شود.

در وزن 105 کیلوگرم هم نواب نصیرشلال با رکورد ورودی 410 کیلوگرم شانس اول کسب مدال طلا به شمار می‌رود. در این وزن ژی یانگ از چین هم رکورد ورودی 410 کیلوگرم را داده است تا جدی‌ترین رقیب نماینده کشورمان برای کسب مدال طلا باشد. یانگ قهرمان بازی‌های آسیایی 2010 است اما نواب نصیرشلال هم مدال نقره المپیک 2012 را در کارنامه خود دارد. غایب بزرگ این وزن روسلان نورودینوف ازبکستانی است که سال گذشته با رکورد مجموع 425 کیلوگرم عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد.

در دسته فوق سنگین، این بهداد سلیمی است که بدون رقیب در صدر استارت لیست بازیهای آسیایی قرار دارد. رکورد ورودی بهداد سلیمی 445 کیلوگرم است؛ 30 کیلوگرم بیشتر از نزدیک‌ترین تعقیب کننده خود، یونان آل از چین.

در 40 سال اخیر بهترین عملکرد وزنه برداری ایران در بازی‌های آسیایی 2002 بوسان بود که پولادمردان موفق به کسب یک مدال طلا، 3 نقره و 3 برنز شدند.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز