۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۷

در دیدار ظریف با بان‌کی‌مون چه گذشت؟

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با دبیرکل سازمان ملل گفت:‌ نسبت به حصول توافق خوشبین هستیم و معتقدیم رسیدن به توافق امکانپذیر است.
کد خبر : ۱۹۷۵۷۴
صراط: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد پیش از ظهر امروز -پنجشنبه- با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات دو طرف پیرامون آخرین وضعیت منطقه و تحولات در افغانستان، عراق، تهدید رو به گسترش تروریسم و افراطی گری و روند مذاکرات هسته‌ای گفتگو و تبادل نظر کردند.

ظریف دیدگاه‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ ثبات و امنیت منطقه، روابط با همسایگان و روند همکاری‌ها از جمله با دولت جدید عراق را تشریح و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران متعهد به کمک به تقویت امنیت منطقه بوده و روابط خوب با همسایگان و کمک به بهبود شرایط و مبارزه با افراطی گری و تروریسم را مورد توجه دارد.

ظریف و بان کی مون همچنین پیرامون روند مذاکرات هسته‌ای تبادل نظر کردند و وزیر خارجه کشورمان ضمن مرور این گفتگوها و اراده جدی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به راه حل، اظهار داشت: نسبت به حصول توافق خوشبین هستیم و معتقدیم رسیدن به توافق امکان پذیر است.

ظریف همچنین در این ملاقات گزارش اخیر دبیرکل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران را خلاف روند واقعی و برنامه و اقدامات دولت ایران خواند.

وی با تشریح جایگاه ایران و تحولات و ویژ‌گی‌های مثبت و انحصاری جامعه ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، انتشار گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را مبتنی بر نگرش سیاسی دانست و اظهار داشت: اینکه در منطقه ما، فقط در مورد کشور ایران گزارش منتشر می‌شود قابل پذیرش نیست و تهیه چنین گزارش‌هایی تداوم نگاه سیاسی و دوگانه به مسائل حقوق بشر است.

ظریف با اشاره به فوت یک تبعه ایرانی زندانی در فلیپین به اتهام واهی، خواستار توجه این نهاد بین‌المللی به وضعیت و حقوق اتباع ایرانی و مشکلات و فشارهای تبیعض آمیز و خلاف مقررات بین‌المللی علیه آنان در نقاط مختلف جهان شد.

ظریف همچنین اضافه کرد: دولت ایران خود را نسبت به ارتقاء و بهبود وضعیت حقوق بشر کاملا مسئول می‌داند و برنامه‌ها و اقدامات در این زمینه را در دستور کار خود دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این دیدار ضمن تشریح اقدامات این نهاد در نقاط مختلف و از جمله اوضاع در افغانستان، عراق، لیبی و لبنان و مبارزه با تروریسم و افراطی گری، کمک کشورهای مختلف برای حل مشکلات را بسیار مهم و موثر دانست و در این زمینه تصریح کرد: ایران نقش بسیار موثری دارد و بازیگر مهمی در منطقه است و می‌تواند برای حل مشکلات نقش سازنده‌ای را ایفاء کند و استفاده از ظرفیت ایران باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
منبع: فارس