۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

روس‌ها در ایران لوله گاز می‌سازند

یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران از اعلام آمادگی شرکت های روسی برای تکمیل و احداث خط ششم، هفتم، نهم و یازدهم سراسری به عنوان خطوط صادراتی گار ایران خبر داد و اعلام کرد: سرمایه گذاران روس ماه آینده مسافر تهران خواهند شد.
کد خبر : ۱۹۷۶۱۱
صراط: ایران و روسیه که بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارند پس از توافق مشترک برای ساخت نیروگاه های جدید برق در ایران، دور نهایی مذاکرات خود برای احداث خطوط لوله جدید انتقال گاز در کشور را هم آغاز کردند.

اصغر سهیلی پور با اشاره به امضای تفاهمنامه با یک شرکت روسی برای اجرای خط لوله ایرانشهر- چابهار گفت: برای اجرای این خط لوله به 700 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

مسئول کمیته تخصصی سرمایه گذاری شرکت ملی گاز ایران  از سفر هیئت روسی به ایران در ماه آینده خبر داد و گفت: مذاکره با این شرکت روسی پس از توافق بین 2 کشور، تسهیل یافته و در حال مبادله اطلاعات تکمیلی هستیم.

این مقام مسئول با بیان این که خط لوله ایرانشهر _چابهار بخشی از خط صادراتی هفتم سراسری بشمار می آید، تصریح کرد: علاوه بر خط هفتم سراسری، شرکتهای روسی برای سرمایه گذاری در خطوط ششم، نهم و یازدهم سراسری که جزو خطوط صادراتی گاز ایران است، اعلام آمادگی کرده اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرکت مهندسی و توسعه گاز متولی این کار شده و در حال تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای اجرای پروژه خط لوله ایرانشهر به چابهار است.

به گفته مشاور عالی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، جلسه های تکمیلی با این شرکت روسی برگزار شده و تا یک ماه آینده نیز برای ادامه مذاکره به ایران سفر می کنند.

سهیلی پور یادآور شد: خط لوله ایرانشهر- چابهار شامل 240 کیلومتر خط 56 اینچ و 60 کیلومتر خط 36 اینچ است.

وزارت نفت اعلام کرده است: تفاهم نامه تکمیل خط لوله ایرانشهر به جنوب چابهار با یک شرکت روسی امضا شده، این شرکت روسی از شرکت های بزرگ به شمار می رود که در بسیاری از پروژه های مهم حضور داشته است؛ تکمیل خط لوله ایرانشهر به جنوب چابهار، 2 سال زمان نیاز دارد.
منبع: مهر