۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱

آغاز مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک

مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 دقایقی پیش در مقر سازمان ملل در نیویورک با حضور کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف آغاز شد.
کد خبر : ۱۹۷۶۸۰
صراط: مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 دقایقی پیش در مقر سازمان ملل در نیویورک با حضور کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف آغاز شد.

بر اساس این گزارش تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به ریاست ظریف روز سه شنبه به نیویورک رفت.

ظریف و اشتون روز چهارشنبه در ناهار کاری مشترک در خصوص موارد اختلافی و نحوه ادامه مذاکرات گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، مذاکرات ایران و 1+5 از ساعت 10 صبح روز جمعه به وقت نیویورک آغاز شد.

سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، معاونین وزیر امور خارجه و حمیدی بعیدی نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای که در این سفر همراه وزیر امور خارجه هستند در دو روز گذشته مذاکرات دو جانبه و کارشناسی با آمریکا و روسیه داشته اند. دو ساعت و نیم مذاکره با آمریکا و دو ساعت و نیم نیز مذاکره با روسیه صورت گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز دیدار کرد و مصاحبه هایی نیز با رسانه های مختلف داشت.

ایران و 1+5 پس از امضای توافق ژنو 6 دور مذاکرات در وین داشتند که در تیر ماه به دلیل عدم حصول نتیجه و بر اساس توافق ژنو برای 4 ماه دیگر تمدید شد.

از ابتدای تمدید مذاکرات ایران 4 دور مذاکرات دو جانبه با آمریکا در ژنو و نیویورک داشته است . دو دور مذاکراه با روسیه و همچنین مذاکرات چهارجانبه ای با سه کشور اروپایی و مذاکره دو جانبه ای با چین داشته است.

با وجود مذاکرات دو جانبه و چند جانبه و یک دور مذاکرات دو جانبه ظریف و اشتون در بروکسل در تاریخ 10 شهریور ماه ، آنچه از سوی دو طرف اعلام شده است باقی ماندن موضوعات اختلافی بر میز مذاکره است.

میزان غنی سازی، تعداد سانتری فیوژ ها، مسئله اراک، فردو ، تحقیق و توسعه و ... از موارد اصلی اختلافی است که به نظر می رسد طرفین هنوز به راه حل مشترک در خصوص آنها دست نیافته اند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مذاکرات امروز در نیویورک می تواند نقطه امیدی در مذارکات دو طرف برای تصمیم گیری های سیاسی و دست یابی به راه حل های مشترک برای توافقی جامع تا قبل از پایان مهلت مذاکراتی تا 4 آذر ماه باشد.

منبع: مهر