۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲

جدل شورای شهر و هواشناسی بر سر قطع 150 درخت

مسئولان سازمان هواشناسی اتهام قطع 150 اصله درخت را رد کرده و گفته‌اند: نهال‌های خشک و بوته‌های پراکنده را جمع کردیم.
کد خبر : ۱۹۷۷۳۶
صراط: شورای شهر تهران می‌گوید سازمان هواشناسی 150 اصله درخت را در تهران قطع کرده است. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران عنوان کرده است: مسئولان این سازمان تخلف کرده‌اند و شورای شهر از آنها شکایت خواهد کرد.

محمد حقانی روز گذشته گفته است: من شب گذشته از این موضوع مطلع شدم و ابتدا فکر کردم که سازمان هواشناسی مستقر در مجاورت فرودگاه به این کار اقدام کرده است که پس از پیگیری‌ها متوجه شدم که اداره کل هواشناسی مستقر در تهرانسر به قطع این درختان اقدام کرده است.

او گفته است: بنده به عنوان رئیس کمیته محیط‌ زیست، افرادی را برای تهیه گزارش به محل اعزام کرده‌ام که به زودی گزارش آن آماده و به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

حقانی گفته است: قطع درخت فرقی نمی‌کند توسط شهرداری صورت گیرد یا توسط سازمان‌های دولتی، چراکه اعضای شورای شهر با این موضوع به طور جدی برخورد خواهد کرد. رئیس کمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ما شکایت خود را از سازمان هواشناسی تهیه خواهیم کرد، گفته است: باید مسئولان این سازمان توضیحات خود را در خصوص قطع این درختان به شورای شهر اعلام کنند.

او گفته است: در حالی که شورای شهر تلاش می‌کند فضای سبز در تهران توسعه پیدا کند، می‌بینیم که یک سازمان به قطع درخت اقدام می‌کند و در واقع قطع درخت به عنوان یک رویه در تهران تبدیل شده است.

همزمان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم گفته است: قطع درخت و احداث پارکینگ به جای درخت از کارهای عجیب است. به گزارش فارس پرویز سروری اظهار داشته است: به طور قطع آن را پیگیری خواهیم کرد.

با وجود این، مسئولان سازمان هواشناسی اتهام قطع 150 اصله درخت را رد کرده و گفته‌اند: نهال‌های خشک و بوته‌های پراکنده را جمع کردیم. روز گذشته مدیرکل سازمان هواشناسی استان تهران با بیان اینکه سازمان هواشناسی در محوطه اداره کل هواشناسی استان تهران حتی یک درخت قطع نکرده است گفته است: در گزارش‌ها تنه 150 اصل درختی را که در پارک بهارستان جنت‌آباد قطع شده‌اند، به اشتباه به پای هواشناسی نوشته‌اند.

محمدعلی عزیزاقلی با بیان این مطلب گفته است: اداره کل هواشناسی استان تهران پروژه ای تحت عنوان محوطه‌سازی و ایجاد فضای سبز و اصلاح فضای سبز موجود را حدود پنج سال است پیگیری می‌کند اما متاسفانه تا اواخر سال گذشته این پروژه نیمه‌تمام مانده بود. به گفته او اما در اواخر سال گذشته و با پیگیری‌های سال جاری با مساعدت مسئولان وزارت راه و شهرسازی و استانداری تهران موفق شدیم اعتبار مورد نیاز برای این پروژه را جذب و پس از طی روال مناقصات در حال حاضر اجرای آن را آغاز کنیم.

عزیزاقلی گفته است: علت پیگیری برای اجرای این پروژه این است که چندین سال است اداره کل هواشناسی استان تهران در یک زمین بایر و سنگلاخ دایر است که در زمستان‌ها با بارندگی شرایط بسیار بدی را برای کارکنان و مراجعه‌کنندگان ایجاد کرده است. لذا با پیگیری برای اجرای این پروژه قصد ساماندهی و ایجاد فضای سبز در محوطه اطراف اداره کل هواشناسی استان تهران را داریم.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان تهران گفته است: اگرچه چند سال است که اداره کل هواشناسی استان تهران در این مکان دایر است اما به دلیل اینکه محوطه آن آماده نشده شهرداری تهران اجازه افتتاح آن را نمی‌دهد. بنابراین برنامه‌ریزی شده که با اجرای این پروژه تا 22 بهمن‌ماه سال جاری محوطه‌سازی پایان یافته و اداره کل هواشناسی استان تهران رسما افتتاح شود.

او گفته است: بنابراین سازمان هواشناسی که خود با آگاهی از اینکه درختان و فضای سبز مهمترین عوامل مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها هستند با حفظ فضای سبز موجود و درختان قدیمی این محوطه و حتی نهال‌های سالم و جوان برای جدول‌کشی و آماده‌سازی محیط جهت آبیاری فضای سبز تنها اقدام به جمع آوری تعدادی از نهال‌های خشک‌شده، بوته‌های پراکنده، علف‌های هرز و نیزارهای موجود در محوطه کرده است.

عزیزاقلی با تاکید بر اینکه در این پروژه حتی یک اصل درخت قطع نشده و نخواهد شد گفته است: متاسفانه تعدادی عکس توسط کارکنان خود اداره کل هواشناسی که غرض‌ورزی‌های شخصی با مسئولان دارند برای رسانه‌ها منتشر شده که تمامی این عکس‌ها و گزارش‌ها که ادعا می‌کند اداره کل هواشناسی بین 150 تا 270 اصله درخت را با مجوز و دستور قوه قضاییه قطع کرده را تکذیب می‌کنم و از تمام خبرنگاران دعوت می‌کنم که برای دیدن محوطه و تهیه گزارش‌های مستند به اداره کل هواشناسی استان تهران مراجعه کنند.

او گفته است: متاسفانه شب پنجشنبه در گزارش صداوسیما نیز معلوم نیست با چه هدفی کامیون‌هایی که حاوی تنه‌های درختان 20 ساله کاج پارک بهارستان جنت‌آباد بودند را همزمان با گزارش قطع درختان در هواشناسی پخش کردند که در این خصوص جوابیه و تکذیبیه‌ای تهیه و منتشر می‌شود.
منبع: آرمان