۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰

مرور برنامه‌های ظریف در ۲۴ ساعت گذشته

وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد، طی ۲۴ ساعت گذشته با وزرای خارجه اسپانیا و نروژ دیدار و با شبکه پی بی اس و نشریه نیویورکر نیز مصاحبه کرده است.
کد خبر : ۱۹۷۸۳۵
صراط: وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد، طی ۲۴ ساعت گذشته با وزرای خارجه اسپانیا و نروژ دیدار و با شبکه پی بی اس و نشریه نیویورکر نیز مصاحبه کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم اکنون در نیویورک به سر می‌برد و روزهای شلوغی را از لحاظ کاری پشت سر می‌گذارد.
 
وی ضمن نظارت بر مذاکرات هسته‌ای دیدارهای جداگانه‌ای با همتایان خارجی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار کرده و همزمان با رسانه های آمریکایی نیز مصاحبه کرده است.
 
ظریف شب گذشته در دیدار با وزیر خارجه نروژ آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 و همچنین تحولات منطقه‌ای و همکاری‌های دوجانبه فی ما بین مورد گفتگو قرار گرفت.
 
ظریف در این ملاقات اظهار داشت: در صورتی که طرف مقابل آمادگی اتخاذ تصمیمات سخت را داشته باشد امکان رسیدن به توافق حتی قبل از 3 آذر وجود دارد.
 
وی با اشاره به آخرین تحولات مربوط به عراق اظهار داشت: در شرایطی که امنیت عراق در مرکز و شمال این کشور توسط گروه تروریستی داعش مورد تهدید قرار گرفت جمهوری اسلامی ایران کمک‌های خود را بلافاصله روانه آن کشور کرد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان رویکرد برخی از کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای در برخورد با تحولات منطقه مهم و استراتژیک خاورمیانه و بویژه سوریه و عراق را به دور از واقع بینی توصیف و بر ضرورت اصلاح این رویکرد و توجه به خواست و انتخاب ملت ها تاکید کرد.
 
وی تهدید گروههای تروریستی فعال در منطقه را جدی دانست و افزود: از این سیاست توهم آمیز که با تقویت یک گروه تروریستی قادر به دفع تهدیدات گروه تروریستی دیگری باشیم باید پرهیز کرد.
 
بورگه برنده وزیر امور خارجه نروژ  نیز در این دیدار ضمن تصریح بر نفوذ و نقش منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران در منطقه اظهار داشت اگر هشیاری و دخالت بموقع ایران در مقابله با تهدید گروه داعش نمی بود این گروه بر بسیاری از مناطق مهم و استراتژیک سوریه و عراق سلطه می یافت.
 
وی روابط دو جانبه بین دو کشور را رو به پیشرفت و گسترش توصیف کرد و افزایش تماسهای فیمابین را فرصتی مناسب برای تقویت مناسبات فیمابین در حوزه های مختلف دانست.
 
وزیر امور خارجه نروژ در پاسخ به تاکید ظریف مبنی بر توجه بیشتر به حل مشکلات دانشجویان ایرانی مقیم آن کشور و ضرورت حل آنها وعده داد این موضوع را با جهات ذیربط  در کشورش پیگیری و در جهت حل آنها تلاش کند.
 
«خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امور خارجه اسپانیا نیز بعدازظهر جمعه با حضور در محل اقامت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
در این دیدار طرفین در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای، تحولات منطقه‌ای، ضرورت جدیت در مبارزه با تروریسم و روابط دوجانبه تبادل نظر کردند.
 
در این ملاقات ظریف ضمن تبیین آخرین تحولات منطقه‌ای و با انتقاد از سیاست دوگانه آمریکا در برخورد با مقوله تروریسم و گروه‌هاى تروریستی فعال در سوریه و عراق اظهار داشت: آمریکا و غرب با ادامه سیاست‌هاى گذشته خود قادر به حل مسئله تروریسم نخواهند بود.
 
وزیر خارجه کشورمان همچنین افزود: نمى‌توان با تروریست‌ها درسوریه مبارزه کرد و به طور همزمان درجهت تضعیف دولت مرکزى آن کشور اقدام کرد.
 
وى اظهار داشت: آمریکایی‌ها در طى چهار ماه فعالیت‌هاى وحشیانه داعش در عراق هیچگونه اقدام موثرى درجهت مقابله مؤثر با آنان از جمله قطع کمک‌هاى مستقیم و غیر مستقیم به آنها، نکردند.
 
وزیر خارجه اسپانیا نیز در این دیدار با اشاره به نگرانی‌هاى مشترک منطقه‌اى گفت: مادرید نیز آمادگى دارد تا از ظرفیت خود و با استفاده از رایزنی‌هاى سیاسى با کشورهاى منطقه و ایران به یافتن راه‌حل مناسبى جهت حل و فصل مشکلات جارى به ویژه در سوریه و عراق کمک کند.
 
مارگالو با تاکید بر دعوت خود از وزیر خارجه کشورمان براى انجام سفر به اسپانیا، این سفر را گام مهمى در توسعه روابط دوجانبه در ابعاد مختلف دانست.
 
ظریف همچنین در مصاحبه با شبکه «پی بی اس»، صریح کرد که ایران به این دلیل پیشنهاد همکاری برای مقابله با داعش را نپذیرفته است چون متقاعد نشده است که دولت آمریکا واقعا در مبارزه با این گروه جدی باشد.
 
ظریف در پاسخ به سوال شبکه پی بی اس مبنی بر آنکه به چه دلیل «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، پیشنهادات دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای همکاری در مقابله با داعش را رد کرده است، گفت که این به این دلیل است که «ما متقاعد نشدیم که دولت آمریکا واقعاً جدی باشد.
 
وزیر خارجه ایران از طرح‌های آمریکا برای تسلیح معارضان سوری که هفته جاری در کنگره تصویب شد انتقاد کرد و گفت: اگر شما دولت مرکزی در سوریه را تضعیف کنید، موجب می‌شود که تروریست‌های داعش به صوت کارآمدتری درگیر شوند و قلمروهای بیشتری را در اختیار خود بگیرند.
 
وی ادامه داد: ما محدودیت هایی که آقای اوباما برای وادار کردن کنگره به لغو تحریم ها با آن مواجه است را درک می‌کنیم و همانطور که ما نمی پذیریم آنها از ما امری غیرممکن را بخواهند، ما هم از آنها نمی خواهیم که اقدامی غیرممکن انجام دهند.
 
ظریف افزود: ما در امور داخلی امریکا دخالت نمی کنیم، اگر اوباما به ما قول می دهد که کاری بکند، ما آن را می‌پذیریم و به قولش احترام می گذاریم.
منبع: فارس