۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱

چه کسی جانشین محمودعباس می‌شود؟

در پرتو تاکید «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر عدم نامزدی در انتخابات آینده، اکنون این سوال مطرح می شود که چه کسی جانشین وی خواهد شد؟
کد خبر : ۱۹۷۹۱۷
صراط: خبرگزاری رویترز به نقل از «گرانت روملی» کارشناس امور فلسطین در موسسه دفاع از دموکراسی در واشنگتن گزارش داد: در حال حاضر هیچ فرد آماده ای برای جانشینی عباس وجود ندارد زیرا رژیم وی به گونه ای نبوده که مردم احساس کنند می توانند به قله صعود کنند.

وی افزود که جستجوی جایگزین برای محمود عباس، یک مسئله ضروری است.

از سوی دیگر «رامی خوری» محقق دانشگاه آمریکایی در بیروت با اشاره به عدم وجود استراتژی روشن، گفت که عباس نیز همانند هر رهبر عربی دیگر به صورت عادی و خرسند از منصب خود رفتار می کند و نمی داند با اتفاقاتی که بعدها رخ می دهد، چکار کند.

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه نامزد رسمی برای جانشینی عباس وجود ندارد، اما اسامی برخی از افراد مطرح است که مهم ترین آنها عبارت است از: 

ماجد فرج: رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین که نهادهای رسمی آمریکایی از جمله آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) همواره اقدامات وی را که به بازداشت «ابو انس اللیبی» فرد تحت تعقیب آمریکا و عامل انفجار سفارت این کشور در کنیا در سال 1998 منجر شد، ستوده اند.

فرج در اردوگاه آوارگان فلسطینی در خارج از بیت لحم متولد شد و همین باعث شده است که از اعتباری در داخل فلسطین برخوردار باشد اما از محبوبیت سیاسی حقیقی برخوردار نیست، وی به زبان عبری تکلم می کند اما در تکلم به زبان انگلیسی با مشکل مواجه است و همین امر توانایی وی برای برقراری ارتباطات بین المللی را محدود کرده است.

مروان البرغوثی: یکی از رهبران دو انتفاضه فلسطین علیه رژیم اشغالگر که این رژیم وی را در 5 مورد اتهامات قتل در سال 2004 به 5 بار حبس ابد محکوم کرده است اما فلسطینیان امیدوار هستند که برغوثی از طریق مذاکرات و در جریان یک معامله آزاد شود و این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند که این امر دشوار است همچنانکه انتخاب وی در زندان به عنوان جانشین عباس بعید است.

سلام فیاض: نخست وزیر سابق فلسطین که ناظران معتقدند عملکرد وی به گونه ای است که وی را از مردم دور نگه نداشته است به خصوص که فیاض پیش از این در بانک جهانی مسئولیت داشته است.

جبریل الرجوب: رئیس سابق دستگاه ضد اطلاعات فلسطین و از رهبران فتح که در حال حاضر ریاست فدراسیون فوتبال و کمیته المپیک فلسطین را بر عهده دارد و به همین دلیل عده ای معتقدند که وی عرصه سیاست را کنار گذاشته است.

محمد اشتیه: کارشناس اقتصادی و دارنده مدرک دکترا از دانشگاه انگلیس و از رهبران فتح که در مذاکرات با اسرائیل مشارکت داشت و هم اکنون نیز ریاست صندوق سرمایه گذاری و توسعه فلسطین را بر عهده دارد.

محمد دحلان: از رهبران جنبش فتح و از نزدیکان انگلیسی ها و آمریکایی ها و اسرائیلی هاست.

منبع: تسنیم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز