۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰

انتقاد از نظام آموزشی در مجلس

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در راستای خروج از رکود نباید دچار اشتباه محاسباتی که همانند گذشته در بحث تورم شد، شویم.
کد خبر : ۱۹۸۰۹۸
صراط: علی‌محمد احمدی نماینده آبدانان، دهلران و دره‌شهر در مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز یکشنبه 30 شهریور با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و یادآوری پایمردی و رشادت‌های مردم قهرمان ایران اظهار داشت: در شرایط اقتصادی امروز کشور، سیاست گذاری برای خروج از رکود مقوله‌ای بسیار پیچیده، حساس و تامل برانگیز است که چند نکته پیرامون آن باید با دقت مورد تامل قرار بگیرد.
 
وی با بیان این که دوره‌های رونق و رکود پدیده ذاتی اقتصاد است، تصریح کرد: دولتمردان و برنامه‌ریزان اگر درک درستی از شرایط رکود در کشورها داشته باشند، موفق خواهند بود.
 
وی تاکید کرد: درک شرایط رکود بر واقعیت میدانی و فراگیر استوار است و اگر ما به دنبال خروج از رکود هستیم، نباید دچار اشتباه محاسباتی همانند گذشته در مواجهه با بحث تورم شویم.   
 
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه رکود پدیده‌ای فراگیر است، اظهار داشت: ما نباید از معیارها و استانداردهایی استفاده کنیم که عموما خرد و بنگاهی بوده که بنده این موارد را تامین‌های سوپرمارکتی می‌دانم.
 
احمدی اضافه کرد: برای مطرح کردن بحث خروج از رکود به جای این که بنگاه را ملاک ارزیابی قرار دهیم، باید صنعت را معیار خروج از رکود قرار دهیم.
 
این نماینده مجلس زیرساخت‌های متفاوت کشور در استان‌های متفاوت را یکی دیگر از نکته‌های اصلی در بحث رکود دانست و گفت: آنچه که باید در این مقوله مد نظر قرار گیرد مصادیق و شواهد تجربی و میدانی است که ما برای خروج از رکود به کار می‌بریم.
 
وی افزود: به عنوان نمونه در استان کوچک ایلام ما زمانی می‌توانیم صحبت از خروج رکود کنیم که کارخانه سیمان دهلران که قرار بود در پایان سال 92 به بهره‌برداری برسد و پتروشیمی ایلام که با 30 درصد ظرفیت کار می‌کند به ظرفیت اسمی رسیده و سد سیمره که میلیاردها تومان سرمایه مملکت صرف آن شده است را راه اندازی کنیم.   
 
احمدی افزود: پالایشگاه نفت دهلران، سد میمه و ده‌ها پروژه دیگر متاسفانه مسکوت مانده از دیگر مصادیق موجود در راستای رکود اقتصاد در ایران است.
 
این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر ما بخواهیم به شکل میدانی وارد حوزه خروج از رکود شویم کافی است تجربه جهانی را ببینیم.
 
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که نظام بانکداری کشور ما حرکت درستی ندارد افزود: باید عزم جدی برای اصلاح نظام بانکداری کشور گرفته شود اما در 250 سال گذشته یکی از روسای جمهور آمریکا به صراحت این جمله را می‌گوید که ما باید درک درستی از ماهیت اسکناس، اعتبار و جریانات پولی داشته باشیم.
 
احمدی با اشاره به بازگشایی مدارس در کشور گفت: آموزش و پرورش پایه استقلال، تولید و جهش علمی کشور است.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر حدود 10 درصد تولید ناخالص ملی و 70 درصد بودجه فصل آموزشی بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان از منابع کشور به بدنه آموزش و پرورش تزریق شده است اما خروجی آن افت شاخص‌های آموزشی و حرکت تدریجی طرح تحول و سردرگمی مردم برای تعیین شدن تعطیلی پنج شنبه در نظام آموزشی ما و هم چنین سرگردانی پول‌هایی است که به طور غیرقانونی از مردم گرفته می‌شود و ده‌ها موارد دیگر که نشان از بی‌تدبیری در نظام آموزشی کشور است.
 
نماینده مردم آبدانان در مجلس با اشاره به زلزله‌های اخیر در حوزه انتخابیه‌اش خاطر نشان کرد: بیش از 700 پس لرزه در منطقه مرموری و آبدانان رخ داد که یکی از بی‌سابقه‌ترین زلزله در کشور بود اما متاسفانه دولت فقط به اعزام یک وزیر اکتفا کرد این در حالی است که برای یک پس لرزه کوچک در استان‌های دیگر معاون رئیس‌جمهور و مسئولانی در تراز بالاتر به این مناطق می‌روند.   
 
احمدی افزود: سوال من این است که این تفاوت‌ها از کجا نشات می‌گیرد آیا مردم ایلام در دوران دفاع مقدس همان مردمی نبودند که بالاترین ایستادگی را به نمایش گذاشتند امیدوارم که رئیس‌جمهور در رسیدگی به بحران زلزله در مناطق حوزه انتخابیه‌ام اهتمام ویژه بورزد.