۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
اظهارات شعاری خاتمی در آستانه هفته دفاع مقدس

خاتمی جنگ را زشت می‌داند فتنه را نه؟!

سید محمد خاتمی در آستانه هفته دفاع مقدس در یک سخنرانی با برشمردن جنگ را اتفاقی زشت توصیف کرد اما توضیح نداد که موضع او نسبت به تشویق به خشونت و فتنه گری چیست.
کد خبر : ۱۹۸۱۳۰
گروه سیاسی صراط - سید محمد خاتمی در آستانه هفته دفاع مقدس در یک سخنرانی با برشمردن جنگ را اتفاقی زشت توصیف کرد اما توضیح نداد که موضع او نسبت به تشویق به خشونت و فتنه گری چیست.

به گزارش گروه سیاسی صراط، خاتمی در حالی تاکید کرد "امروز باید خشونت‌طلبان، افراط‌گرایان و حامیان جنگ از صحنه سرنوشت کنار روند" که خود او به دلیل مواضعش در جریان خشونت های مربوط به فتنه 88 مورد انتقاد قرار دارد.

خاتمی که تا کنون بابت مواضعش در فتنه مورد محاکمه قرار نگرفته، بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، مهمان ثابت بسیاری از برنامه های فرهنگی بوده است.

بر اساس گزارش ایسنا، خاتمی با تاکید بر اینکه باید به جای ستایش و توصیه به صلح، جان‌های صلح‌طلب تربیت شوند، اظهار کرد: باید گفت‌وگو درباره صلح به گفتمان صلح جهانی و پارادایم ستیز و خشونت به سرمشق تفاهم تبدیل شود.
 
سیدمحمد خاتمی صبح امروز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی صلح در موزه صلح تهران برگزار شد، با اشاره به اشعار ملک‌الشعرای بهار در نکوهش جنگ و ستایش آشتی و صلح، خاطرنشان کرد: ‌در طول تاریخ به ویژه در قرنی که گذشت ما شاهد بودیم که بسیار از صلح یاد شد و جنگ مورد نکوهش قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه همواره جنگ، ستیز و خشونت میان آنان که قدرت را در دست دارند با آنان که باید زندگی کنند بیشتر بوده است، اظهار کرد: این خشونت و جنگ در قرنی که گذشت با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری و همچنین افزایش فزون‌خواهی انسان‌های قرن بیستم بیشترین فجایع را در طول تاریخ به وجود آورد.
 
او با اشاره به دو جنگ جهانی، جنگ‌های منطقه‌ای و جنگ سرد، اضافه کرد: ما در طول تاریخ از جنگ‌های جهانی گرفته تا امروز که در پایان قرن بیستم است شاهد بروز پدیده وحشتناکی به نام تروریسم بوده‌ایم. این موضوع همواره بوده و به تناسب دنیای امروز ابعاد وحشتناکی پیدا کرده است.
 
خاتمی گفت: در مقابل نیز صدای جنگ علیه تروریسم وجود دارد که ترور و تروریسم خود حاصل فزون‌خواهی و جنگ‌طلبی قدرت‌هاست در حالیکه مصلحان بزرگ به ویژه پیامبران خدا ندای زندگی برای انسان دادند و تاکید کردند که زندگی در جایی است که صلح باشد.
 
او در ادامه به آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید به دعوت پیامبر و خدای پیامبر که شما را به زندگی می‌خواند پاسخ دهید.
 
وی با تاکید بر اینکه آنچه در طول تاریخ همواره بر صلح غالب بوده، جنگ بوده است، اظهار کرد: ستایش کردن و توصیه کردن به صلح فایده زیادی ندارد بلکه باید جان‌های صلح‌طلبی تربیت شود. باید گفت‌وگو درباره صلح به گفتمان صلح در جهان تبدیل شود و پارادایم یا سرمشق ستیز و خشونت به سرمشق و پارادایم تفاهم تبدیل شود چرا که باید در برابر جنگ تمدن‌ها، گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح شود.
 
او افزود: امروز پارادایم باید تغییر کند و زندگی‌ها دستخوش تغییر شوند. امروز باید خشونت‌طلبان، افراط‌گرایان و حامیان جنگ از صحنه سرنوشت کنار روند تا صلح، اتحاد و تفاهم پدید آید چرا که در این صورت است که زندگی انسان‌ها سرشار از صلح می‌شود.
 
خاتمی با تاکید بر اینکه جنگ اتفاق زشتی است، گفت: موزه صلح موزه‌ای است که زشتی‌های جنگ را به رخ می‌کشد اما در دل این زشتی‌ها زیبایی‌هایی از جنس مقابله در مقابل جنگ و مقاومت نهفته است چرا که چنانچه انسان‌هایی از جان گذشته نباشند تا در مقابل خشونت‌گرایان ایستادگی کنند زندگی بشریت یک شبه به جهنم تبدیل می‌شود.
 
رییس‌جمهور پیشین کشورمان با بیان اینکه به همان اندازه که جنگ زشت است، جنگ به معنای دفاع از موجودیت و بقای خود و ایستادن در برابر متجاوز زیباست، اضافه کرد: اگر این مقاومت‌ها نبود جنگ‌طلبان بسیار زود همه زندگی بشریت را نابود می‌کردند.
 
وی در پایان با تاکید بر اینکه روز صلح و برپایی موزه صلح امر مبارکی است، خاطرنشان کرد: باید همگان به پیام پیامبران و مصلحان بشریت گوش دهیم و زندگی را سرشار از تفاهم، گفت‌وگو و محبت کنیم و با همبستگی جان‌های محبت‌خواه، زشتی‌آفرینان و جنگ‌آفرینان را در ابتدا منزوی کنیم و چنانچه خدا بخواهد سر رشته حیات و سرنوشت انسان‌ها را از دست جنگ‌طلبان و خشونت‌گرایان خارج کنیم.