۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶

مفاد توافقنامه دولت یمن و انصار الله

فرستاده سازمان ملل به یمن، عصر یکشنبه مفاد توافقنامه صلح بین دولت یمن و جنبش «انصار الله» و جریان‌های سیاسی به منظور حل بحران این کشور را تشریح کرد.
کد خبر : ۱۹۸۳۲۱
صراط: به نقل از «الشرق الاوسط»، «جمال بن‌عمر» فرستاده دبیر کل سازمان ملل به یمن، دیشب اعلام کرد به موجب توافقنامه‌ای که امروز (یکشنبه) بین دولت و جنبش انصار الله و دیگر جریان‌های سیاسی در یمن به امضا رسید، رئیس‌جمهور برخی رایزنی‌ها را با همه تشکل‌ها درخصوص تشکل دولت فن‌سالار صورت می‌دهد.
 
بن‌عمر در پایان امضای توافقنامه مذکور در کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد، ظرف مدت 3 روز، رئیس‌جمهور یمن دو مشاور سیاسی خود را از میان نمایندگان جنبش انصار الله و جنبش جنوب تعیین و اختیارات هر یک از آنها را مشخص می‌کند و پس از آن رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر دولت جدید را که قرار است شخصیتی بی‌طرف و از محبوبیت سیاسی بالایی برخوردار باشد، معرفی می‌کند. سپس مشاوران رئیس‌جمهور استانداردهایی را برای پست وزیر از جمله صلاحیت، صداقت و حمایت از حقوق بشر مشخص و دستور العمل‌ها در این‌خصوص به رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ابلاغ می‌شود.
 
وی اضافه کرد،  پس از 3 روز از ابلاغ این دستور العمل‌ها، همه تشکل‌ها نامزدهای مطلوب خود به تشکیل دولت جدید را اعلام می‌کنند و پس از رایزنی‌ها بین رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و دیگر جریان‌ها، رئیس‌جمهور اقدام به معرفی وزرای دفاع، کشور، امور خارجه، دارایی می‌کند.
 
براساس این توافقنامه سیاسی، نخست‌وزیر پس از رایزنی با رئیس‌جمهور، وزرای دولتش را از میان گروه‌های سیاسی انتخاب می‌کند.
 
فرستاده سازمان ملل به یمن تصریح کرد، دولت ظرف مدت 30 روز برنامه خود برای اجرای نتایج کنفرانس ملی را آماده می‌کند و این برنامه را برای تصویب به مجلس نمایندگان ارائه می‌دهد.
 
دولت یک هفته پس از رای اعتماد، کمیته اقتصادی را به منظور بررسی بودجه عمومی و توافق بر سر اعطای وام برای فقرا، تشکیل می‌دهد و این کمیته برنامه اقتصادی را برای خشکاندن ریشه‌های فساد تدوین می‌کند و با همکاری دولت راهکارهایی را برای حل بحران پیچیده اقتصادی پیشنهاد می‌دهد.
 
جمال بن‌عمر افزود: تصمیم جدید درخصوص تعیین بهای بنزین 300 ریال برای 20 لیتر اعلام خواهد شد و پس از 2 ماه، این مبلغ بازنگری می‌‌شود و این کمیته بسته‌ اقدامات را برای بررسی بحران اقتصادی آماده می‌کند.
 
فرستاده سازمان ملل به یمن تأکید کرد در زمان معرفی نخست‌وزیر جدید تحصن‌ها در «صنعا» پایتخت پایان خواهد یافت و پس از تشکیل دولت همه چادرهای تحصن کنندگان و نیز پست‌های بازرسی غیر دولتی برداشته خواهد شد و همه طرف‌ها بایستی به مذاکره مستقیم و کنار گذاشتن اختلافات و پایبندی به نتایج کنفرانس ملی متعهد بمانند.
 
براساس این گزارش، گروه‌های سیاسی یمن، یکشنبه شب با نظارت سازمان ملل متحد توافقنامه صلح امضا کردند.
 
امضای این توافقنامه در حالی صورت گرفت که چند مرکز نظامی و راهبردی از جمله مقر دولت و ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح در پایتخت تحت کنترل جنبش الحوثی است.
منبع: تسنیم