۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲

سدهای تهران به گل نشستند+ تصاویر

ذخیره سدهای لار و لتیان تا پایان سال به حداقل می‌رسد و تا پایان شهریورماه، ذخیره این سدها در مرز خط قرمز باقی می‌ماند و برداشت بیشتری از آنها نمی توان داشت.
کد خبر : ۱۹۸۳۶۳
صراط: ذخیره سدهای لار و لتیان تا پایان سال به حداقل می‌رسد و تا پایان شهریورماه، ذخیره این سدها در مرز خط قرمز باقی می‌ماند و برداشت بیشتری از آنها نمی توان داشت.

کم آبی سالهاست که کشور را تحت تاثیر گذاشته و این روزها به اوج خود رسیده است، به گونه ای که استان تهران در راس همه استانهای کشور در بحرانی ترین شرایط قرار دارد.
 
در حال حاضر حجم سدهای لار و لتیان که جز تامین کننده های آب شرق تهران محسوب می شوند به ترتیب 30 و 45  میلیون متر مکعب است و در خصوص سد لار اینطور گفته می شود که  تنها 18 میلیون متر مکعب از حجم آن قابل برداشت است به طوریکه طبق گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران مخزن سد لار به حجم مرده اش رسیده است.
 
همچنین ارتقایی گفته است که  ذخیره سدهای لار و لتیان تا پایان سال به حداقل می‌رسد و تا پایان شهریورماه، ذخیره این سدها در مرز خط قرمز باقی می‌ماند و برداشت بیشتری از آنها نمی توان داشت.
 
در این بین اگر نیم نگاهی به تصاویر سدهای تهران بیندازیم این موضوع قابل لمس است و دیگرنیازی به هیچ آمار و ارقامی نیست.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نتیجه هر آنچه گفته و دیده شد می شود" اوضاع آب بحرانی است و تهران در مرز وضعیت قرمز قراردارد."
 
شرایط موجود طبق گفته دائمی از دو موضوع مهم نشات گرفته است. یکی از این مولفه‌ها خشک بودن کشور و قرار گرفتن در ناحیه خشک است و مولفه دیگر، بحران مصرف آب در کشور که در چند سال گذشته، گریبانگیر شده است.
 
دائمی معتقد است که  نحوه مدیریت آب در کشور، هنوز براساس فراوانی مصرف است. این دوران فراوانی برای زمانی است که میزان آبِ تجدیدشونده در دسترس در سال، بیش از دو هزار متر‌مکعب باشد. این در حالی است که در حال حاضر این میزان در کشور به کمتر از 1700 رسیده است و مشکل اصلی هم همین کم بودن آب و مصرف بالای آب است.
 
در خصوص کم آبی کشور و شهر تهران بحث خشکسالی را شاید بتوان به اقلیم کشور ارتباط داد اما بحران مصرف موضوعی است که به همه مشترکین به ویژه پر مصرف ها ارتباط دارد.و این مشترکین گاه با مصرف بالای 200مترمکعب که چیزی حدود20 هزار لیتر می شود در مصرف آب سنگ تمام می گذارند.
 
ماجرای کم آبی به حدی رسیده که پایش به جلسات هیئت دولت نیز بازشده و بازدید از شرایط سدها و تصمیم گیری در مورد آن جزیی از برنامه های مهم شده است و از آنجا که عده ای از مشترکان با مصرف بی رویه  شرایط موجود را رقم زده اند تصمیم گیری در خصوص جریمه این مشترکین به یکی از پیشنهادی های وزارت نیرو در هیات دولت در آمده است و وزیر نیرو در این باره به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفته است که برنامه و پیشنهادمان در برخورد با مشترکین پرمصرف جریمه است.
 
لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر متوسط میزان بارش در کشور از 250 میلی‌متر به 242 میلی‌متر کاهش یافته که این یک هشدار جدی در بخش آب است و آنچه که طبق گفته مسولان می تواند کشور را از بحران نجات دهد صرفه جویی در مصرف آب است که باید جز لاین فک زندگیمان شود.