۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹

صنعاء عملا ً در دستان حوثی‌هاست

نشریات دولتی عربستان سعودی در توصیف تحولات جاری در کشور یمن چنین تیتر کردند: یمن به خودش خیانت کرد !.
کد خبر : ۱۹۸۴۴۲
صراط: یکی از بزرگ ترین اشتباه ها و خطاهای طرح عربی حوزه خلیج فارس برای به ظاهر حل بحران یمن این بوده که یکی از مردان وابسته به علی عبدالله صالح موسوم به عبدربه منصور هادی را که مردی بی شخصیت و بی تخصص و بدون فرهنگ سیاسی بوده را برای اداره اوضاع سخت و پیچیده یمن برگزیده بود.

با این کلمات و با این عبارت ها عبدالرحمن الراشد، مقاله نویس روزنامه الشرق الاوسط عربستان سعودی مقاله خود را درباره یمن به پایان رساند و در این مقاله نخست وزیر و وزیر کشور دولت مستعفی یمن را کودتاچی توصیف کرده است.

الراشد در ترجمه و بیان هر آنچه که جامعه و کشور یمن شاهد آن بوده، و نشریات سعودی آن را پوشش داده اند چنین نوشت: " سکوت در قبال تصرف صنعاء پایتخت یمن از سوی حوثی ها به پذیرش تصرف و اشغال موصل از سوی دولت اسلامی در عراق و شام " داعش " شبیه است ! " . 

این نویسنده سعودی جنبش انصار الله و علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن را که برای مدت بیش از 3 دهه هم پیمانان عربستان سعودی بود، هر دو را بزرگ ترین دشمنان یمن توصیف نمود.

وی می نویسد : با وجود حمایت های عربستان سعودی از عالی عبدالله صالح در طول جنگ های سابق وی در برابر انصار الله اما باید بگوییم که علی صالح اموال دولت یمن را در خارج از این کشور نگهداری می کرده است " .

در همین روزنامه، سلمان الدوسری دیگر نویسنده معروف سعودی ، خشم خود را فرو ریخت و علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن را که از حامیان اصلی عربستان سعودی بود و مقامات سعودی تا آخرین لحظه از وی در قدرت حمایت می کردند، همپیمان انصارالله قلمداد کرد.
این نویسنده سعودی همچنین از گروه القاعده در این کشور نیز انتقاد کرد و نوشت: سازمان تروریستی القاعده که اکنون نقش تماشاچی را برای خود برگزیده است و در انتظار به صدا در آمدن سوت پایان بازی از سوی داور است تا بعد ازپایان مسابقه با طرفی که پیروز میدان است بازی خود را آغاز کند.

وی همچنین جمال بنعمر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن را به باد انتقاد گرفت و نوشت: چرا که وی در انصار الله آن چیزی را که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن می بیند، و آنها را شورشیان و برنامه ریزانی برای کودتای نظامی می داند، وی در آنها چنین چیزی نمی نگرد.

الوسری در ادامه چنین می نویسد : " متاسفانه کسی که در حال خیانت به یمن در این شرایط بسیار حساس و بحرانی است، متاسفانه خود اهل این کشور هستند و این بار دیگران در این امر دخالتی ندارند.

وی می افزاید: " قبایلی که در آرامش یمن نقش داشتند و دولت یمن را با ثبات کرده بودند در پایان کار با حوثی ها پیمان خویشاوندی بستند و آنانی که برای مدت طولانی حوثی ها را دشمن می دانستند و با آنها می جنگیدند به یکباره با دشمن خود هم پیمان شدند و اینها همان قبایل یمنی هستند و فرماندهان نظامی که به کشورشان خیانت کردند و به حوثی ها کمک کردند از طریق بستن توافق نامه های سری تا کشور را تحویل آنها دهند در واقع همه از فرماندهان ارتش یمن بودند حتی آن دسته از مردمی که فریب شعارهای پر زرق و برق حوثی ها را خوردند و در تظاهرات مسالمت آمیز آنها به حرکت در آمدند نیز همین شهروندان یمنی بودند !.

وی در پایان مطلبش چنین می نویسد : " درست است که دشمن خارجی ضد یمن توطئه کرده است و حوثی ها را آلت دستی برای برنامه های خود قرار داده بود، اما همین یمنی ها بودند که دست به کار شدند، ای یمنی که خرسند بودی واقعاً چه چیزی در انتظار تو خواهد بود ؟!.

اما در روزنامه الحیات عربستان سعودی و در نسخه چاپ لندن غسان شربل چنین نوشته است : " صنعاء از دمشق هم خطرناکم تر است ! ".

وی در این مقاله مدعی می شود : " تلاش ایران و حوثی ها برای به دست گرفتن کنترل اوضاع در صنعاء زمانی شدت یافت که عربستان سعودی تصمیم گرفت ضمن پیوستن به ائتلاف بین المللی با آموزش نیروهای مخالف نظام سوریه و آموزش نیروهای وابسته به ارتش آزاد در خاک خود موافقت کرد، این مساله همچنین نشان می دهد شدت یافتن تلاش ایران برای به دست آوردن صنعاء بعد از نگرانی تهران از احتمال از دست دادن دمشق روی داده است چرا که واشنگتن تاکید کرده بود که نبرد با داعش به معنی به رسمیت شناختن مجدد نظام بشار اسد تلقی نمی شود " .

وی همچنین در بخش دیگری از این مقاله می نویسد : " هم اکنون علی عبدالله صالح در حال گرفتن انتقام خود به صورت بسیار حرفه ای است، او هم از اخوان المسلمین انتقام می گیرد، و هم از خاندان الاحمر و تمام کسانی که در کنار زدنش نقش داشتند، انتقام می گیرد، اکنون هوادارانش در کنار حوثی ها در میادین یمن تجمع و تحصن کرده اند.

اما روزنامه" الوطن " عربستان سعودی هم در این باره می نویسد : " سلطه حوثی ها بر یمن اکنون باعث شکل گیری معادله ای سنگین شده است این امر در واقع بیانگر توسعه یافتن ایران در یمن و در منطقه است و این امر برای عربستان سعودی بسیار مهم است و این امر تهدیدی مستقیم برای منافع عربستان سعودی و امنیت این کشور و آرامش منطقه است " . 

این روزنامه افزود: " آنها به طور حتم در جنوب باعث ایجاد تنش و نگرانی هایی خواهند شد، این درحالی صورت می گیرد که داعش هم در مرزهای شمالی ما در حال افزایش تهدیدهاست، این امر موجب نگرانی و هدر رفتن توان عربستان سعودی می شود " .

خالد الدخیل نویسنده سرشناس سعودی هم در صفحه شخصی خود در شبکه ارتباطات اجتماعی تویتر چنین نوشت : " اکنون صنعاء عملا ً در دستان حوثی هاست " .

وی افزود : " این چهارمین پایتخت عربی است که بعد از بیروت،  بغداد و دمشق به دست گروه‌های شبه نظامی می‌افتد ".

الدخیل افزود: " این گروه های شبه نظامی در جهان عرب اکنون رقیب نظام های دولت های عربی شده اند، معنی این رقابت را می توان در لبنان و حزب الله مشاهده کرد، تا چند وقت قبل این حزب الله بود که با دولت مذاکره می کرد، اما اکنون اوضاع به گونه ای شده است که دولت لبنان در آرزوی مذاکره با حزب الله است ، منصور هادی با حوثی ها مذاکره کرد و اکنون روزی می رسد که وی آرزوی مذاکره با آنها را داشته باشد " .

وی در ادامه نوشت: " مذاکرات دولتی ها با گروه های شبه نظامی به منزله آن است که دولتی حاضر شود با گروه های شبه نظامی در باره حق خود در به دست داشتن سلاح و خلافت و تهدید گروه های یاغی شرکت دهد، اما بعد از مذاکره این شبه نظامیان خواهند بود که این مسائل را به مثابه حق خود تلقی خواهند کرد " .

منبع: تسنیم