۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱

آبیار: معیار درستی برای فیلم‌های ضد جنگ وجود ندارد

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ معتقد است: ما به عنوان کسانی که قربانی جنگ بودیم و کشوری به ما حمله کرده است باید تبعات آن را نشان دهیم و تلاش دارم که در آثار بعدی من هم این تبعات دیده شود.
کد خبر : ۱۹۸۴۹۵
صراط: نشست نقد و بررسی فیلم «شیار 143» در شب اول برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور نرگس آبیار کارگردان فیلم، مریلا زارعی بازیگر نقش الفت، محمدحسین قاسمی و ابوذرپورمحمدی تهیه کنندگان فیلم، مهدی آذرپندار منتقد سینما و تلویزیون و آرش قاسمی صدابردار فیلم برگزار شد.

مهدی آذرپندار منتقد سینما و تلویزیون در بخش ابتدایی این نشست گفت: بعد از اکران فیلم در یک جلسه خصوصی برای ما اتفاقات عجیبی در آن برخورد اول با آن فیلم افتاد چرا که فیلم پایان بسیار سختی بود. فیلم در عین حال که بسیار رئال و مستند بود در عین حال هم بسیار خوب احساسات را منتقل می‌کرد.  معجزه این فیلم این است که هرکجا که لازم بوده است احساسات را به مخاطب داده است.

وی افزود: در زمان جشنواره یک احساسی به من دست که داد که این فیلم با این حجم از موفقیت و توانایی چرا باید از بخش مسابقه جشنواره بیرون باشد؟ در آن لحظات یاد دورانی افتادم که مسئولی برای تعداد فیلم‌های دفاع مقدسی جشنواره سقف تعیین کرده بود. آن روزها صحبت از این بود که تعداد فیلم‌های دفاع مقدسی جشنواره زیاد شده است و جایی برای حضور اینگونه فیلم‌ها دیگر وجود ندارد.

آذر پندار با اشاره به موفقیت‌های فیلم شیار 143 تصریح کرد: این فیلم جواب خود را با تحسین‌های مردمی بدست آورد اما باید همچنان به موفقیت این فیلم فکر کرد.

محمد حسین قاسمی، تهیه کننده فیلم «شیار 143» در ادامه این نشست گفت: ما در گرفتن مجوز ساخت این فیلم و مجوز برای فیلم‌نامه مشکلاتی را داشتیم که البته مجبور شدیم برخی از آنها را اجرا نکنیم. البته برای ساخت این فیلم هم دولت هم هیچ کمکی به ما نکرد.

نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار 143 در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر ضدجنگ بودن فیلم شیار 143 گفت: ما تعریف خوبی از فیلم جنگ و ضدجنگ نداریم و برای تعریف آن معیار درستی تعیین نشده است. ما به عنوان کسانی که قربانی جنگ بودیم و کشوری به ما حمله کرده است باید تبعات آن را نشان دهیم و تلاش دارم که در آثار بعدی من هم این تبعات دیده شود. 

وی با اشاره به اثری که فیلم‌های ضدجنگ بر مخاطب می‌گذارد گفت: شما زمانی که از سینمایی که در آن فیلم ضدجنگ پخش شده است، بیرون می‌آیید احساس نابودی می‌کنید پس این احساس به شما این را نشان می‌دهد که این یک اثر ضدجنگ است اما وقتی که جنگ، حماسه، گذشت و حس امنیت برای مخاطب به وجود می‌آید این وجه حماسی جنگ را نشان می‌دهد.

آبیار با اشاره به کتاب «چشم سوم» گفت: من این فیلم را براساس این کتاب نوشته‌ام و این کتاب در سال 85 چاپ شده و از سال 81 نیز روند نوشتار آن آغاز شده است و من هر نوع ادعایی را درباره این اثر پیگیری می‌کنم. 

مریلا زارعی بازیگر نقش الفت در فیلم شیار 143 در بخش دیگری از این نشست گفت: واقعیت این است که این فیلم برای من همانند فیلم‌های نیز سخت بوده است اما سختی این فیلم از نوع دیگری  بوده است. این فیلم بیشتر از آنکه من را اندوهگین کند باعث شد که من با الفت شیار 143 زندگی کنم و قطعا این برای همه عوامل در این حس موثر بوده‌اند اما من معتقدم که بیش از اینکه من در این فیلم احاطه داشته باشم باید تلاش می‌کردم که از این نقش حفاظت کنم و لحظه‌ای از آن غافل نشوم. 

وی با اشاره به مظلومیت مادران شهدا گفت: مادران شهدا و نقش الفت در این فیلم آنقدر مظلوم است که دلم نمی‌خواست در صحنه‌های پایانی این فیلم با کم‌کاری من، من شرمنده مادران عزیز شهدا شوم. من در آن لحظات کار را به خدا سپردم و شما هم شاهد بودید که دل من در آن جلسه ابتدایی بعد از اکران اولیه فیلم شکست و باعث گریه من شد.  اکنون که یک سال از پایان کار فیلم می‌گذرد هنوز وارد فیلم دیگری نشده‌ام و حال من خوب است و به تبع آن این حواشی هم که ایجاد شده است در حال خوب من تاثیرگذار نبوده است. به نظر من مردم و مخاطبین حلقه اصلی وفقیت این فیلم هستند و توقع دارم که خدای ناکرده قصور من این فضا را ایجاد کند که اگر بزرگی از این فیلم تعریف می‌کند به خاطر اینکه من در این فیلم بازی کرده‌ام نبوده است. 

زارعی با اشاره به اینکه من منتظرم که بعد از اکران عمومی از مردم بازخوردها را بگیرم، گفت: این فیلم یک مادرانه است و برای همه ما مادران ایران واجب است که این فیلم را مشاهده کنند چرا که صبر و صبوری که از عناصر زنانه است در این فیلم دیده می‌شود. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی نمی‌خواهند که شما در اینگونه نقش‌ها دیده شوید، گفت: هر جملعه‌ای که من بگویم باعث به وجود آمدن قضاوت و حاشیه می‌شود. من معتقدم نباید اینگونه باشد که اگر من نقشی اینچنینی را بازی می‌کنم این نقش برای برقی عجیب و غریب باشد چرا که ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که 8 سال دفاع مقدس و چنین زنان و مادرانی را داشته است و ما نباید از این انسان‌ها دور باشیم خدا نکند که برخی اینگونه تصوری را داشته باشند و اگر اینگونه باشد من متاسف می‌شوم. من تلاش کردم با شخصیت الفت صبوری را تمرین کنم و اگر کسی حس ناخوشایند از این مساله دارد باید بدانیم آنچه که تعیین‌کننده است اثر آن در موقع اکران عمومی مشخص می‌شود و اگر در اکران عمومی اثر خود را نگذاشت قطعا در درازمدت اثر خود را می‌گذارد.

ابوذر پوراحمدی تهیه‌کننده دیگر فیلم شیار 143 در نشست نقد و بررسی این فیلم در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: ما سعی کردیم کاری را انجام دهیم که مورد رضایت خدا باشد. ما راجع به شهدای جنگ تاکنون مستندهایی را ساخته‌ایم و از آنها درس‌هایی را گرفته‌ایم. وظیفه ما نشر اینگونه آثار است و هرچه که از توفیقات به دست آورده‌ایم از حس ماورایی که در این کار وجود داشت به دست آمده است. 

وی افزود: من هر توفیقی را که در این اثر به دست آوردم از توجهات و دعاهای مادرم می‌دانم که بارها از او خواسته‌ام که برای این اثر دعا کند. 

آرش قاسمی صدابردار فیلم شیار 143 در جملات کوتاهی نیز از نحوه صدابرداری فیلم شیار 143 سخن گفت و اشاره کرد صحنه‌های بازسازی شده و صحنه‌های مستند برخلاف تصور اولیه من صداگذاری بسیار خوبی پیدا کرد و از آن راضی هستم. 

نرگس آبیار در پاسخ به سوالی در مورد سکانس پایانی فیلم شیار 143 گفت: فیلم من با فیلمنامه فرق چندانی نکرده است به جز آنکه چند سکانس کوتاه را حذف کرده‌ایم. البته این ترس راجع به این فیلم وجود داشت که ممکن بود سکانس پایانی به شکلی در نیاید و ما همواره نگران آن بودیم. به هر حال خانم زارعی وقت گذاشتند و من از همه دوستانی که در این عرصه به ما کمک کردند تشکر می‌کنم.

مریلا زارعی بازیگر نقش الفت در بخش پایانی این نشست گفت: من همواره از نتیجه کار می‌ترسیدم چرا که نقش الفت بسیار متفاوت بود و هم از لحاظ سنی و هم از لحاظ بار عاطفی با شخصیت من تفاوت‌هایی را داشت. من حتی باید در حرکت و زبان بدن نیز دقت‌های لازم را می‌کردم و این برای ما ترس بسیاری را ایجاد کرده بود. 

وی با اشاره به اینکه اگر خدای نکرده فیلم به واسطه عوامل فیلم دیده نمی‌شد هم باز برای من مسلم بود که باید در این اثر شرکت کنم، گفت: این فیلم قطعا برای من تجربه جدیدی بود چرا که فیلمنامه نیز برای من بسیار مسئولیت برانگیز بود و احساس می‌کردم که باید حتما در این فیلم حضور داشته باشم و به نظر من به هر قیمتی باید در این فیلم شرکت می‌کردم. 

مهدی آذرپندار منتقد سینما و تلویزیون نیز در پایان این نشست با اشاره به نکته‌ای کوتاه گفت: مضامین این فیلم به خوبی شکل گرفته است و این فیلم مفهوم بزرگی را می‌رساند. کاراکتر اصلی این فیلم یعنی الفت اکنون دیگر به دنیای کاراکترهای جدی سینمای ما وارد شده است و صحنه‌های باشکوهی را به وجود آورده است.

منبع: تسنیم