۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹

خشم رسانه‌های عربستان از احیای انقلاب مردم یمن

روزنامه‌های عربستان در اقدامی هماهنگ، خشم خود را از پیروزی جنبش انصارالله در یمن و آغاز مرحله‌ای جدید از تاریخ مردمسالاری در این کشور ابراز کردند.
کد خبر : ۱۹۸۵۰۰
صراط: روزنامه "الشرق الاوسط" چاپ عربستان در مقاله ای انتخاب "عبد ربه منصور هادی" به عنوان رئیس جمهور یمن را اشتباهی از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دانست و او را فردی "فاقد کفایت سیاسی برای ادارۀ کشوری که خاستگاه منازعات است"، برشمرد.

 "عبدالرحمن راشد" نویسنده تندروی این مقاله در تفسیر خشم هماهنگی که رسانه های سعودی از پیروزی حوثی ها نشان دادند، نوشت: سکوت درباره سیطره حوثی ها بر پایتخت یمن مانند پذیرش سیطره داعش بر شهر موصل در عراق است.

وی جنبش انصارالله و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را که بیش از سه دهه متحد عربستان بود، بزرگ ترین دشمنان دولت کنونی یمن خواند و افزود: علی رغم حمایت عربستان از همه جنگ هایی که صالح علیه حوثی ها به راه انداخت، صالح اموال مردم یمن را در خارج از این کشور پس انداز می کرده است.

در مقاله دیگری در این روزنامه نویسنده ای به نام "سلمان الدوسری"، علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را متحد حوثی ها خوانده و از وی به شدت انتقاد کرده است. وی همچنین با ابراز خشم نسبت به القاده و نماینده سازمان ملل متحد در یمن، اولی را به بی تفاوتی نسبت به رخدادها و انتظار برای پایان درگیری ها متهم کرد و نوشت: این گروه پس از پایان مسابقه با طرف پیروز، بازی خود را آغاز می کند.
وی "جمال بن عمر" نماینده سازمان ملل را نیز متهم کرد که در معرفی حوثی ها به عنوان شورشی هایی که دست به کودتا زده اند، با عبدربه منصور هادی هم عقیده نیست.

الدوسری مدعی شد: متاسفانه کسانی که در حساس ترین مراحل تاریخ این کشور به آن خیانت می کنند، از فرزندان یمن هستند و نه از بیگانگان؛ قبایلی که در ثبات دولت این کشور نقش داشتند و سالیان طولانی با حوثی ها دشمن بودند و با آن جنگیدند اما ناگهان با دشمنان خود متحد شدند. فرماندهان نظامی نیز به دولت خود خیانت کرده و راه حوثی ها را هموار کردند و توافقنامه های محرمانه با آنها امضا کردند.

وی در ادامه اذعان کرد که "حتی کسانی که بر اساس شعارهای زیبای حوثی ها در راهپیمایی های مسالمت آمیزشان شرکت کردند نیز مردم همین سرزمین بودند. هیچ دشمن خارجی یمن را به دست حوثی ها نداد، بلکه خود یمنی ها این کار را کردند".

"غسان شربل" هم در روزنامه سعودی الحیاة چاپ لندن، نوشت: صنعا خطرناک تر از دمشق است، زیرا فتح صنعا به دست حوثی ها در واقع پاسخی به نقش عربستان در ائتلاف جهانی و موافقت با آموزش دیدن ارتش آزاد سوریه در خاک کشورش است.

روزنامه الوطن چاپ عربستان نیز سیطره حوثی ها بر پایتخت یمن را تهدید مستقیم منافع و امنیت عربستان برشمرده و یمن را تهدیدی از جنوب عربستان دانسته است همچنان که داعش از قسمت های شمال در حال تهدید خاک این کشور است.


منبع: العالم