۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۲
بازیکنی که با پول می‌آید تعصب نمی‌فهمد

مهدوی‌کیا: امیدها از ۲۲ سال پیش بلاتکلیفند

تیم المپیک سالهاست مشکل دارد و کمیته المپیک و فدراسیون از انتخابی المپیک سال 92 بارسلون تاکنون به این نتیجه نرسیدند که کدام یک اداره امور این تیم را برعهده داشته باشند و بلاتکلیف هستند.
کد خبر : ۱۹۸۵۱۸
صراط: بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال بلاتکلیفی و بی برنامگی را از عوامل ناکامی تیم امید دانست.

مهدی مهدوی‌کیا در مورد ناکامی تیم امید در بازی‌های آسیایی اظهار داشت:  از یکی، دو سال پیش هشدار داده بودم که در فوتبال پایه ما اتفاقاتی در حال رخ دادن است که اگر ادامه یابد قطعا در آینده اتفاقات بدتر از این هم می‌افتد. متاسفانه تنها در فدراسیون کار گلخانه‌ای انجام می‌شود و باشگاه‌ها کار پایه‌ای را مانند آنچه در دنیا رخ می دهد دنبال نمی‌کنند. طبیعی است که فدراسیون این بار را به تنهایی نمی‌تواند به دوش بکشد.

وی افزود: قبلا باشگاه‌ها بازیکنان را برای تیم ملی آماده می‌کردند اما اکنون برعکس شده و فدراسیون باید این کار را انجام دهد. معتقدم حذف تیم نوجوانان یک زنگ خطر برای ما بود. من خودم شاهد زحمات قنبرپور و اردوهای این تیم بودم اما آنها در عین شایستگی حذف شدند، آن هم در حالی که تیم نوجوانان ما می‌توانست برنده شود. ضمن آنکه کره شمالی بازی بعدی 7 گل  به سوریه زد که نشان دهنده قدرت این تیم بود.

بازیکن اسبق تیم ملی خاطرنشان کرد:تیم امید در این دوره یکی از ضعیف ترین نتایج تاریخ این تیم را کسب کرد. البته تیم المپیک سالهاست مشکل دارد و کمیته المپیک و فدراسیون از انتخابی المپیک سال 92 بارسلون تاکنون به این نتیجه نرسیدند که کدام یک اداره امور این تیم را برعهده داشته باشند و بلاتکلیف هستند. همواره این تیم به حال خود رها شده و تنها یک هفته بعد از حذف بحث این تیم پیگری می‌شود و سپس  تا چند ماه مانده به دوره بعد به حال خود رها می‌شود.

مهدوی کیا تصریح کرد: فلسفه کار این تیم مشخص نبود که آیا نتیجه گرفتن در اینچئون برایش اهیمت دارد یا برای دور مقدماتی المپیک آماده می‌شود. اگر هدف المپیک بود باید همان بازیکنان که با تیم تمرین داشتند می رفتند و اینکه بعد از چند ماه تمرین ناگهان 7 بازیکن جایگزین نفرات قبلی شدند در کار این تیم تاثیرگذار بود.

وی افزود: گل‌های ویتنام به تیم ایران را دیدم و ما واقعا نباید چنین گل‌هایی را دریافت می‌کردیم اما واقعیت این است که بقیه تیم ها هم کار می‌کنند. فوتبال ما ضعیف نشده بلکه در جا می‌زند و به همین دلیل تیمی چون ویتنام از راه می‌رسند و به ما 4 گل می زند. سال گذشته من بعنوان سفیر AFC در ویتنام  بودم و متوجه شدم گروهی از نروژ سرمایه گذاری بزرگی در فوتبال این کشور انجام داده و با برگزاری  تورنمنت بر روی  6-7 هزار بچه  برای پرورش فوتبالیست در آینده اصولی کار می‌کنند.

بازیکن اسبق تیم ملی با اشاره به از بین رفتن مرحله پرورش بازیکن در فوتبال خیابانی و زمین خاکی، همچنین کمبود مربی ورزش در مدارس افزود:مشکل بعدی این است که  باشگاهی مثل بانک ملی بسته می‌شود، باشگاهی که قطب بود و اکنون کسی این سوال را مطرح نمی‌کند که آن باشگاه که حداقل سالانه 5 بازیکن به فوتبال ما می‌داد کجاست؟ پاس و شاهین کجا هستند؟ زمان ما حتی برای فوتبال نوجوانان و جوانان تهران هم، ورزشگاه شیرودی پر از جمعیت بود ولی الان این مسئله را نمی بینیم.

مهدوی‌کیا یادآور شد: یکی از مشکلات اهمیت ندادن به مربیان پایه است.مربیانی که عاشق هستند اما وقتی می بینند به آنها اهمیت داده نمی‌شود، دلسرد می شوند. موضوع دیگر این است که بازیکن نداریم. من به اتفاق دوستی و میرآخوری کل ایران را گشتیم یک بازیکن هم پیدا نکردیم که به تیم جوانان اضافه کنیم.

وی ادامه داد: باشگاهی 15 میلیارد بودجه دارد و  14 میلیارد و 500 میلیون آن را صرف تیم اصلی خود می‌کند. در این شرایط دیگر تیم پایه چه می‌شود؟ متاسفانه حتی بسیاری از باشگاه‌ها تیم پایه خود را اجاره می‌دهند و این گونه می‌شود که از بازیکنان و والدین آنها برای ورود به فوتبال طلب پول می شود. با بازیکنی هم که با پول وارد فوتبال می‌شود دیگر نمی‌توانیم صحبت از تعصب به پیراهن کنیم چراکه بازیکن دیگر این مسائل را نمی‌فهمد.

وی با اشاره به اینکه تیم‌های رده ملی پایه نیاز به آرامش دارند، تاکید کرد: اگر قنبرپور این آرامش را داشت که حتی اگر تیمش حذف شود به کارش ادامه می‌دهد شاهد وضعیت بهتری بودیم. مانند ژاپن که فردای حذف شدن تیمش در رده پایه باز هم تمرین می‌کند. چرا نباید تیم‌های موفق رده پایه را به تورنمنت‌های بین المللی بفرستیم و  مربیان زحمتکش این عرصه را هم همراه با آنها اعزام کنیم. یا مانند اروپا که بازی تیم جوانان باشگاه‌ها پیش از بازی آنها در لیگ قهرمانان اجباری است، تیم‌های جوانان باشگاه‌ها هم قبل از بازی تیم‌ها با یکدیگر روبرو شوند.

مهدوی‌کیا در ادامه گفت و گویی که با برنامه تلویزیونی 90 انجام داد، بار دیگر به تداخل وظایف کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال اشاره و در مورد اینکه کادر فنی هم در این نتایج مقصر بوده، خاطرنشان کرد: ما به دلیل آنکه مدال طلای بانکوک را می‌خواستیم با تمام قوا به آن مسابقات رفتیم در این دوره هم اگر هدف مدال بود باید تیم با تمام قوا اعزام می‌شد و بازیکنان از ماه ها قبل در اردو حاضر می‌شدند و اگر هدف کسب تجربه برای راهیابی به المپیک بود باید تیم زیر 21 سال اعزام می‌شد و دلیلی برای اضافه شدن آن 7 بازیکن نبود، باز هم می گویم فوتبال ما در جا می‌زند و کشورهای درجه 3 رو به پیشرفت هستند.

وی افزود: بنابراین اگر این هدفگذاری نبوده، کادر فنی هم مقصر بوده است اما نباید همه تقصیرها را متوجه آنها دانست.
منبع: تسنیم