۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱

واکنش دمشق به حمله هوایی آمریکا

وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد: دولت آمریکا پیش از انجام حملات هوایی ائتلاف ضد داعش علیه مواضع این گروه تروریستی در سوریه، دمشق را در جریان این حملات قرار داد.
کد خبر : ۱۹۸۵۳۰
صراط: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رسانه دولتی سوریه در بیانیه کوتاهی به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: طرف آمریکایی به نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اطلاع داده بود که حملات هوایی علیه سازمان تروریستی داعش در رقه انجام خواهد شد.
 
این اولین واکنش رسمی دولت سوریه به حملات هوایی آمریکا و کشورهای عربی به مواضع داعش در سوریه بود.
 
پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا می‌گوید نخستین حمله هوایی علیه مواضع گروه موسوم به "دولت اسلامی" در سوریه انجام شده است.
 
ژنرال جان کربی، سخنگوی پنتاگون، شامگاه دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای از این حمله هوایی خبر داد و اعلام کرد در این حمله از جت‌های بمب‌افکن و موشک‌های تاماهاوک (کروز) استفاده شده است.
 
کربی بدون ذکر جزئیات گفته: "آمریکا به همراه متحدانش به مواضع دولت اسلامی در سوریه حمله کردند."
 
اسامی کشورهای مشارکت کننده در این حمله هوایی هنوز رسما اعلام نشده اما حضور جنگنده‌های چند کشور عربی هم در این عملیات تایید شده است.
 
با وجود این گزارش‌ها از مشارکت عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی و حتی قطر در این حملات هوایی خبر داده‌اند هر چند هنوز اخبار رسمی در این باره منتشر نشده است.
 
آن طور که گزارش شده است این حملات هوایی بسیار گسترده بوده و نقاط متعددی در خاک این کشور را هدف قرار داده است و برای ساعاتی ادامه داشته است.
 
شهر رقه سوریه یکی از مناطقی است که گزارش شده در این حملات هوایی مورد هدف جنگنده‌ها و موشک‌های کروز قرار گرفته است.
 
چند روز پیش، کشورهای عرب و سنی‌نشین حاشیه خلیج فارس در عربستان سعودی و با حضور جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به ائتلاف علیه گروه موسوم به دولت اسلامی پیوستند.
 
این حمله نخستین اقدام نظامی آمریکا در سوریه پس از سخنان باراک اوباما بود که اعلام کرد برای مقابله و نابودی گروه داعش اقدام خواهد کرد.
 
پنتاگون جزئیات این حمله را به دلایل نظامی اعلام نکرده است اما گزارشگران می‌گویند این حمله که با استفاده از چندین جت جنگنده و با مشارکت چند کشور مشارکت کننده در ائتلاف ضد داعش شکل گرفته، در مقیاسی وسیع بوده است.
 
از آنجا که مناطق تحت تصرف گروه داعش در عراق و سوریه شامل مناطق مسکونی هم می‌شود، انتظار می‌رود در جریان این حملات غیرنظامیان سوری هم آسیب دیده باشند.
 
آمریکا تا به امروز حدود ۱۹۰ حمله هوایی در عراق علیه مواضع داعش انجام داده است اما این حمله نخستین از نوع خود در خاک سوریه است.
منبع: ایسنا