۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸

امروز تولد امام(ره) است

تولد حضرت امام خمینی رهبر انقلاب، حمله نیروی هوایی ارتش به خاک دشمن متجاوز یک روز پس از آغاز جنگ،تصرف بغداد توسط "تیمور گورکانی" و قتل هزاران نفر از مردم از جمله وقایع تاریخی است که در روز اول پاییز رخ داده است.
کد خبر : ۱۹۸۵۹۲
صراط: امروز 1 مهر 1393 خورشیدی برابر با 27 ذی القعده 1435 هجری و 23 سپتامبر 2014 میلادی

*تولد "حضرت امام خمینی" رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خُمین (1281 ش)

حضرت آیت ‏اللَّه العظمی سیدروح اللَّه موسوی خمینی در اول مهر سال 1281 ش برابر با بیستم جمادی‏ الثانی 1320ق، همزمان با زادروز حضرت زهرا(س) در شهرستان خمین به دنیا آمدند.

در دوران طفولیت، پدرشان که از عالمان آن دیار بود به شهادت رسید و سید روح‏ اللَّه از آن پس تحت سرپرستی مادر و عمه خود قرار گرفت. ایشان پس از پشت سر گذاشتن دروس مقدماتی و سطح، در محضر آیت‏ اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی به فراگیری دروس خارج همت گماشتند و مورد توجه خاص استاد واقع شدند.

ایشان همزمان با تاسیس حوزه علمیه قم، به آن شهر عزیمت نموده و با استفاده از محضر پرفیض حضرات آیات شیخ علی اکبر یزدی و محمدعلی شاه آبادی، در علم هیئت، عرفان، حکمت و فلسفه، به درجه والایی دست یافتند.

حضرت امام سپس حلقه درسی خود را تشکیل دادند. در محضر ایشان شاگردان فراوانی پرورش یافتند که در جریان نهضت نیز، یاور آن حضرت بودند. حضرت امام از جمله کسانی بودند که نقش مهمی در دعوت از آیت‏اللَّه بروجردی به قم ایفا کرده و از ایشان حمایت نمودند. پس از ارتحال آیت‏اللَّه بروجردی و آغاز گسترده نقشه‏های ضد اسلامی دستگاه پهلوی، حضرت امام علیه دستگاه جور به پا خاستند و نهضت اسلامی ایران را به جریان انداختند. حوادث متعدد این دوران به ویژه اعتراض و خروش آن حضرت نسبت به کاپیتولاسیون به تبعید ایشان به ترکیه، عراق و هجرت به پاریس انجامید. امام خمینی(ره) در نهایت پس از حدود 15 سال دوری از وطن، در بهمن‏ماه 1357 به کشور اسلامی بازگشته و نظام جمهوری اسلامی را بنیان نهادند. حضرت امام در طول رهبری ده ساله خویش، انقلاب را در حوادث سهمگین پس از انقلاب و دوران جنگ هدایت کرده و در مقابل استکبار، ندای حق‏خواهی و عدالت‏طلبی را فریاد کردند. سرانجام این رادمرد جهاد و اسوه علم و عمل در چهاردهم خرداد 1368 در 88 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کردند و پس از تشییعی بی‏‌نظیر در جهان، در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شدند.

*آغاز ثبت احوال و صدور شناسنامه به تصویب هیأت وزیران (1297 ش)

در شهریور 1295 ش، تصویب نام‌ه‏ای مشتمل بر 41 ماده درباره آمار و ثبت احوال به تصویب هیئت وزیران رسید ولی تا سال 1297 ش به اجرا در نیامد.

در این سال، ثبت احوال در وزارت داخله در تهران تأسیس شد و به تدریج در نقاط دیگر کشور توسعه یافت. در سال 1303ش، آیین نام‌ه‏ای مفصل درباره سرشماری و جمع آوری آمارهای گوناگون به تصویب هیئت وزیران رسید. اداره ثبت احوال در آغاز "سِجِلِّ احوال" نامیده می‌‏شد و گاهی تحت‏ نظر شهرداری و گاهی، یکی از اداراتِ وزارت کشور محسوب می‏‌گردید. این اداره در سال 1307، به نام اداره احصائیه و سِجلِّ احوال کل مملکتی نامیده شد و در سال 1316 به "اداره آمار و ثبت احوال" تغییر نام یافت.

در خرداد 1318، قانون سرشماری به تصویب مجلس شورای ملی رسید و از آن تاریخ تا شهریور 1320، در 35 شهر، سرشماری به عمل آمد. در سال 1337، وظایف ادارات آمار و ثبت احوال از یکدیگر تفکیک گردید و تشکیلاتی با نام اداره کل ثبت احوال و نیز سازمان ثبت اسناد کشور تأسیس شد.

*حمله نیروی هوایی ارتش به خاک دشمن متجاوز یک روز پس از آغاز جنگ (1359 ش)

پس از تعرض هواپیماهای عراق به حریم هوایی ایران و بمباران مناطق حساس کشور، در کمتر از بیست ساعت، یکصد و چهل فروند جنگنده ایرانی در حریم هوایی بغداد ظاهر شده و طی عملیاتی برق‏ آسا، چندین پایگاه نظامی و دیگر مراکز مهم و حساس را در بغداد و سایر شهرهای عراق بمباران کردند. در این حملات، تعداد زیادی از هواپیماهای عراقی که روی باند مستقر شده بودند، منهدم شدند. این عملیات و نفوذ در خاک عراق تا مناطقی نزدیک مرز سوریه و اردن حیرت کارشناسان نظامی خارجی را نیز برانگیخت که خلبانان ایرانی چگونه توانسته‏‌اند از دیوار توپ‏های ضد هوایی و موشک‏های زمین به هوای عراق عبور کنند. این حمله، توان و قابلیت رزمی نیروی هوایی را به منصه ظهور رساند و به طرز باشکوهی به نمایش گذاشت.

*ناصرالملک از طرف مجلس شورای ملی به اکثریت 40 رأی نایب السلطنه ایران شد. مستوفی الممالک بیست رأی به دست آورد(1289ش)

*رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 27 ذی القعده 1435 )

*تصرف بغداد توسط "تیمور گورکانی" و قتل هزاران نفر از مردم(804ق)

تیمور گورکانی معروف به تیمور لنگ طی دوران سلطنت سی و شش ساله‏اش، سه یورش وحشیانه‏ی سه، پنج و هفت ساله به نواحی اطراف ایران داشت و در هر نوبت، صدها هزار نفر را قتل عام کرد.

وی پس از فتح هر شهر، از سرهای کشتگان، مناره‏‌ها می‏‌ساخت و یادبودی از قساوت و سنگدلی در یادها می‌‏گذاشت. در جریان یورش هفت ساله‏ی تیمور، وی شهر بزرگ بغداد را که در قتل و غارت هلاکوخانِ مغول در سال 565 ق ویران شده بود تصرف کرد و چون چند سرباز او در آن شهر کشته شده بودند، دستور داد تا هر یک از سربازان او دو سر حاضر کنند و به دنبال آن، قتل عام سختی در بغداد رخ داد و هزاران نفر از کوچک و بزرگ و زن و مرد بی‏گناه، در پنجه‏ قهرِ سربازانِ خونخوارِ تیمور لنگ مبتلا گردیده و کشته شدند. تیمور سرانجام پس از جنایات فراوان و غارت بغداد، آن را همچون ویران‌ه‏ای ترک کرد.

*رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 23 سپتامبر 2014 )

*درگذشت "زیگموند فروید" روان‏پزشک و روان‏کاو معروف اتریشی (1939م)

او زادهٔ شهر پریبور در جمهوری چک کنونی و امپراتوری اتریش پیشین است. خانواده وی از یهودیان اشکنازی بودند. پدرش پارچه‌فروش بود که سه سال بعد از تولد زیگموند به دلیل مشکلات مالی همراه با خانواده خود به لایپزیک رفت و پس از مدتی به وین مهاجرت کرد.

فروید به یکی از بهترین دبیرستان‌های وین رفت و آن‌جا را با درجه ممتاز به پایان رساند.

نخست می‌خواست حقوق بخوانداما بعد در سال ۱۸۷۳ به دانشکده پزشکی دانشگاه وین رفت و در سال ۱۸۷۵ برای بورس تحصیلی در رشته جانورشناسی به تریست ایتالیا رفت.

در ۱۸۸۲ مدرک پزشکی خود را گرفت و در همان زمان با مارتا برنز ازدواج کرد و در بیمارستان عمومی وین مشغول به کار شد.

در ۱۸۸۵ برای تحقیقات عصب‌شناسی وارد پاریس شد و در بیمارستان سال‌پتریه با ژان مارتن شارکو که بزرگ‌ترین روان‌پزشک زمان به شمار می‌رفت آشنا شد. شارکو بر کاربرد هیپنوتیزم در درمان هیستری کار می‌کرد. سپس به وین بازگشت و مطبی باز کرد و به درمان بیماران روانی با استفاده از هیپنوتیزم پرداخت. در ۱۸۹۶ پس از تحقیقاتی چند با ژوزف برویر به بررسی و تحقیق و درمان بیماران به روشی که خود روان‌کاوی می‌نامید پرداخت.فروید بعدها تصمیم گرفت به جای هیپنوتیزم، تداعی آزاد و تحلیل رویاها را برای تشخیص و درمان بیماران روانی به کار گیرد. او بیماران را ترغیب می‌کرد که در باره بیماری خود و خاطرات زندگی خود سخن گویند. بسیاری از آنان با سخن گفتن و یادآوری خاطرات تلخ گذشته، به ویژه دوران کودکی، بهتر می‌شدند. یکی از بیماران او نام «سخن‌درمانی» را بر این شیوه گذاشت.

*مرگ "ادواردْ راس" زبان‏شناس و مستشرق خاورشناس برجسته انگلیسی (1940م)

ادوارْدْ دنیسون راس، زبان‏شناس و خاورشناس انگلیسی در ششم ژوئن 1871م در لندن به دنیا آمد. وی پس از طی دوران تحصیلات خود به فراگیری زبان‏‌های شرقی پرداخت و به زبان‏دانی مشهور تبدیل شد به طوری که به سی زبان و لهجه آشنا بود که فارسی، عربی، ترکی، تبّتی، سانسکریت، اردو، فرانسوی، انگلیسی، آلمانی و ایتالیایى از آن جمله‌‏اند. ادوارد راس در سال‏‌های بعد به تدریس زبان و ادبیات فارسی در لندن پرداخت و پس از آن ریاست مدرسه کلکته در هندوستان را بر عهده گرفت. وی هم‏چنین پس از برعهده گرفتن ریاست دانشکده شرقی و افریقایى، در رونق دادن این مؤسسه علمی و مجذوب کردن مردم به فراگیری زبان‏‌های شرقی و متمرکز کردن استادان زبان‏‌های مشرق زمین نقش موثری ایفا کرد و زبان و تاریخ و فرهنگ و قوانین مشرق زمین و افریقا را ترویج نمود.

ادوارد راس در طول عمر خود مسافرت‏‌های متعددی به مشرق زمین انجام داد و ضمن آشنایى با آثار شرق، با استادان بزرگ زبان فارسی و ترکی نیز دیدار کرد. وی قرآن را دقیقاً مطالعه می‏‌نمود و به ایرانیان علاقه خاصی داشت به طوری که درباره ایرانیان گفته است: ایرانی، با استعداد فوق‌‏العاده و سریع الانتقال و سریع الادراک است و این سرعت انتقال و تیزفهمی در مراحل اولیه زندگی و ایام جوانی در آن‏ها آشکار می‌‏شود. فعالیت فکری ایرانی طوری است که پیوسته او را به تفکر در مطالب فلسفی، بیشتر از امور پوچ و بیهوده‏ای که جزو مظاهر زندگی عملی ما به شمار می‏‌رود، متمایل می‏‌گرداند. هر ایرانی کمابیش شاعر است و قریحه و هوش و استعداد شاعرانه در او موجود است. شاید هیچ زبانی مانند فارسی به آن درجه روان نباشد که از سلک نثر به رشته نظم کشیده شود. از راس آثار متعددی بر جای مانده که از جمله آنها که با محوریت اسلام، شرق و یا ایران نگاشته شده، می‌‏توان به کتاب اسلام، ایرانیان، هند و ادیبان شرقی و ترجمه‏‌هایی از اشعار ترکی و فارسی و کتب تاریخی اشاره نمود. ادوارد دنیسون راس سرانجام در 23 سپتامبر 1940م در 69 سالگی درگذشت.

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز