۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
متن و حاشیه دومین جشن «موسیقی ما»

علیزاده: نسل جدید دچار توهم نوآوری شده‌

دومین جشن «موسیقی ما» شب گذشته در حالی برگزار شد که حسین علیزاده از نسل جدید موسیقی انتقاد کرد و اذعان کرد که آنها دچار توهم نوآوری شده‌اند. همچنین صحبت‌های پیروز ارجمند در این مراسم واکنش طهمورس پورناظری را برانگیخت و او حرف‌های ارجمند را غیر واقعی خواند.
کد خبر : ۱۹۸۶۲۰
صراط: شب گذشته مراسم دومین جشن «موسیقی ما» با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

تجلیل از فخر الدینی

در ابتدای مراسم؛ مستند کوتاهی از فرهاد فخرالدینی نمایش داده شد. سپس عبدالوهاب شهیدی که این مراسم با تولد 93 سالگی او همزمان بود، هوشنگ ظریف و کاظمی(مشاور اقتصادی وزیر ارشاد) برای تقدیر از فخرالدینی روی سن آمدند.

فخرالدینی هنگام تقدیر از خود گفت: ممنون کسانی هستم که مرا اینجا رساندند، اگر امروز چیزی هستم. به یاد پدرم می‌افتم که با تمام مشکلات زندگی فکر و ذکرش؛ تربیت ما بود و سعی می‌کرد راه درست زندگی کردن را به ما یاد دهد.

وی ادامه داد: از خانواده هنر دوستم تشکر می‌کنم و یاد اساتید بزرگوارم را گرامی می‌دارم و تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که این شب باشکوه را تدارک دیدند.

عذرخواهی پورناظری

در ادامه این مراسم، تهمورس پورناظری بعد از دریافت تندیس خود گفت: مردم با حمایت هایی که از این آلبوم کردند بزرگترین افتخار زندگی من را رقم زدند و من از همه آنها ممنونم ضمن اینکه از همایون شجریان به عنوان هنرمندی که این کار را با عشق خواند تشکر می کنم. البته از تمام کسانی که به هر نحوی از انتشار این آلبوم دل آزرده شدند بی نهایت عذر می خواهم.

در جو موسیقی کدورت هایی وجود دارد

حافظ ناظری هم بعد از دریافت تندیس بهترین آلبوم تلفیقی از نگاه مردم خطاب به هنرمندان گفت: «بعد یازدهم» فقط 20 دقیقه از آن پروژه ای است که برای انتشار آماده کرده بودم و امیدوارم در سه هفته آینده تمامی قسمت های بعدی نیز منتشر شود. این در حالی است که من خیلی با کارشناسان و منتقدان حوزه موسیقی آشنا نیستم اما برای من سعادتی است که مردم این آلبوم را دوست داشتند.

وی که از نقدهای منتشر شده درباره آلبوم «بعد یازدهم» ناراحت شده بود، در ادامه گفت: به عنوان کسی که در خارج از ایران هستم دوست دارم نکته ای را با شما در میان بگذارم. من حس می کنم که در جو موسیقی کدورت هایی وجود دارد که واقعا به صلاح موسیقی ما نیست. معتقدم هنرمندان باید با عشق در کنار هم باشند. ما باید بدانیم که در دهکده جهانی هستیم که همه کارهای ما دیده می شود. جایی که موسیقی ایرانی در آن مهجور مانده و همه ما باید تلاش کنیم که این موسیقی را به دنیا معرفی کنیم.

نسل جدید ما دچار توهم در نوآوری شده‌اند

حسین علیزاده که جایزه بهترین آهنگساز را دریافت کرد، در این مراسم گفت: خیلی افتخار می‌کنم در جشنی حضور دارم که از فرهاد فخرالدینی در آن تجلیل می‌شود. همه می‌دانند که من او را عاشقانه دوست دارم. امشب شبی است که به ابتکار بخش خصوصی، هنرمندان در کنار هم جمع می‌شوند و این اتفاق کمتر می‌افتد، چون هنرمندان گوشه‌گیر هستند. همیشه باید آنچه را که در قلب‌مان است، بگوییم و آنچه را که باعث دوستی می‌شود با اعتقاد کامل بیان کنیم و کاری نکنیم که برعکس این موضوع رخ دهد.

علیزاده تصریح کرد: وضعیت موسیقی ما در حال حاضر نرمال نیست. تکلیف خیلی از موارد موسیقی را خود ما باید روشن کنیم. اکنون یک اغتشاشی در انواع موسیقی هست. ما هنوز تعریفی از موسیقی سنتی، پاپ، رپ و... نداریم. من متوجه نمی‌شوم که منظور از موسیقی رپ با مجوز چیست؟! اساس موسیقی رپ برای اعتراض است!

علیزاده در ادامه صحبت‌هایش خطاب به برخی از جوانان عرصه موسیقی گفت: چرا گمان می‌کنیم که باید از هر اثری تعریف و تمجید شود. متاسفانه نسل جدید ما دچار توهم در نوآوری شده‌اند. همه جوامع دنیا از فرهنگ خودشان متحول شده‌اند اما ما به کشورهای توسعه یافته چشم داریم و از آن‌ها تقلید می‌کنیم. از نظر من موسیقی اوایل انقلاب بسیار نو‌تر از موسیقی امروز ما بود، چرا که با تکیه بر اصالت‌ها حرف‌های تازه‌ای می‌زد. نوآوری در موسیقی به معنی به کار بردن ساز ایرانی نیست.

وی افزود: ما امشب در میان نامزدهای موسیقی ایرانی، هیچ اثری که سنتی باشد نداشتیم. اثر خود من اولین نمونه‌اش است. «باده تویی» سنتی نیست. البته سنتی نبودنش ایراد نیست و بودنش هم فخر ندارد. ما باید تعریف درستی از همه چیز داشته باشیم. جوانترهای فکر نکنند که از کُرات دیگری آمده‌اند. موسیقی و هنر زنجیروار به هم وصل هستند، روزی بزرگان ما سرحلقه این زنجیر بودند و روزگاری هم ما. اکنون هم این حلقه موسیقی به شما رسیده و بعد از شما نیز باید به نسل بعدی برسد.

علیزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به انتخاب‌های مردمی و مشکلاتی که در شنیدار مردم هست، گفت: ما 35 سال است که موسیقی درست را در اختیار مردم قرار نداده‌ایم. مردم امکان شنیدن موسیقی به شکلی مناسب را ندارند. پس چگونه انتظار داریم که انتخاب درستی داشته باشند. به راستی چند درصد از مردم ما به موسیقی درست دسترسی دارند. آیا رادیو و تلویزیون موسیقی را به بهترین شکلش برای مردم پخش می‌کنند. کاش امکان این فراهم شود که سلیقه مردم را هم ارتقا دهیم.

علیزاده با نام بردن از هوشنگ کامکار و اعلام حمایت رسمی از او برای نقد آثار موسیقایی توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از هنرمندان هستند که توهم نوآوری دارند. متاسفانه ما فقط تقلید می کنیم و تحولاتی که در جریان موسیقی در دنیا اتفاق می افتد را نو تر از موسیقی خودمان می دانیم در حالیکه ما در فکر خود نباید ایران و هویت ایرانی را فراموش کنیم. به اعتقاد من تحول در این نیست که سازها را تلفیق کنیم. ما باید بدانیم که جایگاه موسیقی و نوع موسیقی چیست و در کجا قرار دارد.

اعاده حیثیت از هوشنگ کامکار

وی گفت: در شب جشن موسیقی ما من اعاده حیثیت می کنم از هوشنگ کامکار که این روزها با او بد برخورد شده است. ما باید با زبان موسیقی به نقدها پاسخ دهیم نه با بی احترامی و بد صحبت کردن. ممکن است امشب خیلی ها از این حرف های من خوششان نیاید اما من باید بگویم که جوان ها فکر نکنند که نگاه دیگری دارند و گویی از کره دیگری به زمین آمده اند و البته این نظر را هم دارند که هرچی موسیقی تقلیدی تر باشد ایرانی تر و موفق تر است.

پس از صحبت‌های علیزاده، حافظ ناظری ایستاد و به شکلی کنایه‌آمیز برای حسین علیزاده دست زد.

تمامی اشعار به طور میانگین در یک هفته مورد بررسی قرار می گیرد

پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز قبل از معرفی هنرمند برگزیده جشن موسیقی ما در بخش بهترین نوازنده ساز ایرانی سال 92 با تایید صحبتهای علیزاده گفت: آقای علیزاده به نکات بسیار مهم و درستی اشاره کرد که امیدوارم هرچه زودتر مرتفع شوند. البته باید به این موضوع نیز واقف باشیم که تمام گره ها در مجموعه ارشاد به دست ما باز نمی شود بلکه ما به همراهی شما نیازمندیم و امیدورایم در آغاز فصل پاییز این جشن آغازگر بهار موسیقی ما باشد.

وی ادامه داد: در دفتر موسیقی ارشاد تمام تلاش خود را انجام دادیم که بررسی آثار موسیقایی به طور کامل از منظر تخصصی باشد و این مدت بررسی را نیز به کوتاه ترین شکل ممکن کاهش دادیم که راه اندازی سامانه دفتر موسیقی از جمله این اقدامات است و تمامی اشعار به طور میانگین در یک هفته مورد بررسی قرار می گیرد.

واکنش پورناظری

همین صحبت‌های ارجمند واکنش پورناظری را برانگیخت و او با اشاره به سخنان و وعده‌های پیروز ارجمند گفت‌: باید مردانه و رو در رو حرف زد. پس بگذارید بگویم که؛ مجوزهای کنسرت را دو یا سه روز قبل از اجرا می‌دهند، کار یک یا دو هفته‌ای نیست. ما کنسرت «چرا رفتی» را در تهران تمدید کردیم وبلیت فروشی را آغاز کرده بودیم که به ما گفتند بلیت نفروشید. در واقع ما یه جورایی ممنوع الکار هستیم. ‌ برای کنسرت‌های شهرستان‌ها هم همین مشکل را داریم.

پورناظری با اشاره به خروج پیروز ارجمند از تالار وحدت در زمانی که می‌خواستند از سیمین غانم تقدیر کنند، گفت: آقای ارجمند درست زمانی که می‌خواستند از سیمین غانم تقدیر کنند به خارج از سالن رفت. من این حرکت را اصلا درک نمی‌کنم.

در ادامه این مراسم مجری برنامه پیام کوتاهی از پیروز ارجمند را قرائت کرد که ارجمند نوشته بود: من برای بدرقه یکی از مهمان‌ها از سالن خارج شدم و خروج من هیچ ربطی به تقدیر از بانو سیمین غانم ندارد.

تجلیل از سیمین غانم

گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان موسیقی در سال 92 و تجلیل از سیمین غانم خواننده موسیقی ایرانی در حضور حسن ناهید، تهمینه میلانی و پری ملکی از بخش های دیگر جشن سالانه موسیقی ما بود که در بخش تجلیل از سیمین غانم همه حاضران در سالن ترانه « گل گلدون من » از ساخته های فریدون شهبازیان را به افتخار این هنرمند همخوانی کردند که فضای سالن را تحت تاثیر قرار داد.

سیمین غانم نیز بعد از دریافت تندیس خود خطاب به تماشاگران گفت: به نظر من هنر نیروی برتر است به ویژه هنر موسیقی و آواز که در اوج قرار گرفته است و من امیدوارم این جشن هم مانند موسیقی همواره در اوج و باشکوهتر از قبل برگزار شود.

عبدالوهاب شهیدی، کیخسرو پورناظری، حسین علیزاده، صدیق تعریف، حسن ناهید، فرهاد فخرالدینی، محمد موسوی، بیژن بیژنی، هادی منتظری، مزدا انصاری، علی قمصری، پژمان حدادی، رامبد صُدیف، نادر گلچین، هوشنگ گل مکانی، هوشنگ ظریف، نادر مشایخی، شهرام ناظری، حافظ ناظری، کیوان ساکت، تهمورس و سهراب پورناظری، تهمینه میلانی، حمید سوریان، سالار عقیلی، فرزاد فرزین، مرتضی پاشایی، احسان خواجه امیری و مهدی یراحی از جمله چهره‌هایی بودند که در دومین جشن سالانه موسیقی ما حضور داشتند.


منبع: فارس