۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶

ایران از بازار محصولات کشاورزی روسیه جا ماند

در حالی کشورهای دنیا در تصاحب بازار 1.2 میلیارد یورویی محصولات کشاورزی روسیه هستند که به نوشته منابع خارجی ایران تنها به نوشتن فهرست آرزوهای خود بسنده کرده است.
کد خبر : ۱۹۸۶۷۵
صراط: در حالی که کشورها در رقابت برای جذب بازار پر رونق محصولات کشاورزی روسیه هستند صادرکنندگان ایران تنها فهرست محصولات صادراتی خود را به این کشور اعلام کرده‌اند.
 
درجدیدترین فهرست میوه‌های صادراتی ایران،‌کریپ‌فروت، پرتقال، لیموترش،‌نارنگی شمال، کیوی، سیب‌درختی، انگور، انار، سبزی و صیفی، سیب‌زمینی و پیاز برای صادرات به روسیه اعلام شده است.
 
در این گزارش آمده است، ظاهرا همکاری بین ایران و روسیه درباره صادرات میوه شکل می‌گیرد چرا که وزیر صنعت ایران در یک مصاحبه خبری لیست محصولاتی که بر اساس نیاز کشور روسیه تنظیم شده را پذیرفت.
 
در این لیست محصولات کشاورزی شامل، سیب‌زمینی، فلفل، موز،‌هندوانه، پرتقال، انگور، گلابی،‌هلو، گوجه‌فرنگی،‌خیار، نخودفرنگی، لوبیا است که از سوی روسیه درخواست شده است.
 
این گزارش افزوده است، اما مشکلی که برای صادرکنندگان ایرانی وجود دارد این است که مجبورند با هم هماهنگ باشند تا بتوانند گزارش واحدی را برای سازمان مربوطه اعلام کنند از سوی دیگر صادرات به روسیه به دلیل نرخ تبادل کم ریال می‌تواند برای صادرکنندگان ایرانی سودمند باشد،‌همچنین محصولات کشاورزی ایران به دلیل نزدیکی از طریق دریای خزر قابل حمل خواهد بود.
 
البته در این میان روسیه راه‌های متعددی را برای تامین محصولات کشاورزی مردم کشورش دنبال می‌کند، این کشور در نخستین گام برای کمبود میزان سیب‌زمینی با سرمایه‌گذاری میلیاردی روی محصول قارچ خوراکی به دنبال طرح جایگزینی برای محصول سیب‌زمینی است،‌از سوی دیگر روسیه بخشی از محصولات خود را از جمله گوجه‌فرنگی را از کریمه تامین خواهد کرد.قیمت سیب‌زمینی در روسیه 18 درصد یعنی 20 سنت در هر کیلو افزایش یافته است،‌
 
کشور روسیه سالانه 22 هزار تن بذر سیب‌زمینی وارد می‌کند که نصف این میزان واردات از هلند است.
 
اخیرا با تحریم روسیه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا،‌ روسیه هم واردات محصولات کشاورزی از این کشورها را به مدت یکسال ممنوع اعلام کرده و همین عاملی شد تا روسیه برای تامین نیازهای غذایی کشورش به سمت کشورهای شرقی گرایش پیدا کند.
 
اگر چه بازار روسیه، بسیار بازار مناسبی برای کشور محسوب می‌شد اما به نظر می‌رسد مسئولان ایرانی هنوز کار خاصی در این زمینه نکرده‌‌اند که همه اقدامات آنها تنها به اعلام فهرست محصولات کشاورزی که می‌توانند به روسیه صادر کنند محدود شده است، اما در دیگر سو، ظاهرا ترکیه قراردادی برای صادرات محصولت کشاورزی با روسیه به امضاء کرده است، و حتی کشورهای دیگر هم اعلام آمادگی برای صادرات کرده‌اند و برخی کشورهای اروپایی هم حتی در بسته‌هایی به نام کشورها دیگر بازار این کشور را قبضه کرده‌اند.
 
اخیرا مراکش در صدد است تا میزان صادرات مرکبات به این کشور را افزایش دهد.
 
شاید به نوشته رسانه‌های خارجی ایران تنها لسیت آرزوهای خود را اعلام کرده است.
 
روزنامه حریت نوشت، طی روز گذشته وزرای اقتصاد ترکیه و روسیه طی دیداری در استانبول راه‌های گسترش مناسبات تجاری دو کشور را بررسی کردند.
 
ترکیه از ابتدای اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، آمادگی خود را برای افزایش صادرات و تأمین نیاز های روسیه اعلام کرده است.
 
در حال حاضر ترکیه در حال تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین تأمین کنندگان محصولات کشاورزی و دامی روسیه است.
 
صادر کنندگان ترک پیش بینی کردند صادرات محصولات کشاورزی به روسیه از ترکیه به حدود دو برابر افزایش یابد.
منبع: فارس