۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸

پاسخ داوود اوغلو به جان کری

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به درخواست وزیر امور خارجه آمریکا برای پیوستن آنکارا به ائتلاف علیه شبه نظامیان داعش گفت، هیچ کس حق ندارد ترکیه را در بوته آزمایش بگذارد.
کد خبر : ۱۹۸۶۹۰

صراط: نخست وزیر ترکیه در پاسخ به درخواست وزیر امور خارجه آمریکا برای پیوستن آنکارا به ائتلاف علیه شبه نظامیان داعش گفت، هیچ کس حق ندارد ترکیه را در بوته آزمایش بگذارد.

به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای گفت: هیچ کس نمی‌تواند ترکیه را به بوته آزمایش بگذارد. ما تصمیماتمان را خودمان اتخاذ می‌کنیم و برای حفاظت از منابع کشورمان هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهیم.

جان کری،‌وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن انتظار دارد تا ترکیه هم اکنون که از آزادی 49 گروگانش از چنگال داعش اطمینان حاصل کرده، در عملیات مبارزه با داعش مشارکت کند.

داوود اوغلو گفت: با جان کری و چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا درجریان سفر اخیرشان به آنکارا در این مورد مذاکره کرده‌ایم. آنها گفتند که ترکیه به بوته آزمایش گذاشته شده و باید خود را ثابت کند.

وی افزود: همه باید بدانند که ترکیه مجبورنیست چیزی را اثبات کند. ترکیه همیشه نشان داده که براساس باورها و اعتقاداتش رفتار می‌کند. هیچ کس نباید مساله ائتلاف کنونی علیه داعش را به مساله گروگان‌های ترکیه‌ای ربط دهد. اجازه دهید ببینیم ترکیه در حال حاضر چه تصمیمی خواهد گرفت.

داوود اوغلو گفت: ما هنوز در این باره تصمیم نگرفته‌ایم. اگر هدف این است که استراتژی مشترکی در منطقه به راه اندازیم پس ترکیه نباید کشوری باشد که ازآن امتحان می‌گیرند بلکه باید با آن همانند دیگر کشورها برخورد شود. ما نیز نگرانی‌های منابع ملی و اولویت‌های خودمان را داریم.

وی افزود: از آنجایی که اولویت ما درباره آزادی گروگان‌های ترکیه‌ای تحقق یافته اولویت بعدی ما این است که تا بینش و بصیرتی را اتخاذ کنیم که به حفظ صلح و ثبات در منطقه کمک کند. البته داعش نیز باید از بین برود چرا که این گروه‌ها تهدیدی برای همگان هستند.

منبع: ایسنا