۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
هراس غرب از تعداد ماشین‌های غنی‌سازی ایران

چرا وازکتومی هسته‌ای برای آمریکا مهم است؟!

اگر ذره ای اختلال در بخشی از سانتریفیوژ به وجود بیاید تقریبا آن ماشین غنی سازی از دسترس و فعالیت مفید خارج می شود."
کد خبر : ۱۹۸۸۶۶
گروه سیاسی صراط - ظرفیت غنی سازی ایران با توجه به پیشرفت های چند ساله گذشته که چرخه آن قبل از دولت روحانی تکمیل شد و شمار سانتریفیوژهای آن به چند ده هزار دستگاه رسید، مهمترین دغدغه آمریکایی ها از ابتدای شروع مذاکرات هسته ای بوده است.

به گزارش گروه سیاسی صراط، این تعداد افزایش جهشی سانترفیوژهای ایران که به واسطه تلاش و مجاهدت دانشمندان هسته ای به نسل های جدید نیز دست پیدا کرده است، به قدری مهم بود که بارها در طول مذاکرات از سوی طرف آمریکایی کاهش تعداد آنها و تخفیف نسل های آن از "سوم به دوم" و یا "دوم به اول" درخواست شد.

ظرفیت غنی سازی جمهوری اسلامی بسته به تعداد و نسل این سانترفیوژهاست تا حدی که رهبر انقلاب بعد از اصرار آشکار  و نهان طرف آمریکایی بر تقلیل این ماشین های غنی سازی، با هشدار واضح مبنی بر نیاز ایران به 190 هزار سو غنی سازی، نیاز ایران در طول سال های آینده را بیان کردند.

وازکتومی هسته ای و فرار به جلوی غرب

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ایای به قلم دیوید سانجر خبرنگار ارشد خود در امور ایران گزارش داد که دولت امریکا در مذاکرات نیویورک به تیم ایرانی پیشنهاد کرده است که لوله های رابط میان آبشارهای سانتریفیوژ خود را برچیند.

پیشنهاد جدید آمریکائی ها در پرونده اتمی ایران غایت نبوغ ایشان است.

مطابق این طرح:
"ایران باید بخشی از لوله‌های ارتباطی میان سانتریفیوژها را که اجازه می‌دهند اورانیوم در این مسیر انتقال یافته و غنی‌شود، حذف کند"


به گفته این کارشناسان، با این اقدام دو اتفاق در تاسیسات غنی سازی ایران رخ خواهد داد:

1-نخستین نتیجه چنین کاری این خواهد بود که توان تولید مواد غنی شده در تاسیسات به یکباره شدیدا افت خواهد کرد. علت هم این است که سری شدن آبشارها، اصلی ترین عامل در تعیین حجم و درصد غنی سازی است.

2- نکته دوم این است که اگر اتصالات برچیده شود، به دلیل به هم خوردن تنظیمات مربوط به پارامترهای فیزیکی، برقرار کردن مجدد آنها در صورت لزوم (وضعیت به هم خوردن توافق) دشوار خواهد بود.

یک کارشناس فنی در این باره می گوید: «مسئله این است که این نوعی خرابکاری است نه تغییر فنی. ظاهرا امریکایی ها می خواهند ایران حفظ ظاهر کند ولی در واقع غنی سازی در کار نباشد».

چرا پاشنه آشیل ایران، دستگاه های غنی سازی است؟!

دقیقا چند ماه قبل بود که با اصرار صالحی –رئیس سازمان انرژی اتمی- برخی از ساخت و سازهای خاص در مجمتع غنی سازی فردو انجام شد که خبر از تغییر در ماهیت این تاسیسات می داد.

این تغییرات به حدی بود که حتی به واکنش یکی از نمایندگان مجلس در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی منجر شد.

تاکید چند باره غرب مبنی بر اینکه سایت غنی سازی فردو باید کاملا ماهیت تحقیقاتی به خود گرفته و ذات "عملیاتی_غنی سازی" خود را ترک کند را می توان در طرح پیشنهادی آنها در ناقص نمودن دستگاه های غنی سازی ایران پیگیری کرد.

پس از آنکه دولت فعلی بخش از مختل کردن تاسیسات فردو را پذیرفت، قطعا غرب را مجاب کرد که می تواند طرح اختلال در سانترفیوژهای هسته ای را نیز در دولت فعلی کلید بزند.

طرح اختلال در ماشین های غنی سازی ایران تقریبا رویه ای از صنعت غنی سازی ایران باقی خواهد گذاشت و ذات عملیاتی تاسیسات هسته ای را کاملا از کار خواهند انداخت. در حساسیت فعال بودن تمام قسمت های سانتریفیوژ همین بس که یکی از روزنامه های غربی در شرح کارکرد این ماشین های غنی سازی می گوید:" اگر ذره ای اختلال در بخشی از سانتریفیوژ به وجود بیاید تقریبا آن ماشین غنی سازی از دسترس و فعالیت مفید خارج می شود."