۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
یکی از سه تیم قرن آسیا

مرور تاریخچه استقلال به بهانه 69 سالگی

در سال 1388 فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال جهان، باشگاه استقلال تهران را به عنوان سومین باشگاه برتر قرن بیستم در قاره آسیا معرفی کرد.
کد خبر : ۱۹۹۳۴۱
صراط: باشگاه استقلال امروز شصت و نهمین سالگرد تاسیسش را جشن می گیرد. تیمی که 69 سال پیش علی دانایی فر ،عارف قلی زاده و دوستانش سنگ بنایش را گذاشتند و هنوز عارف قلی زاده شناسنامه زنده تاریخ این باشگاه است.

69 سال پیش در چنین روزی یکی از قدیمی ترین باشگاه های ورزشی ایران تاسیس شد. 4 مهر 1324 چند جوان دوچرخه سوار به سرپرستی پرویز پورخسروانی، باشگاهی را به نام دوچرخه سواران در خیابان فردوسی تهران پایه گذاری کردند که اکنون بعد از 7 دهه فعالیت یکی از بزرگترین باشگاه های ایران و تاثیرگذار در ورزش و بخصوص فوتبال شده است. 6 ماه بعد از تاسیس، این باشگاه صاحب تیم فوتبال شد و اولین بازی تیم دوچرخه سواران روز 31 فروردین در امجدیه برگزار و این تیم در یک بازی دوستانه مقابل گیو بندرانزلی به میدان رفت و 1-  صفر به پیروزی رسید. در آذرماه همان سال تیم فوتبال دوچرخه سواران در اولین بازی رسمی تاریخ خود در هفته اول جام باشگاههای تهران با نتیجه 3-1 به سرباز باخت. در بهمن ماه 1328 نام این تیم به تاج تغییر یافت و 30 سال بعد در فروردین 1358، تاج به استقلال تبدیل شد. در سال 1388 فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال جهان، باشگاه استقلال تهران را به عنوان سومین باشگاه برتر قرن بیستم در قاره آسیا معرفی کرد.


فهرست افتخارات تیم فوتبال  استقلال

قهرمان جام باشگاههای آسیا (2 بار)
نایب قهرمان جام باشگاههای آسیا (2 بار)
قهرمان لیگ ایران (8 بار)
قهرمان جام حذفی ایران (6 بار)
قهرمان لیگ دسته سوم (یک بار)
قهرمان باشگاههای تهران (12 بار)
قهرمان سوپر جام تهران (یک بار)
قهرمان جام حذفی تهران (4 بار)

تورنمنت های بین المللی:

قهرمان جام میلز هند (4 بار)
قهرمان جام باردلوی هند (یک بار)
قهرمان جام استقلال قطر(یک بار)
قهرمان جام ریاست جمهوری ترکمنستان(یک بار)

رکوردهای برد و باخت:

بهترین پیروزی : 18- صفر مقابل داریوش (1336)

بدترین شکست: 6- صفر مقابل پرسپولیس (1352)

بهترین پیروزی آسیایی: 8- صفر مقابل هومنت من لبنان (1378)

بدترین شکست آسیایی: 4-1 مقابل نوف باخور ازبکستان (1375)