۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
اظهارات رییس جمهور در دیدار نخست وزیر گرجستان

اتصال دریای‌سیاه به خلیج فارس اززبان روحانی

روحانی افزود: اجرای طرح اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از علایق مشترک دو کشور بوده که باید با اراده طرفین عملیاتی شود.
کد خبر : ۱۹۹۳۴۳
صراط: رییس جمهوری با اشاره به وجود ظرفیت های فراوان برای همکاری میان ایران و گرجستان، گفت: ایران آماده توسعه روابط اقتصادی بویژه اجرای طرح های زیربنایی با گرجستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رییس جمهور اسلامی ایران ظهر پنج شنبه به وقت نیویورک و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در دیدار با نخست وزیر گرجستان، آمادگی ایران برای همکاری در حوزه انرژی، گاز، آب و حمل و نقل با این کشور را اعلام کرد.

روحانی افزود: اجرای طرح اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از علایق مشترک دو کشور بوده که باید با اراده طرفین عملیاتی شود.

رییس جمهوری، با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی گرجستان، گفت: ثبات، امنیت و توسعه گرجستان خواست ایران است و دو کشور می توانند در این زمینه نیز همکاری مناسبی داشته باشند.

روحانی با تاکید بر توسعه همکاری های دو جانبه تهران – تفلیس در حوزه های فرهنگی، ورزشی و مبارزه با مواد مخدر، خواستار گسترش همکاری های منطقه ای برای اهداف توسعه و امنیت دو کشور و منطقه شد.

«ایراکلی غاریبا شویلی» نخست وزیر گرجستان نیز در این دیدار، با یادآوری روابط دیرینه و تاریخی دو کشور، گفت: ایران و گرجستان می توانند با همکاری یکدیگر حجم مبادلات تجاری، فرهنگی و ارتباطات مردمی را چند برابر کنند.

وی اجرای طرح های استراتژیک نظیر احداث خط لوله گاز و آب و توسعه حمل و نقل را زمینه ساز توسعه بیشتر همکاری های اقتصادی دانست و گفت: روابط اقتصادی ما در چند سال اخیر افزایش یافته است.

نخست وزیر گرجستان، نقش کمیسیون دو جانبه ایران و گرجستان در طراحی ساز و کارهای لازم برای توسعه مناسبات اقتصادی را مورد اشاره قرار دارد و از سفر رییس پارلمان و وزیر اقتصاد کشورش به تهران به منظور فعال سازی این کمیسیون دو جانبه خبر داد.

وی همچنین ضرورت انسجام کشورهای دنیا در مقابله با مشکلاتی نظیر تروریسم را خاطرنشان ساخت و ابراز خوش بینی کرد که به زودی مذاکرات ایران و 1+5 به نتیجه مطلوبی دست یابد.