۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۳
کارگردانی که صدای همه را درآورد

موج اعتراض از حاتمی‌کیا تا تهیمنه میلانی

سینماگران ایرانی با سلایق و از طیف‌های مختلف به سخنان توهین‌آمیز کیارستمی علیه دفاع مقدس اعتراض کردند.
کد خبر : ۱۹۹۳۹۴
گروه فرهنگی صراط - سینماگران ایرانی با سلایق و از طیف‌های مختلف به سخنان توهین‌آمیز کیارستمی علیه دفاع مقدس اعتراض کردند.

پس از انتشار حرف‌های عباس کیارستمی کارگردان جشنواره‌های غربی مبنی بر بیهوده بودن دفاع مقدس، اغلب سینماگران ایرانی در مصاحبه‌های جداگانه با رسانه‌های مختلف به این سخنان واکنش نشان دادند.

پس از انتقاد شدید حاتمی‌کیا از کیارستمی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم با تاکید بر این که دفاع مقدس خط قرمز همه است، به واحد مرکزی خبر گفت: در حال بررسی خبرهایی هستیم که این روزها درباره اظهارنظر سخیف یکی از کارگردانان کشور درباره دفاع مقدس بازنشر یافته است.

حتی تهمینه میلانی هم به کیارستمی اعتراض کرده و در گفت وگو با نسیم بیان کرده است: جنگ مسئله همه جامعه ما بود؛ هیچ هنرمندی نمی‌تواند برای سایرین تصمیم گرفته و نسخه بپیچد.

سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم «درباره الی» نیز در پاسخ کیارستمی درباره جنگ تحمیلی نوشت: اگر نبودند آنها که برای دفاع شهید شدند امروز باید تحت لواى حزب بعث فیلم مى‌ساختی؛ ]آقای کیارستمی [به اکران جهانی‌ات بپرداز و بگذار این مردم به فیلم‌هاى عصر امام(ره) بنازند.

محمدحسین فرحبخش هم خطاب به کیارستمی گفت: اگر پشت گوشتان را دیدید رفتن نظام را هم خواهید دید! وی در واکنش به کیارستمی، اظهار داشت: جنگ ویرانگر است ولی بر ما تحمیل کردند و رزمندگان برای دفاع به جبهه سرازیر شدند؛ کافی است نگاهی به نام کوچه‌ها بیندازید؛ دفاع ما در جنگ تحمیلی نقطه درخشان تاریخ ایران است.

جواد اردکانی هم در اظهار نظری همراه با طعنه درباره کیارستمی گفته «اگر در زمان حمله عراق به ایران همه ایرانی‌ها به دنبال دفترچه بودند که دیگر امروزه چیزی به اسم ایران وجود نداشت.»
اکبر صحرایی نویسنده و داستان‌نویس هم تصریح کرد: اگر رزمندگان نبودند، کیارستمی نمی‌توانست «مشق شب» را بسازد.

به جز این موارد، تعداد زیاد دیگری از هنرمندان نیز اظهارات اعتراض‌آمیزی را خطاب به کیارستمی بیان کرده و این اعتراض‌ها ادامه دارد.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز