۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

انتقاد حامد بهداد از برخی فیلم‌های جنگی

حامد بهداد در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «روز سوم» به کارگردانی محمدحسین لطیفی به مرور خاطراتش از این فیلم پرداخت.
کد خبر : ۱۹۹۴۲۱
صراط: حامد بهداد در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «روز سوم» به کارگردانی محمدحسین لطیفی به مرور خاطراتش از این فیلم پرداخت.
 
امیر پوریا که به عنوان منتقد در این نشست شرکت کرده بود درباره نقش بهداد در این فیلم گفت: «فوآد از معدود عراقی‌هایی است که در سینمای ایران به نمایش درآمده و دارای شناسنامه و هویت است، زیرا بیشتر عراقی‌های که ما در فیلم‌های دفاع مقدسی می‌بینیم خواب‌آلود و کودن هستند.»
 
در ادامه صحبت‌های پوریا، حامد بهداد هم گفت: « وقتی ما در فیلم‌های دفاغ مقدس نشان می‌دهیم که دشمن ما فردی ابله است این سئوال پیش می‌آید که پس چرا جنگ این‌قدر طول کشید؟»
 
او افزود:‌ «وقتی کسی به عنوان نویسنده یا کارگردان فیلمی را می‌نویسد یا کارگردانی می‌کند باید در ایجاد کشمکش در هر دو قطب نیروی مساوی ایجاد کند، اما همیشه تراژدی به نفع آگاهی تمام می‌شود.»
 
این بازیگر ادامه داد: «بازی در فیلم «روز سوم» یک یاز تجربه‌های درجه یک من بود و این فیلم قطعا یکی از ۵ فیلمی‌ست که من نقشم را بسیار در آن دوست داشتم. هر چند در ایفای این نقش محمدحسین لطیفی و باران کوثری من را بسیار حمایت کردند.»
 
بهداد با اشاره به این که علاقه خاصی منطقه جنوب دارد افزود: «گرمای سرزمین خرمشهر من را کشاند تا در این فیلم بازی کنم. زیرا نخلستان‌های خرمشهر و اهواز کشش زیادی دارد و انسان هنگام قدم زدن در این نخلستان‌ها عاشق می‌شود.»
 
او با اشاره به صحنه پایانی فیلم و زمانی که در فیلم کشته می‌شود گفت: «شخصیت فواد عاشق سمیره با بازی باران کوثری‌ست اما نمی‌داند که عشقش یک طرفه است. از طرفی هیچ دستاوردی از این عشق ندارد به جز صحنه آخر دو گلوله از سمیره می‌خورد و آنها را مانند کودک در آغوش خود می‌گیرد. البته قبل از بازی در این صحنه با باران کوثری این صحنه را تمرین و چک کرده بودیم.»
 
بازیگر «آریش غلیط» ادامه داد: در واقع صحنه مرگ در فیلم‌ها مهم‌ترین صحنه است و کارگردان و بازیگر باید با هوش بسیاری برای صحنه مرگ تلاش کنند و همچنین باید ذهن پرورش‌یافته‌ای داشهت باشند تا این صحنه‌ها را به خوبی در بیاورند.»
 
بهداد ادامه داد: «سمیره با بازی بارن کوثری در این فیلم نماد زن و مادر است و مادر نیز سمبل زمین و مام میهن و نیروی زایش و کشور است که همه تلاش می‌کنند تا وی به دست متجاوزان و دشمنان نیفتد.»
 
او با اشاره به لهجه عربی که در این فیلم دارد افزود: «مهم‌ترین عنصر تمدنی زبان است و بیشترین قدرت در کلمه است لذا وقتی‌ می‌خواهیم به زبانی دیگر در فیلم بازی کنینم باید آن را خوب اجرا کنیم. من در این فیلم زبان عربی با لهجه عراقی را با دو معلمی که داشتم به خوبی یاد گرفتم. همچنین با استفاده از زبان بدن نقش فواد را بازی می‌کردم تا مخاطب لحظه را برای خواندن زیرنویس از دست ندهد و همچنین احاسس مخاطب منقطع نشود.»
 
بهداد همچنین با انتقا داز وضعیت فرهنگی کشور و به خصوص سینما گفت: «گروهی در سینما فقط به دنبال آن هستند که فیلم‌های خنده‌دار حتی با موضوع دفاع مقدس و جنگ ولی بدون فکر و اندیشه نمایش دهند و فقط از بیننده خنده بگیرند و تماشاگر را بخندانند. این کار سطح سلیقه فرهنگی جامعه را کاهش داده است.»
 
او ادامه داد:‌«متاسفانه امروز سیر نزولی را در جامعه در بخش فرهنگ شاهد هستیم و یکی از دلایل اصلی آن این است که بیشتر ما کتاب نمی‌خوانیم و به دلیل مشکلات معیشتی و اجتماعی فقط به دنبال رفع نیازهای اولیه و غریزی هستیم.»
 
بازیگر فیلم «بوتیک» افزود: «از طرف دیگر فیلم‌هایی اکران می‌شود و برنامه‌هایی به نمایش درمی‌آید که به دنبال خاموش کردن فکر و اندیشه و کشف در زندگی و آثار سینمایی است.»
 
حامد بهداد همچنین درباره فیلم «آرایش غلیظ» گفت: «آرایش غلیظ» فیلمی‌ست که وضعیت انسان امروز را مطرح می‌کند. اگر در فیلم «سعادت آباد» نقشی را بازی کردم که در آن یک فرد شیاد کارهای خود را پنهان می‌کند اما در «آرایش غلیظ» این فرد نقاب از چهره برمی‌دارد.»