۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷

آیت‌لله مصباح: بازگشت از راه صحیح گناهش مضاعف است

زماني مصيبت بيشتر مي‌شود که انسان مجاهده کرده و راه صحيح را انتخاب کرده، اما در وسط کار برگردد.
کد خبر : ۱۹۹۴۹۶
صراط: عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که استقامت در راه صحيح و گذشتن از منافع مادي، زحمت و مجاهدت و تمرين مي‌خواهد، اظهار داشت: زماني مصيبت بيشتر مي‌شود که انسان مجاهده کرده و راه صحيح را انتخاب کرده، اما در وسط کار برگردد؛ اين بسيار بدتر است؛ چرا که نه تنها خودش را بدبخت کرده است، بلکه زبان ديگران را نيز به خوبان باز مي‌کند و اين گناهش مضاعف است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت علامه مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در جمع اعضاي جبهه پايداري ضمن شکرگزاري به درگاه خداوند متعال به مناسبت سلامتي رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: از بسياري از آيات الهي مشخص مي‌شود که خداوند متعال شکرگزاري مخلصانه بندگانش را بسيار دوست دارد، ولو به آن شکرگزاري نياز ندارد.

آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي اظهار داشت: بيني و بين الله بين نعمت‌هايی که خدا به ما داده است، نعمتي بالاتر از نعمت وجود مقام معظم رهبري سراغ ندارم. کمالات ايشان بر کسي پوشيده نيست و هر روز نيز جلوه‌اي از کمالات ايشان ظاهر مي‌شود؛ به گونه‌اي که دوست و دشمن در دنيا اعتراف کرده‌اند که ايشان شخصيتي ممتاز است.

وي با اشاره به نمونه‌هايي اظهار داشت: گاه تنها چند دقيقه صحبت کردن ايشان داراي حکمت‌هاي متعددي است. لذا با دقت در رفتار‌ها و سخنان ايشان مشخص مي‌شود که ايشان مصداق بارز «و ايّدهم بروح منه» هستند و تحت عنايت خداوند متعال قرار دارند و چنين کسي را نمي‌توان با سياستمداران عالم و حتي علما مقايسه کرد.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به وجود نقص‌ها و کمبود‌ها در انسان‌ها اظهار داشت: جداي آن‌چه که انسان به خاطر غفلت يا جهل، از آن دور مانده و در نتيجه انجام وظيفه نمي‌کند، گاه افرادي آگاه و عالم هستند، اما به خاطر عواملي به وظيفه عمل نمي‌کنند که مهمترين اين عوامل، حب دنيا و وابستگي به آن است.

وي با اشاره به زندگاني حضرت علي (ع) اظهار داشت: در جاي‌جاي نهج البلاغه از مذمت دنيا سخن به ميان آمده است و وصيت علي (ع) به ما، ترک دنيا و دوري از وابستگي به دنياست؛ اما آيا ما واقعا دنباله رو ايشان هستيم يا به دنبال شهرت، مقام، ثروت، موقعيت و... ؟

استاد اخلاق حوزه علميه قم، راه مقابله با دنياپرستي را تمرين بر ايثار و گذشت دانست و تأکيد کرد: ما به گونه‌اي رفتار مي‌کنيم که گويا در ازاي کمترين زحمتي براي انقلاب، از انقلاب توقع داريم، اما رهبري نظام، در يک بيمارستان دولتي، آن هم در زماني که مزاحم وقت ديگري نباشد، بستري مي‌شوند. اين چنين شخصي شاگرد مکتب علي (ع) است، نه کسي که به دنبال پارتي مي‌گردد تا کارش بهتر راه بيفتد.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که استقامت در راه صحيح و گذشتن از منافع مادي، زحمت و مجاهدت و تمرين مي‌خواهد، اظهار داشت: زماني مصيبت بيشتر مي‌شود که انسان مجاهده کرده و راه صحيح را انتخاب کرده، اما در وسط کار برگردد؛ اين بسيار بدتر است؛ چرا که نه تنها خودش را بدبخت کرده است، بلکه زبان ديگران را نيز به خوبان باز مي‌کند و اين گناهش مضاعف است.

وي در ادامه با اشاره به اين‌که خدا با کسي ـ حتي با پيامبران ـ خويشي ندارد، اظهار داشت: تکليف علما و افراد آگاه بيشتر است؛ لذا کساني که خودشان را منتسب به نظام، ولايت و. . مي‌دانند، تکليفشان سخت‌تر است.

اين استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به نمونه‌هايي از زندگاني بزرگان و علما اظهار داشت: شاگرد مکتب علي (ع) اگر چيزي را وظيفه تشخيص بدهد، همان را انجام مي‌دهد و تطميع و تهديد در اراده او هيچ تأثيري نخواهد داشت؛ مصداق بارز آن امام خميني(ره) است که در طول عمرش هرگز به خاطر منفعتي دست از وظيفه بر نداشت و سوگند ياد مي‌کرد که در طول عمرش از کسي نترسيده است. اين افراد چنين هستند؛ چرا که واقعا آخرت و حساب و کتاب را باور کرده‌اند؛ لذا بايد باور‌ها و اعتقادات را تقويت کرد و در عمل نيز تمرين کرد.

گفتني است اين مراسم بيست و ششم شهريور ماه سال جاري در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.