۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲

اگر جنگ بی‌مفهوم بود کیارستمی کشته می‌شد یا...

کد خبر : ۱۹۹۷۱۳
صراط: "عصر ایران" در خصوص ماجرای پیش آمده میان حاتمی کیا و کیارستمی نوشت: نقدی که بر حاتمی کیا وارد است این که اساساً چرا دعوا را آغاز کرده است و چرا فکر می کند اگر کشوری درگیر جنگ باشد هیچ کس حق ندارد فیلمی درباره یک دانش آموز بسازد که می خواهد دفتر دوستش را به او برساند؟!

در واقع اصل نقد حاتمی کیا بر کیارستمی ، بی بنیاد است و مانند آن است که الان به حاتمی کیا بگویند چرا در کشوری که درگیر مشکلات اقتصادی است، به جای ساختن فیلم درباره معیشت مردم، درباره جنگی که ربع قرن پیش تمام شده است ، فیلم می سازد. نقد حاتمی کیا به انتخاب سوژه کیارستمی، درست به همین اندازه سخیف است. اگر حاتمی کیا ، درباره جنگ ساخته، کیارستمی درباره زندگی ساخته است و این هر دو ، دو روی یک سکه اند.
 
اما نقد کیارستمی بر سوژه پردازی حاتمی کیا نیز هرگز وارد نیست. او حاتمی کیا را متهم کرده که فقط درباره یک بازه زمانی محدود (دوران دفاع مقدس)  فیلم می سازد. واقعاً عجیب است که فیلمسازی به بزرگی کیارستمی انتظار دارد درباره 8 سال از تاریخ این سرزمین که 200 هزار نفر در آن جان خود را از دست داده اند، فیلمی ساخته نشود! در کجای دنیا فرازی به نام جنگ و دفاع از کشور را از فیلمسازی و روایت پردازی شان منها می کنند؟ کیارستمی که همه جشنواره های دنیا را گشته، حتماً بیش از همه ما فیلم هایی درباره جنگ دیده که ملت های مختلف نبردهای خود را روایت کرده اند.
 
این سایت در بخش دیگری از نقد خود نوشته است: عباس کیارستمی، 8 سال دفاع این مردم در برابر متجاوزان را در حالی بی مفهوم خوانده و شهدای آن را افرادی دانسته است که هیجان زده شده و از بین رفته اند، که اگر  توانسته در آن 8 سال و در این 25 سال بعد از جنگ فیلم بسازد، از این جشنواره به آن جشنواره برود و برای خودش و کشورش افتخار بیافریند و اگر امروز زنده است و دم و بازدم دارد، مدیون همه کسانی است که به جنگ رفته اند و شجاعانه برای دفاع از کشورشان جنگیده اند.
 
آن جنگ، هر چند هرگز دوست داشتنی نبود و اساساً هیچ جنگی محبوب نیست ، اما بر خلاف گمان کیارستمی ، بی مفهوم نبود چه آن که تمامیت ارضی کشورمان و هر آنچه در آن بود - از دین و فرهنگ گرفته تا مال و جان آدمیان - هدف تجاوز بیگانه قرار گرفته بود.

اگر ایرانیان جنگ را بی مفهوم می دانستند، حتماً پیش بینی صدام برای اشغال یک هفته ای تهران محقق می شد و کیارستمی یا کشته می شد و یا اگر زنده می ماند، نمی توانست فیلمی درباره کودکی بسازد که در روستاهای شمال دنبال خانه دوست است تا دفترچه اش را به او برساند.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳
۱۰
۲
یا کشته می شد یا ........
یا علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳
۱۷
۷
اقای کیارستمی عدم حضور شما در جنگ نامفهوم بوده هست وعدم مشارکت شما در بیرون راندن دشمن از مملکت نا مفهوم بوده
جوانان ما از سر هیجان جان ناقابل خود را هدیه به اسلام نکردن
بلکه حضور شما در امریکا باعث شده هیجان زده در برابر این شهدای عزیز حرف مفت وبی ربط بزنید
ناهنجاری اخلاقی شما ناشی از بی بصیرتی شماست.جو گیر نشید تا به حال تو خاک دشمن سخنرانی نکرده بودید؟
که اینطوری شبیه به عقاید سست و باطل اونها حرف زدید؟
در ضمن مولا امیر المومنین می فرمایند
اگاه باشید برترین مردم پس از اوصیا الهی شهدا هستند
majid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳
۱۲
۳
وقتی مملکتی تمام قد درگیر جنگی نابرابر باشد تمام ارکان آن باید در جنگ باشد نه اینکه قسمتی درگیر گل و بلبل بشوند و مسئله اصلی را به حاشیه ببرند . به حاشیه راندن مسئله اصلی یعنی خیانت
majid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳
۸
۸
در ضمن نویسنده این مقاله مثل اینکه تو ایران نبوده و در گیر جنگ نبوده روزی که کیارستمی خانه دوست میساخت تمام مردم ایران فکر و ذکرشان جبهه و جنگ بود زندگی مردم ایران رو ظالمانی که امروز عده ای با ولع تمام در فکر رابطه با انها هستند , تبدیل به جنگ شده بود تمام زندگی ما جنگ بود نه خانه دوست و چیزهای دیگه. تمام نگاه ما به اخبار بود , با پیروزی دلاوران ایران خوشحال میشدیدم با شکستشون غمگین حالا شما زندگی رو چیز دیگه ای معنی میکنید؟؟!
شریف
|
United States of America
|
۱۱:۳۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳
۵
۶
گر خسته‌دلی نعره زند بر سر کویی
عیبش نتوان گفت که بی‌خویشتن است او
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز