۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶

آمار و دلایل تصادفات منجر به فوت در سوادکوه

تصادفات متعدد در محور سوادکوه همچنان شهروندان این شهرستان را سیاه‌پوش می‌کند.
کد خبر : ۱۹۹۷۲۲
صراط: هر از چند گاهی شاهد تصادف منجر به فوت در محور سوادکوه و سیاه‌پوش شدن شهروندان به دلیل از دست دادن عزیزان آنها هستیم.

تصادف و فوت یکی از ساکنان منطقه سرخ‌کلا بخش زیرآب سوادکوه در تاریخ 6 مهر‌ماه و مسدود شدن حدود 30 دقیقه از محور سوادکوه و فوت هفته گذشته یکی دیگر از شهروندان در منطقه کرد‌آباد، تلنگری جدی برای بازنگری در روند اجرای پروژه تعریض محور تهران – رودهن – فیروزکوه – قائمشهر بود که مظلومیت محور بیش از 100 کیلومتری سوادکوه را می‌توان در این نامگذاری دید.

این پروژه ملی در پنج قطعه تعریف شده است که هزینه‌های میلیاردی آن هنوز نتوانسته این طرح را که به چهار بانده شدن محور سوادکوه معروف شده است را به اتمام برساند.

حدود 70 درصد از این پروژه در شهر‌های همجوار مازندران به بهره‌برداری رسیده و 30 درصد باقی‌مانده آن در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با تاخیر‌های متعدد به مشکلات فنی و قول‌های امروز و فردا مبتلا شده است.

تملک زمین از موانع  تعریض محور سوادکوه

کمبود بودجه از مهم‌ترین دلایل پیمانکاران این طرح برای اجرایی شدن به موقع آن بیان شده است و این در حالی است که مسئولان مختلف بر اختصاص بودجه‌های مناسب آن تاکید کرده‌اند و سالانه بخش مهمی از بودجه‌ها را به خود اختصاص داده است.

تملک زمین در مناطق بالا‌زیراب و سرخ‌کلا محور سوادکوه را به عنوان یکی از حلقه‌های تاخیر در اجرایی شدن پروژه ملی تعریض محور سوادکوه بیان می‌کنند و وضعیت طبیعی و جغرافیایی منطقه و مشکلات اقتصادی نیز از دلایل دیگر تاخیر در طرح ذکر شده است.

قیمت تملک زمین‌های اطراف محور در منطقه سرخ‌کلا نصف قیمت بیان شده سال‌های گذشته اعلام شده است و این رویکرد برای افرادی که بخش عمده‌ای از زندگی خود را در اختیار طرح قرار می‌دهند، منصفانه نیست.

مشکلات فنی طرح که با چشم غیرحرفه‌ای برای هزاران نفر از مسافران و شهروندان سوادکوه قابل مشاهده است نیز حکایت دیگری دارد که نگرانی از آسیب‌های آن در آینده را بر تاخیر بهره‌برداری از طرح افزوده است.

دوباره کاری در کلاف‌گذاری و هدایت آب‌های سطحی با وجود نتایج مطالعاتی پروژه شهرداری در خروجی شهر پل‌سفید به سمت زیرآب، شکسته شدن سد تازه ساخت در منطقه ورودی زیرآب در منطقه متون‌کلا و ساخت سد جدید، مشکلات ساخت تونل در بین زیرآب و شیر‌گاه که خاکبرداری چند‌باره و بتون‌ریزی بالای تونل بعد ساخت بخشی از آن، رانش جاده در منطقه چای‌باغ و خروج قطار باری از ریل و موارد دیگری که در نگاه مردم با علامت سوال روبرو شده است، به عنوان بخش مهمی از نگرانی‌های علاقه‌مندان به توسعه است که جاده به عنوان یکی از شریان‌های مهم توسعه در حمل و نقل مسافر و بار مورد توجه است.

تعریض محور سوادکوه طرحی ملی با نظارت کم‌رنگ

طرح تعریض محور سوادکوه بخشی از طرح ملی با اعتبار‌دهی و نظارت ملی است و مسئولان شهرستان و استان نقش کم‌رنگی در آن دارند و عدم اعلام آمار دقیق تصادف و خسارت جانی و مالی و جرح در این محور توسط مسئولان شهرستانی و استانی نیز بر اهمیت اتمام آن و خسارات مختلف بر توسعه شهرستان سایه افکنده است.

هر چند در وقوع تصادف چند عامل دخالت دارد که راننده، خودرو و جاده از مهم‌ترین عوامل آن هستند، ولی نامناسب بودن جاده و دوری آن از استاندارد‌های لازم خطرات ناشی از مرگ و میر ناشی از تصادف را افزایش می‌دهد.

تصویب 75 میلیارد تومان برای تعریض محور سوادکوه

فرماندار سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به اینکه منطقه سرخ‌کلا و بالا‌زیرآب دو منطقه حادثه‌خیز در محور سوادکوه است، گفت: توافق مجریان طرح تعریض محور سوادکوه با مالکان زمین‌های اطراف محور هنوز به دست نیامده است.

رجب‌علی وهابی از پیگیری شهرستانی برای رفع موانع تعریض محور سوادکوه خبر داد و افزود: نامه‌ای با امضای ائمه جمعه و فرماندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تسریع تعریض محور سوادکوه با مسئولان ارسال شده و پیگیری‌های مختلفی هم انجام شده است.

وی از تصویب 75 میلیارد تومان برای تعریض محور سوادکوه خبر داد و خاطرنشان کرد: استاندار مازندران و مسئولان شهرستان در جلسات و پیگیری‌ها و دیدارهای مختلف با مسئولان بر تسریع تعریض محور سوادکوه تاکید دار.

رئیس شورای تامین شهرستان سوادکوه با اشاره به تصادف اخیر در منطقه سرخ‌کلا، گفت: دیدار نمایندگان مردم سرخ‌کلا با مسئولان استانی برنامه‌ریزی شده است تا مشکلات محور سوادکوه در این منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

5 تصادف منجر به فوت در 4 ماه اخیر

نماینده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورایعالی استان‌ها در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با انتقاد از تاخیرهای متعدد در بهره‌برداری از تعریض محور سوادکوه، گفت: بودجه‌های بیان شده توسط مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنوز به سوادکوه نرسیده است و هر روز شاهد تصادف و فوت شهروندان در این محور هستیم.

نرگس کمالی با بیان اینکه در آستانه فصل سرما و متوقف شدن فعالیت‌های عمرانی و راه‌سازی در سوادکوه قرار داریم، افزود: در طول چهار ماه اخیر شاهد کشته شدن پنج نفر در محور سوادکوه بوده‌ایم و تصادفات، مصدومیت و خسارات مالی مختلف را هم باید به این آمار افزود.

وی خواستار تلاش مسئولان طرح ملی تعریض محور سوادکوه برای بهره‌برداری کامل از آن شد و افزود: مسئولان و نمایندگان تا چه زمانی می خواهند موضوع تعریض محور سوادکوه را در جلسات و گردهمایی‌های عمومی بیان کنند و زمان عملیاتی شدن آن چه زمانی فرا می‌رسد.

منبع: فارس