۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

چند درصد خسارت‌های بیمه ساختگی است؟

رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: با یکسری باندهای سازمان یافته روبرو هستیم که با طراحی یک تصادف ساختگی بعضا خسارت های میلیاردی از صنعت بیمه دریافت کرده اند و در حال حاضر بیش از 10 درصد خسارت های پرداختی بیمه ساختگی است.
کد خبر : ۱۹۹۷۲۶
صراط: محمد ابراهیم امین شنبه شب در برنامه نگاه یک در مورد عملکرد صنعت بیمه در کشور، افزود: صنعت بیمه در کشور ما قدمت زیادی دارد و سابقه بیمه هم به لحاظ خدمات و هم تربیت نیرو قابل توجه است و مهمترین شاخص برای وضعیت بیمه، شاخص ضریب نفوذ بیمه است که در جهان 7.5 و در ایران 1.7 درصد است.

وی، دارایی بیمه مرکزی را 20 هزار میلیارد تومان بدون دریافت سهم از نفت و مالیات ذکر و تصریح کرد: متاسفانه ضریب نفوذ بیمه در ایران بسیار پایین است که این نشان از عدم وجود وضعیت مناسب در صنعت بیمه کشور است.

امین در مورد بیمه های شخص ثالث، گفت: صنعت بیمه سالانه 17 میلیون بیمه نامه شخص ثالث صادر می کند که حدود هزار و 600 تا 700 عدد از این بیمه نامه ها با خسارت مواجه می شود که شرکت های بیمه حق پرداخت خسارت های جانی و مالی را دارند.

این مقام مسوول در صنعت بیمه، کار بیمه گر را شناسایی و ارزیابی ریسک دانست و اظهار داشت: بیمه گر اختیاری در تعیین حق بیمه ندارد ولی باید قادر باشد احتمال وقوع این ریسک را پیش بینی کند.

وی افزود: هرچند مکانیزم بیمه در جهان، پاداش و تنبیه است اما در ایران اینگونه نیست پس با وجود اینکه قانون اختیار را از بیمه گر سلب کرده و اجازه ارزیابی ریسک را به او نمی دهد، چگونه می توان انتظار رقابت در صدور بیمه نامه را بین شرکت های بیمه داشت؟

به گفته رئیس شورایعالی بیمه، هم اکنون رقابت بیمه ها در خدمات رسانی است و تمام تلاش در جهت کنترل توانگری شرکت های بیمه است و آن ها هم با توجه به سرمایه ای که دارند می توانند ریسک پذیر باشند.

وی درباره تخلف یکی از شرکت های بیمه، گفت: یکی از شرکت های بیمه با تخصیص و تقسیم نادرست سرمایه شروع به فعالیت کرده که متاسفانه در حال حاضر هم توانایی پرداخت خسارت به مردم را ندارد.

امین خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی پیگیر این پرونده است و اقداماتی هم در این خصوص انجام داده و کارهای اجرایی و رسیدگی های لازم را برعهده قوه قضاییه گذاشته است.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حوزه بیمه یکی از ارکان های مالی است که دو رویکرد مهم را در بر دارد.

وی افزود: یکی از آن ها خدمات و دیگری عمل به تعهدات است به گونه ای که بیمه قبل از خدمات اجتماعی و بازرگانی، وظیفه سرمایه گذاری در اقتصاد کشور را برعهده دارد که در حال حاضر متاسفانه نگاه ها فقط معطوف به خدمات است.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه دو چالش مهم در صنعت بیمه وجود دارد که شامل ارایه خدمات اجتماعی و بازرگانی و نگاه تخصصی و سرمایه گذاری در این زمینه است، افزود: متاسفانه نرخ ها به صورت دستوری تعیین می شود و بیمه ها موظف به طراحی سیستمی برای بررسی این روند هستند.

وی تصریح کرد: بیمه های بازرگانی باید کاملا تحت نظر شرکت های خصوصی اداره شوند اما در حال حاضر حدود 50 درصد از خدمات بیمه ای برعهده دولت است.

به گفته وی، در بورس ترکیب اکثر شرکت ها یا کاملا خصوصی و یا کاملا دولتی و شبه دولتی است که این یکی از چالش های صنعت بیمه است زیرا اگر این صنعت در دست بخش خصوصی باشد بهتر است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه ما نیازمند این هستیم که وضعیت بیمه اتکایی را در کشور مشخص کنیم، افزود: ما نیازمند یک سامانه اطلاعاتی جامع هستیم، یا در کشورهای توسعه یافته اطلاعات شرکت های بیمه کاملا تحت بررسی و تک تک آن ها با قانون ارزیابی می شوند امادر ایران با توجه به الزاماتی که برای بیمه مرکزی وجود داشت تاکنون چنین سیستمی ایجاد نشده است.
منبع: ایرنا