۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶

فرناندز به آمریکا: فریب نمی‌خورم

رئیس جمهور آرژانتین ضمن اشاره به توهین قاضی آمریکایی پرونده صندوق کرکس، نگرانی احتمالی دولت آمریکا را به علت شرایط اقتصادی و مالی آرژانتین مورد سوال قرار داد و آن را یک دروغ تلقی کرد.
کد خبر : ۲۰۰۵۱۲
صراط: «کریستینا فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین طی مراسمی در دفتر ریاست جمهوری خاطرنشان کرد که اظهارات اخیر «توماس گریسا» قاضی آمریکایی مبنی بر تحقیر آرژانتین فقط سخنانی پوچ و مهمل بودند.
 
خبرگزاری «ته‌لام» در این خصوص نوشت: «فرناندز» تصریح کرد که تاکنون چنین سخنان نامربوطی نشنیده بوده و در حال حاضر در حال عمل به قانون پرداخت بدهی مستقل به صد در صدر از طلبکاران هستند.
 
رئیس جمهور آرژانتین در این راستا بیان کرد که مشکل پول طلبکاران نیست، مشکل این است که می‌خواهند روند بازسازی بدهی را رد کنند تا ما بازگردیم به بدهی هزار میلیون دلاری خود و اگر در این راه لازم باشد روی حق حاکمیت کشورها پای بگذارند این کار را انجام می‌دهند؛ مشکل بدهی مسئله تمام آرژانتینی‌ها به حساب می‌آید که از تاریخ 24 مارس سال 1976 (4 فروردین 1355) با دیکتاتوری آغاز شد.
 
* فریب اقدامات تحریک آمیز را نمی‌خورم
 
«فرناندز» پس از اعلام اینکه آرژانتین پول مربوط به سررسید اوراق قرضه را طبق قانون پرداخت بدهی مستقل مشخص کرده، به سفارت ایالات متحده آمریکا پیرامون ایجاد ناامنی در کشور هشدار داد و گفت: این یک اقدام تحریک‌‌آمیز می‌باشد که من فریب آن را نمی‌خورم؛ کسی که این موضوع را مطرح کرد با خود فکر کرده که مرا تحریک کرده و من کنار می‌کشم. ما نیز آنها را بیرون نمی‌کنیم و باید به حال خود رها شوند.
 
وی همچنین به نظارتی که طبق گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روی شرایط آرژانتین اعمال می‌شود و اعلام این نهاد آمریکایی در مورد حمایتش از پیشرفت آرژانتین اشاره کرد و اذعان داشت: اگر این قدر به پیشرفت و رفاه آرژانتین  که در سال 2001 توافق کردند، بعد از اینکه تمام دستور‌العمل‌هایشان را اجرا کرده بودند و «دیوید مولفورد» تمام نقره کشور را به تاراج برد علاقه‌مند هستند چرا نمی‌گذارند بدهیمان را پرداخت کنیم، رفاه ملت‌ها زیر بار ربا و بدهی امکان‌پذیر نیست.
 
«فرناندز»تصریح کرد: هدف من واقعا این است که به عنوان یک کشور به ما احترام بگذارند؛ احترام به حاکمیت ملی، به قوه اجرایی و به کنگره‌ای که در آن قوانین با در نظر گرفتن رای اکثریت و اقلیت تصویب می‌شوند مسئله‌ای مهم است.
 
رئیس جمهور آرژانتین همچنین به احتکار بخش‌های صادرکننده و مالی با هدف کاهش ارزش پول و ایجاد بدهی جدید برای کشور اشاره کرد.
 
وی فصل‌بندی‌ها و ارتباطات در حال اجرا در درون کشور را محکوم کرد و در این زمینه صادرکنندگان غلات را که محصول خود را به علت گمانه‌زنی درخصوص کاهش ارزش پول نمی‌فروشند اشاره کرد.
 
«فرناندز» گفت: اظهارات «ادواردو بوسی» رهبر فدراسیون کشاورزی را خواندم که گفته بود ما اشتباه کردیم زیرا پول غلات همچنان پایین می‌آید و هزاران دلار از دست رفته است.
 
رئیس جمهور آرژانتین خطاب به اعضای اتحادیه‌های کارگری هشدار داد: کسانی هستند که با کاهش ارزش پول برای لغو توافقنامه‌های جمعی کار که شما با بیش از 30 درصد توافق به دست آورده‌اید فشار می‌آورند؛ صادرکنندگان نیز از این اهرم فشار برای کسب سود بیشتر استفاده می کنند و علت این امر بی‌کفایتی خودشان و در برخی موارد حماقت افرادی که هر چه می‌خوانند باور می‌کنند می‌باشد.
 
وی در پایان تاکید کرد: ما هر آنچه که باید انجام دهیم انجام خواهیم داد تا ملت آرژانتین را چند پاره نکنند.
 
«گریسا» قاضی پرونده صندوق کرکس طی سخنانی، آرژانتین را به دلیل اجرا نکردن حکم خود به گونه‌ای تحقیرآمیز محکوم کرده و طی دستوری جدید آن را موظف به پرداخت جریمه به صندوق کرکس کرده است. (برطبق این حکم آرژانتین موظف بود از میان تمامی طلبکارانش ابتدا بدهی خود به صندوق کرکس را بپردازد.)
 
آرژانتین حکم «گریسا» را ناعادلانه و غیرقانونی می‌پندارد چرا که به خوبی بر این امر واقف است که در صورت تسلیم شدن با مشکلات فراوانی روبه رو شده و بحران اقتصادی کشورش نیز 2 چندان می‌شود.
 
حال صندوق کرکس با دیدن شکست خود در رابطه با منافعش احساس خطر کرده و با صدور حکم اخیر «گریسا» مبنی بر پرداخت جریمه 50 هزار دلاری به صورت روزانه، آرژانتین را در تنگنای دیگری قرار داده است.
 
استدلال آمریکا از صدور این حکم عدم اطاعت دولت آرژانتین از احکام صادر شده در دادگاه این کشور می‌باشد.
منبع: فارس