۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴

مذاکره ایران و چین درباره اتوبوس‌ برقی

مذاکره چینی‌ها برای تولید اتوبوقائم مقام مدیرعامل شرکت اتوبوس‌سازی آنکائی چین از مذاکره با شرکت‌های ایرانی برای تولید اتوبوس در ایران به روش CKD خبر داد.
کد خبر : ۲۰۰۵۳۴
صراط: ژو شوشنگ در جریان بازدید خبرنگاران ایرانی از خط تولید شرکت اتوبوس سازی آنکائی چین در یک نشست خبری، دستیابی به یک شریک قوی و مناسب در بازار ایران را مهمترین هدف شرکت آنکائی در عرضه محصول به ایران عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به استانداردهای اجباری و مقررات موجود در ایران، بهترین نحوه حضور آنکائی در ایران مونتاژ اتوبوس به روش CKD است.
 
وی افزود: مذاکراتی برای تولید اتوبوس با شرکت‌های ایرانی انجام شده بود ولی با اینکه در سال 2007 تلاش جدی برای حضور در ایران انجام داده بودیم، به دلیل تحریم‌ها این بازار را از دست دادیم.
 
شوشنگ با اشاره به برنامه این شرکت برای احداث یک خط مستقل و مجزا جهت تولید اتوبوس‌های برقی، اظهار داشت: در چین تولیدات برخی شرکت‌ها فقط دارای مجوز شماره‌گذاری در یک یا چند استان است، ولی تولیدات شرکت‌های دیگر امکان شماره‌گذاری در سراسر چین را دارند که محصولات شرکت آنکائی جزو دسته دوم قرار می‌گیرد و در عین حال، سعی داریم برای اتوبوس‌های برقی نیز مجوز شماره‌گذاری در سراسر چین را اخذ کنیم.
 
وی ادامه داد: برای راه‌اندازی خط تولید اتوبوس‌های برقی 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که 30 میلیون دلار از این رقم به ایجاد مرکز فنی برای پاس کردن استانداردها اختصاص داده شده است.
 
وی با بیان اینکه تمرکز اصلی ما در عرضه اتوبوس‌های برقی در بازار داخلی است، گفت: طی 5 سال آینده 25 درصد از تولیدات شرکت آنکائی صادر خواهد شد که حدود 3 تا 5 هزار دستگاه اتوبوس را شامل می‌شود.
 
وی تصریح کرد: بازارهای هدف ما آسیا، شمال آفریقا و آمریکای جنوبی است.
 
شوشنگ با بیان اینکه ظرفیت تولید اتوبوس در چین به بیش از 10 هزار دستگاه در سال می‌رسد، اظهار داشت: شرکت آنکائی جزء 10 شرکت اول چین و در بین 5 شرکت اول خودروسازی چین قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه شرکت آنکائی از نظر استفاده از تکنولوژی جدید، اولین شرکت در چین محسوب می‌شود، افزود: دو نوع تکنولوژی در تولید اتوبوس‌های چینی وجود دارد که یکی از آنها از یک شرکت آلمانی گرفته شده و این روش مبتنی بر تولید بدنه‌های یکپارچه است، ولی در روش دوم که از شرکت هیوندایی گرفته شده است، ابتدا بدنه اتوبوس مونتاژ شده و سپس بر روی شاسی سوار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه شرکت آنکائی، اتوبوس‌های با طول 8 تا 18 متر را تولید می‌کند، تصریح کرد: این اتوبوس‌ها برای حمل‌ و نقل عمومی شهری و بین شهری و همچنین حمل‌ و نقل گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد و از سوخت‌های فسیلی مانند دیزل و CNG استفاده می کنند و یا به صورت هیبرید و یا الکترونیکی عرضه می‌شوند.
 
قائم مقام مدیر عامل شرکت آنکائی در ادامه با اشاره به برنامه این شرکت برای احداث یک خط مستقل و مجزا جهت تولید اتوبوس‌های برقی، گفت: در چین تولیدات برخی شرکت‌ها فقط دارای مجوز شماره‌گذاری در یک یا چند استان است، ولی تولیدات شرکت‌های دیگر امکان شماره‌گذاری در سراسر چین را دارند که محصولات شرکت آنکائی جزء دسته دوم قرار می‌گیرد و در عین حال، سعی داریم برای اتوبوس‌های برقی نیز مجوز شماره‌گذاری در سراسر چین را اخذ کنیم.
 
مدیر عامل شرکت آنکائی با بیان اینکه طی 6 ماهه اول 2014 حدود 650 دستگاه اتوبوس توسط شرکت آنکائی تولید شد، گفت: برنامه تولید ما برای سال 2014 ، هزار دستگاه است که رقم قابل توجهی از آن در 6 ماهه اول محقق شده است و با بهره‌برداری از خط تولید جدید، میزان تولید شرکت آنکائی به 3 هزار دستگاه خواهد رسید.
 
وی افزود: سال آینده اتوبوس‌های برقی آنکائی به بازارهای بین‌المللی معرفی خواهند شد و در حال حاضر نیز مدل‌هایی را برای تست به بازارهای مکه و ابوظبی ارسال کرده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: برای عرضه 200 دستگاه اتوبوس برقی نیز در حال انعقاد قرارداد با یک شرکت خارجی هستیم، علاوه بر این مذاکرات مختلف برای فروش اتوبوس‌های برقی در حال انجام است.
منبع: فارس