۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶

تحویل سامانه نظامی روسی به عراق

چهار روز پس از اعلام خبر تحویل بالگردهای «می-۳۵» روسیه به عراق، منابع خبری اعلام کردند که مسکو سامانه پدافند ضدهوایی موسوم به «تور-ام-۱» را نیز به عراق تحویل داده است.
کد خبر : ۲۰۰۵۶۱
صراط: چهار روز پس از اعلام خبر تحویل بالگردهای «می-۳۵» روسیه به عراق، منابع خبری اعلام کردند که مسکو سامانه پدافند ضدهوایی موسوم به «تور-ام-۱» را نیز به عراق تحویل داده است.
 
شبکه خبری المیادین امروز چهارشنبه به نقل از منابع مطلع خود اعلام کرد که روسیه سامانه پدافند هوایی «تور-ام» به عراق تحویل داد.
 
المیادین به جزئیات بیشتر این قرارداد تسلیحاتی بغداد-مسکو اشاره‌ای نکرد اما این خبر در زمانی منتشر می‌شود که پروازهای هواپیماهای کشورهای مختلف مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس و بزودی استرالیا در آسمان عراق به بهانه مبارزه با گروهک داعش به اوج خود رسیده است.
 
تور.ام1 ظاهرا تنها سامانه پدافند ضدهوایی در دنیاست که توان رؤیت و شناسایی همزمان 48 هدف، رهگیری و شلیک به سوی دو هدف را که در ارتفاع از 10 تا 6 هزار متری در پرواز هستند، دارد. این سیستم قادر به عملکرد در مناطقی است که در معرض اغتشاشات شدید راداری و jaming قرار دارند و نیز امکان پرتاب از لانچرهای متحرک را دارا است.
 
اولین کاربر این سیستم موشکی، پدافند هوایی روسیه بود که در آن نیرو با نام سام15 یا Gauntlet شناخته می شود. نیروی دریایی روسیه نیز نوع دریاپایه‏‌ای این موشک را به نام SA-N-9 به کار گرفته است. چین نیز تعداد 50 سیستم تور ام1 در ابتدا و سپس 25 سیستم دیگر بین سالهای 1997 تا 2002 خریداری کرده است. ارتش یونان نیز تعداد 21 سیستم به کار گرفته است.
 
چهار روز پیش نیز وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: سومین مجموعه از بالگردهای روسی می-35 به عراق تحویل شده است. در این بیانیه آمده است: تحویل سومین مجموعه از بالگردهای روسی می 35  رسماً صورت گرفته است و این نوع از بالگردهای روسی دارای تجهیزات و فن آوری چند منظوره مدرن جنگی است و سلاح این نوع از بالگردها با دقت بسیار بالاست.
منبع: فارس