۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

قرارداد میلیاردی آمریکا با اعراب

پنتاگون اعلام کرد که آمریکا در صدد است تا سکوهای پرتاب موشک پاتریوت را به ارزش ۱.۷۵ میلیارد دلار به عربستان سعودی و توپخانه‌‌های دوربرد به ارزش حدود ۹۰۰ میلیون دلار را به امارات متحده عربی به فروش رساند.
کد خبر : ۲۰۰۷۵۲
صراط: به نقل از خبرگزاری فرانسه، پنتاگون روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که آمریکا در صدد است تا سکوهای پرتاب موشک پاتریوت را به ارزش 1.75 میلیارد دلار به عربستان سعودی به فروش رساند و توپخانه‌ دوربرد به ارزش حدود 900 میلیون دلار در اختیار امارات متحده عربی قرار دهد.
 
وزارت دفاع آمریکا در هفته جاری، کنگره را از فروش سلاح‌های بالقوه در حالی مطلع کرد که جنگنده‌های این دو کشور خلیج فارس در کمپین بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه تکفیری‌های داعش شرکت کردند.
 
دولت عربستان درخواست خرید 202 موشک با قابلیت‌ پیشرفته پاتریوت -3(PAC) که پیشرفته‌ترین نسخه سلاک‌های ضدموشک پاتریوت است و همچنین یک هدف آزمون پرواز، کیت‌های اندازه‌گیری و دیگر تجهیزات مرتبط را به آمریکا مطرح کرده است.
 
آژانس همکاری امنیت دفاعی در بیانیه‌ای اعلام کرد که فروش این تجهیزات به عربستان کمک می‌کند که موشک‌های کنونی پاتریوت عربستان که منسوخ شده‌اند، احیا شود.
 
در ادامه این بیانیه آمده است که این برنامه بخشی از برنامه سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا است که به تقویت امنیت یک شریط خود که نیروی مهمی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی خاورمیانه است، کمک کند.
 
طبق این گزارش، کویت و قطر از پیش تسلیحات PAC-3 را خریداری کرده‌اند. کشورهای خلیج فارس در سالهای اخیر سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در بخش تسلیحات دفاع موشکی، رادار و همچنین نیروی هوایی کرده‌اند و بسیاری از این گزارش‌ها نشان می‌دهد که این تسلیحات بخشی از برنامه گسترش ایده ایران هراسی در خلیج فارس است.
 
کنگره آمریکا 30 روز مهلت دارد تا مخالفت خود را با فروش تسلیحات بالقوه به عربستان و امارات اعلام کند و در صورت عدم مخالفت کنگره، دولت آمریکا می‌تواند درباره قرارداد فروش تسلیحات مذکور با دو کشور مذکور وارد مذاکره شود.
منبع: فارس