۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷
بي‌برنامگي فدراسيون عامل اصلی ناکامي

بررسي عملکرد تيم‌هاي پايه در برنامه نود

برنامه نود شب گذشته روي آنتن رفت و بيشترين زمان به بررسي عملکرد تيم‌هاي پايه ملي کشورمان اختصاص داشت.
کد خبر : ۲۰۲۶۶۷
بررسي عملکرد تيم‌هاي پايه در برنامه نود
صراط: برنامه نود شب گذشته روی آنتن رفت و بیشترین زمان خود را به بررسی عملکرد تیم‌های پایه ملی کشورمان اختصاص داد و برخی از میهمانان این برنامه و عادل فردوسی‌پور مجری برنامه هم اشعاری را سرودند!

سوال پیامکی این برنامه مربوط به مهمترین عامل ناکامی تیم‌های ملی پایه بود و مخاطبان 4 گزینه بی برنامگی فدراسیون، بی‌توجهی باشگاه‌ها به تیم‌های پایه، ضعف فنی مربیان و کیفیت پایین بازیکنان را پیش روی خود داشتند.

در پایان بی برنامگی فدراسیون به عنوان عامل اصلی ناکامی توسط مخاطبان برنامه انتخاب شد.

میهمانان این برنامه در ابتدا مجید جلالی سرمربی تیم فوتبال سایپا و عبدالرسول دانشجو مسئول کمیته جوانان فدراسیون فوتبال بودند و غلام پیروانی هم با ارتباط تصویری از شیراز در این بحث شرکت کرد.

در ابتدا گزارشی از شرایط نامطلوب فوتبال ایران پخش شد.

در ادامه مجید جلالی در این‌باره به صحبت پرداخت و اعتقاد داشت که علاوه بر 4 گزینه مورد نظر، باید موارد دیگری هم در نظرسنجی در نظر گرفته می‌شد مانند افکار عمومی.

وی گفت: باید افکار عمومی درباره شرایط و عملکرد تیم‌های فوتبال در رده‌های مختلف باشگاهی تغییر یابد. مشکل فعلی فوتبال ما نتیجه‌گرایی است و مربیان به خاطر این عامل نمی‌توانند به فوتبال پایه و پرورش بازیکنان جوان رو بیاورند.

شرایط فوتبال ایران با والیبال مقایسه شد و اشاره شد که فدراسیون والیبال به چنان جایگاهی رسیده است که می‌تواند به راحتی در برابر قدرت‌های بزرگ دنیا قرار بگیرد و آن‌ها را شکست دهد و در نقطه مقابل فوتبال ایران روزهای افول خود را سپری می‌کند.

هومن افاضلی: در فوتبال دانش محور نیستیم و تجربه‌گرا هستیم

افاضلی در گزارشی اشاره داشت که فدراسیون فوتبال تحت مدیریت کفاشیان پس از انقلاب بیشترین اهمیت را به تیم‌های پایه داده است اما مشکل کار در فوتبال ایران این است که دانش محور نیستیم و تجربه‌گرا هستیم.

در ادامه دانشجو دیگر میهمان این برنامه صحبت‌هایی را مطرح کرد و اشاره داشت که آموزش و پرورش و باشگاه‌های فوتبال در کنار فدراسیون فوتبال نقش مهمی در پرورش بازیکنان فوتبال دارند که نقش آن‌ها بسیار کمرنگ شده است.

وی اعتقاد داشت: برنامه ریزی خوبی توسط فدراسیون در تیم‌های زیر 14 سال انجام گرفته و باید در رده های جوانان نتیجه آن را ببینیم. فدراسیون فوتبال به لحاظ سخت افزاری امکانات خوبی برای تیم های ملی پایه فراهم کرده است و برای تیم ملی نوجوانان 34 مرحله اردویی برگزار کرد که خیلی خوب است.

در ادامه غلام پیروانی هم در این بحث وارد شد و مطالبی را عنوان کرد: باشگاه‌های فوتبال عامل اصلی ناکامی تیم ملی در رده پایه هستند.

وی افزود: علی دوستی مهر معلم دلسوز فوتبال است که کمتر از همه مربیان دیگر از جمله خود او پول گرفته و نباید او را ناجوانمردانه کوبید.

پیروانی در بخش پایانی صحبت خود به این شعر اشاره کرد «گیرم که خلق را به فریب فریفتی، با دست انتقام طبیعت چه می‌کنی؟»

در ادامه جلالی به دستمزد اندک مربیان پایه هم اشاره داشت و افزود: دستمزد مربیان تیم‌های پایه بسیار کم است و اصلاً قابل مقایسه با تیم بزرگسالان نیست.

گزارشی درباره حضور مسئولان پرسپولیس در مادرید و ورزشگاه سانتیاگو برنابئو پخش شد.

سیاسی، رئیس هیات مدیره پرسپولیس اشاره داشت که چهارشنبه گذشته دعوت نامه از سوی باشگاه رئال را دریافت کرده‌اند و روز شنبه به حراست و معاونت پارلمانی وزارت ورزش اطلاع داده‌اند که این سفر را به اسپانیا خواهند داشت.

وی افزود: ساعت 12 ظهر با پرز رئیس باشگاه رئال در برنابئو دیدار داشتیم و هنگامی که وارد اتاق پرز شدیم، ایشان جهانشاهی را به ما معرفی کرد و ایشان هم با من فارسی صحبت کرد. من ایشان را نمی‌شناختم و نمی‌دانستم که او اصلاً چه کسی است.

دیگر میهمان برنامه دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات فولاد خوزستان بود و صحبت‌هایی را درباره فوتبال پایه و مقایسه آن در کرواسی و آلمان پرداخت.


*باشگاه‌ها باید به فدراسیون بازیکن دهند نه فدراسیون به باشگاه‌ها

اسکوچیچ اشاره داشت: در سنین پایه باید برترین مربیان کار می کنند. باشگاه ها باید به فدراسیون بازیکن بدهند نه اینکه فدراسیون به باشگاه‌ها بازیکن بدهد باید. برای آموزش مربیان پایه هزینه باید کرد و مبالغ صرف هزینه اردوها و کمپ‌ها نشود. نباید حقوق مربیان پایه را با حقوق مربیان بزرگسال مقایسه کرد و در همه جای دنیا حقوق مربیان پایه از مربیان رده‌های بزرگسال کمتر است.

وی افزود: در یک مقطع زمانی 53 روز تعطیلی در لیگ داریم داریم که سال گذشته 60 روز تعطیل بودیم و این مسئله توجیه‌پذیر نیست. فدراسیون باید به مربیان باشگاهی توجه کند. در حال حاضر تیم ملی امید بازی ندارد و ما نیز بازیکن خود را در اختیار نداریم.

گزارشی از علل موفقیت تیم ملی فوتبال آلمان در جام‌جهانی پخش شد و به تمرکز فدراسیون این کشور بر فوتبال پایه پرداخته شد.

در ادامه این برنامه مصطفی قنبرپور سرمربی تیم فوتبال نوجوانان روی خط تلفنی برنامه آمد و صحبت‌های تندی را بر علیه دانشجو مطرح کرد.

وی گفت: دانشجو در کارهای اجرایی کمک زیادی به او کرده است و در بخش‌های فنی چندان حضور نداشته است.

در ادامه دانشجو در خصوص صحبت های قنبرپور گفت: شاید درگیری ذهنی آقای قنبرپور باعث شده که فراموش کند که من طبق حکم دبیر فدراسیون و به خواسته قنبرپور به این کادر اضافه شدم و از ذکر برخی مسائل خودداری کرد که این باعث شد تا قنبرپور واکنش نشان دهد.

قنبرپور گفت: این فرد به عنوان کارآموز در تیم حضور داشت و به یک‌باره حکم گرفت و به عنوان مسئول کمیته جوانان انتخاب شدند، ایشان کوچک‌تر از این حرف‌ها است.

وی افزود: ایشان همان بهتر است که در دانشگاه به کار خود ادامه دهند.

دانشجو هم در ادامه گفت که درباره قابلیت من می‌توانید وینگادا را روی خط برنامه بیاورید و ایشان از من خواست که به او در تیم‌های پایه کمک کنم.

گزارشی آماری و تصویری از تغییر نسل بازیکنان تیم ملی پخش شد و اشاره شد که تیم ملی ایران یکی از پیرترین تیم‌های حاضر در جام‌جهانی بوده است.

اشاره شد که برخی بازیکنان نام‌دار مانند داوید ویا، ژابی آلونسو، فرانک لمپارد، فیلیپ لام، کلوزه، جرارد و ... از بازی در تیم‌های ملی فوتبال کشورشان خداحافظی و کناره‌گیری کردند؛ اما این تصمیم در میان بازیکنان ایرانی وجود نداشت.
منبع: فارس