۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵

جزئیات سفر چهار روزه لاریجانی به ژنو

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن شرکت در صد و سی و یکمین اجلاس بین المجالس در ژنو، با همتایان خود از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس دیدار و پیرامون مسائل منطقه با آنها گفتگو و تبادل نظر کرد.
کد خبر : ۲۰۲۹۹۵
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز یکشنبه به منظور شرکت در صد و سی و یکمین اجلاس بین‌المجالس جهانی، برای سفر چهار روزه عازم ژنو شد.

لاریجانی پیش از عزیمت به ژنو در فرودگاه مهرآباد گفت: اتحادیه بین المجالس اسلامی اتحادیه ای ریشه دار و دارای قدمت است.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در این اجلاس گفت: وضعیت تروریسم در دنیا، مسئله آب و مشکلات به وجود آمده ناشی از آن و مسئله برابری جنسیتی و خشونت علیه زنان از جمله موضوعات مطرح شده در این اجلاس است.

اریجانی با بیان اینکه در کمیته های تخصصی این اجلاس مسئله حقوق بشر مورد بررسی قرار خواهد گرفت، ادامه داد: مدتی است که جریانی به دنبال زیر مجموعه سازمان ملل قرار دادن اتحادیه بین المجالس جهانی است اما باید بدانند که بین المجالس ساختاری جداگانه دارد و البته در مورد این موضوع اختلاف نظرهایی هم وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این اجلاس مذاکراتی در مورد موضوعات مطرح شده با رؤسای مجالس کشورهای مختلف انجام خواهد گرفت.

 
امیدواریم تلاش های سوریه باعث افزایش امنیت در منطقه شود
 
لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس سوریه در زمینه مسایل منطقه ای بویژه مسایل در سوریه، ضرورت مبارزه با تروریسم و همچنین مسایل بین المللی و گسترش مناسبات پارلمانی گفت و گو کرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با بیان اینکه امیدواریم تلاش های سوریه باعث افزایش امنیت در منطقه شود گفت: البته تا کنون شرایط تا حدودی هم بهتر شده است. نسبت به چند سال گذشته نیز تاثیرات و عملکرد گروههای تروریستی در خاورمیانه کم شده است.
 
وی افزود: هرچند در حال حاضر شاهد شیطنت های نظامی از جانب این گروهها در منطقه هستیم.
 
رئیس مجلس سوریه نیز با بیان اینکه علی رغم بهبود شرایط در منطقه برخی کشورهای عربی در بدترین وضعیت خود به سر می برند، ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر مسئله تروریست ها در منطقه حل شود.
 
در پایان این دیدار دو طرف بر تعامل سازنده برای مبارزه با گروههای تروریستی و افراطی تاکید کردند.
 
 
لزوم همکاری دو جانبه ایران و بنگلادش برای حل مسایل منطقه ای و حقوق بشری

لاریجانی همچنین در دیدار با همتای بنگلادشی خود با اشاره به مراودات ایران و بنگلادش گفت: کشور بنگلادش کشوری مهم در جهان اسلام است و ایران برای توسعه روابط دو کشور اهمیت قایل است و در زمینه افزایش ارتباطات اقتصادی دو کشور تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه  دو کشور ایران و بنگلادش باید در زمینه مسایل منطقه ای ،تروریسم و حقوق بشر با یکدیگر به همکاری بپردازند، افزود: مساله تروریسم و مشکلات بوجود آمده در عراق و سوریه مساله مهم جهان امروز است که فقط محدود به منطقه خاورمینه نیست.
 
لاریجانی با بیان اینکه چندی پیش در سوریه ۲۰۰ زن و دختر به گروگان گرفته شدند، تصریح کرد:این اقدامات یک وحشی گری جدید است که در دنیا در حال اتفاق افتادن است و لازم است در این اجلاس به این موضوع پرداخته شود.
 
رئیس مجلس با بیان اینکه مساله گروه های تروریستی در جهان امروز روند شتابداری را طی می کند، توضیح داد: اقدامات قدرتهای بزرگ در سوریه و عراق موجب تقویت گروه های تروریستی می شود.
 
رئیس مجلس بنگلادش با بیان اینکه داعش و سایر گروه های تروریستی تهدیدهای بزرگی در منطقه هستند که نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم، افزود: کشورهای منطقه و همه کشور های اسلامی باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.
 
 
دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با نبیه بری
 
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با نبه بری، رئیس مجلس لبنان نیز دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دو طرف پیرامون مشکلات منطقه ای و راهکارهای حل ان گفتگو و رایزنی کردند

 
 
ائتلاف علیه داعش را موفقت آمیز نمی دانم

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر خود به ژنو و در حاشیه یک صد و سی و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی با مایا گویکویچ رئیس مجلس صربستان دیدار کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت ارتقا سطح تجاری اقتصادی بین دو کشور ایران و صربستان گفت: با توجه به بحران های ایجاد شده در دنیا خصوصا مساله داعش و دیگر گروههای تروریستی صربستان به عنوان یک کشور اروپایی می تواند نقش موثری ایفا کند.

وی با اشاره به ائتلاف بوجود آمده برای مبارزه با داعش افزود: کشورهای بوجود آورنده داعش با تشکیل یک ائتلاف، در ظاهر قصد نابودی آن را دارند و من این اقدام را موفقیت آمیز نمی دانم.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه امیدواریم اراده ای قوی در صحنه بین المللی برای مبارزه با تروریسم بوجود آید تصریح کرد: ایران در مبارزه با داعش بر موضع خود ایستادگی می کند و باید دانست که نابودی این گروه و سایر گروه های تروریستی نیاز به یک همگرایی منطقه ای دارد.

رئیس مجلس صربستان نیز با بیان اینکه جمهوری صربستان سیاست های مستقل خود را داشته و علاقمند به تعمیق ارتباط با کشور ایران به عنوان دوست دیرینه این کشور است، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری نقش آفرین و مهم در منطقه است و در چند مورد دوستی خود با صربستان را به اثبات رسانده است.

وی با اشاره به گروه های تروریستی افراطی با بیان اینکه وجود این گروه ها و پیوستن تعدادی از اروپاییان به آن تحول بزرگی است که باید با آن روبرو شد، گفت: مجلس صربستان برای کسانی که پیوستن افراد صربستانی را به داعش ساماندهی می کنند مجازات هایی سنگین در نظر گرفته است.

رئیس مجلس صربستان با بیان اینکه تروریسم تهدیدی جدی است، تاکید کرد: نمی توان از تروریسم برای رسیدن به اهداف استفاده و مدتی بعد آنها را از خود برانیم.

 

بسیاری از کشورها از حرکت های وحشیانه تروریست ها نگران هستند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه پس از دیدارهای جداگانه با روسای مجالس سوریه، لبنان، صربستان و بنگلادش در جمع خبرنگاران محورهای این دیدارها را تشریح کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در دیدارهای امروز روسای مجالس این کشورها موضوعات مورد علاقه دو طرف پیگیری شد، افزود: در همه دیدارها و مذاکرات یک دغدغه مشترک وجود داشت و آن مسئله نگران کننده حرکت های وحشیانه تروریستی در منطقه است.
 
لاریجانی ادامه داد: به ویژه برخی کشورهای اروپایی نگران هستند که برخی از اتباع این کشورها به گروه های تروریستی پیوسته اند، مجالس این کشورها ضوابط قانونی شدید و مجازات های سنگینی برای افرادی که به این گروه های تروریستی بپیوندند، تصویب کرده اند.
 
وی با یادآوری این که بسیاری از کشورها علاقمند به ایجاد روابط گسترده با جمهوری اسلامی ایران هستند، تصریح کردند: آن ها از نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست حمایت می کنند ضمن این که برخی از کشورها که در مسایل منطقه دقیقتر هستند نسبت به رفتار ائتلاف ضد داعش و برنامه هایی که در مبارزه با تروریست وجود دارد، نگران هستند.
 
رئیس مجلس یادآور شد: آن ها این ادعای ائتلاف را کاملا غیر عملی می دانند، مسئله ائتلاف در مبارزه با تروریست جا نیفتاده و این موضوع بیشتر جنبه شکلی پیدا کرده است.
 
لاریجانی روابط دو جانبه و افزایش سطح تجاری با این کشورها را از دیگر محورهای دیدارهای امروز خود بیان کرد و گفت: مباحث داخلی اتحادیه جهانی بین المجالس نیز از موضوعات دیدارهای امروز بود.
وی افزود: رایزنی هایی درباره این که چگونه مواد مهمی در این اجلاس باید تصویب شود، پیگیری شد، برخی از کشورها انتظار دارند از پیشنهادهای آن ها حمایت کنیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظر نبیه بری رئیس مجلس لبنان درمورد بسته حمایتی نظامی ایران از ارتش لبنان گفت: نبیه بری از دوستان جمهوری اسلامی ایران است و در بخش مقاومت نیز نقش قوی و اثرگذاری دارد. طبعا نظر وی حمایت از کمک نظامی ایران به ارتش لبنان است.
 
لاریجانی اظهار داشت: به ویژه آن که نبیه بری از کسانی است که همیشه مدافع ارتش لبنان بوده است و تقویت بنیه نظامی لبنان برای وی مهم است.
 
وی خاطر نشان کرد: هرچه بنیه دفاعی ارتش این کشور قوی تر شود نظم و امنیت در منطقه افزایش خواهد یافت.
 
رئیس مجلس گفت: هدف جمهوری اسلام ایران حمایت از امنیت منطقه و لبنان است و قصد دیگری نیز در این زمینه ندارد،طبیعتا این مسایل بین دو دولت حل می شود.
 
لاریجانی با بیان این که این نوع مراودات همیشه مخالفانی دارد، گفت: نباید انتظار داشت در حمایت ایران از ارتش لبنان و مقاومت، آمریکایی ها هورا بکشند.
 
 
تاکید رئیس مجلس بر ضرورت توجه جهانیان به خشونت تروریست ها علیه زنان

رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در مجمع عمومی صد و سی و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی پیرامون خشونت علیه زنان به سخنرانی پرداخت و در این سخنرانی گفت:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس :

خانمها و آقایان:

باتشکر از آقای رئیس، درباب پایان خشونت علیه زنان و برابری جنسیتی . دراین فرصت کوتاه به چند نکته اشاره می نمایم. خشونت علیه زنان در دنیای امروز ، دارای چهار ریشه می باشد:

1) سنت های غلط فرهنگی ، دربرخی فرهنگها ، زنان را انسانهای دست دوم تلقی کرده و توجه به خصوصیات یکسان فطری انسانی زن و مرد نداشته و لذا ظلمی تاریخی به زنان شده است چه در غرب و چه در شرق ، البته این ظلم با گسترش دانش و تسهیل ارتباطات بمرور رو به کاهش است و امروز حضور زنان در محیط های آموزشی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی در حال افزایش می باشد.

بطوریکه در ایران، 60 درصد پذیرفته شدگان در دانشگاهها ، زنان و دختران هستند و در فعالیت های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و بطور کلی توسعه ایران امروز نقش بسزایی دارند. البته ممکن است در برخی کشورها هنوز زمینه های مساعد برای فعالیت زنان مهیا نباشد. اما براین باوریم که این دسته از کشورها هم در آینده و در روند تحولات مجبورند به سوی برابری جنسیتی حرکت کنند.

2) خشونت مدرن علیه زنان : این بخش از خشونت ها تحت ظاهر فریبنده برابری جنسیتی ، عملاً خشونت جدیدی را علیه زنان بکار می گیرند. حقوق برابر زن و مردم دلیل نمی شود که شرایط جسمی و روحی متفاوت آنان در کار و شئونات اجتماعی لحاظ نشود. گاه بدلیل منافع اقتصادی ، کارهای شاق و مشکل را که هیچ سنخیتی با لطافت های روحی زنان ندارد، به آنها تحمیل می کنند.

مثلا رفتگری یا کارهای سنگینی در کارخانجات که ریشه آن نوعی بهره گیری ستمکارانه از زنان است. برابری درحقوق توجیه گر عدم رعایت شرایط زنان نمی شود، کودکان هم در انسانیت با بزرگسالان برابرند ، ولی دلیل بر بهره کشی از آنان نیست. پیامبر گرامی اسلام، زنان را ریحانه می دانست که در اجتماع باید مثل گل از آنان استقبال شود. مشکل اینست که در دوران مدرنیته ، نگرش تک ساحتی به انسان ، رفتاری مکانیکی را تجویز نموده است که خود ظلم جدیدی به زنان است و یا گاه نقش زنان را به نقش دکور تقلیل می دهند تا به فواید مادی لازم دست یابند. نتیجه این نگرشها نوع دیگری از بی خانمانی زنان در عصر حاضر می باشد.

این وجه از ظلم به زنان بدلیل ظاهر ریاکارانه آن نه تنها رو به کاهش نیست بلکه روند جهانی نشان می دهد تحت تبلیغات اغواگرایانه رو به افزایش می باشد که لازمه تغییر این روند ، ابتدا تغییر نگرش ها متناسب با فهم انسان شناسانه  از موضوع و بعد قانونگذاریهای مربوطه در این زمینه است .

3) جنگ و خشونت علیه زنان موضوع مهم شرایط امروز است در سه دهه اخیر روند جنگ ها با بهانه های گوناگون افزایش یافته است. جنگ عراق علیه ایران، با کمک قدرتهای بزرگ جنگ در افغانستان ، عراق ، لبنان ، غزه و.... ، آنچه در این جنگ ها رعایت نمی شود. مقررات بین المللی عدم تعرض به غیر نظامی هاست و از این رهگذر بیشترین خشونت به زنان و کودکان می شود.

در غزه که محدوه بسیار کوچک با جمعیت زیاد است.رژیم صهیونیستی طی دهه اخیر سه جنگ ناجوانمردانه انجام داده است که بیشترین کشته ها بخاطر بمبارانهای این رژیم علیه فلسطین مظلوم زنان و کودکان بوده اند. یا در حمله این رژیم به لبنان درجنگ 33 روزه از رهگذر حملات هوایی رژیم صهیونیستی ، بیشترین خشونت علیه زنان صورت گرفت. در افغانستان مراسم عروسی را امریکایها بمباران کردند. در اشغال عراق بدون رعایت حقوق خانواده ها به خانه مردم حمله نمودند. و نمونه های بسیاردیگر.

البته متجاوزین به حقوق زنان در هیچیک از مواردی که بیان شد، مجازات نشدند، بلکه گاه مورد حمایت قدرتهای بزرگ هم واقع شدند. در این گونه نشست ها گاه راجع به رفتار فلان قبیله که نسبت به زنان همچنان رفتار خشونت آمیزی دارند، بحث می شود اما راجع به خشونت های وحشتناک جنگی که در دنیای امروز آرامش روانی زنان را بهم ریخته است توجه نمی گردد.

بخاطر بیاورید در جنگ سوم غزه که چندماه پیش باعث خشونت بی سابقه علیه زنان و کودکان گشت ، چقدر تظاهرات در کشورهای مختلف صورت پذیرفت، چون آرامش روانی همه زنان را بهم زده بود.

متاسفانه بدلیل بی توجهی به این وجه از خشونت علیه زنان روند چنین ظلمی به آنان رو به افزایش است.

4) خشونت تروریستی علیه زنان: نوع چهارم از این انواع است که در سالهای اخیر افزایش یافته، رفتار خشونت بار تروریستها نظیر داعش در سوریه و عراق علیه زنان و گروگان گیری آنان و کشتار آنها، فجایعی است که می بایست در صحنه بین المللی به آن توجه شود.

فقط در حمله نیم شب به خانه های مردم در روستای شرق لازقیه بیش از 160 نفر قتل عام و 200 زن و دختر توسط جبهه النصره به اسارات گرفته شدند. یا جنایت هولناک سوزاندن و سر بریدن اهالی روستای عدراکارگری در حومه دمشق توسط جبهه النصره یا قتل عام بیش از 100 نفر از مردم اهل سنت که عمدتا زنان و کودکان بودند در روستای حوله و یا رفتاری که داعش با ایزدیها و کردها در عراق انجام داد و امروز در کوبابی مرتکب می شود.

اینها نمونه هایی از صدها جنایت و خشونت علیه زنان توسط تروریستهاست که در حال وقوع است و در چند سال اخیر ظلم جدیدی تحت عنوان نکاح جهادی درست کرده اند که به تنهایی برای سیاه نمودن چهره قرن حاضر کافی است.

این جریانهای وحشی تروریستی که چنین اقداماتی را انجام می دهند همان گروههایی هستند که تا چند ماه پیش برخی کشورهای بزرگ به آنها کمک مالی و تسلیحاتی می نمودند، چرا ، بخاطر اینکه از این ابزار منافع دیگری را دنبال می کردند. مشکل اینست که با پدیده تروریسم برخورد تاکتیکی می شود و همین امر، یک اشتباه استراتژیک است.

متاسفانه ظلم این جریان تروریستی در حال رشد است و بعید است با «شو امنیتی» بمباران هوایی لطمه ای به آن وارد شود. شاید برای ژست مبارزه با تروریسم فایده هایی داشته باشد، اما مانع خشونت تروریستی علیه زنان نمی شود. باید درک واقعی از رشد تروریسم  و دلایل آن منجمله تحقیر تاریخی مردم مناطق مختلف توسط قدرتهای بزرگ شود و ضمنا بدانیم مبارزه با تروریسم توسط کشورهایی که در رشد آن نقش داشتند امکان پذیرنیست چون این کشورها باور به آن ندارند.

امیدوارم در این نشست نگاهی همه جانبه به موضوع خشونت علیه زنان و ریشه یابی آن بشود.

 

ایران و عراق باید در حل مساله تروریست ها با هم همکاری کنند

علی لاریجانی بعد از سخنرانی در این اجلاس با سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق دیدار و گفت و گو کرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در منطقه به ویژه بحران ناشی از اقدامات تروریست ها اظهارداشت: ایران و عراق باید در حل مساله تروریست ها با یکدیگر به همکاری بپردازند.
 
رئیس مجلس عراق با اشاره به علاقه این کشور جهت ایجاد ارتباط بین دو کشور در عرصه های مختلف، ادامه داد: در حال حاضر مشکلات زیادی از جانب تروریست ها گریبانگیر عراق و منطقه شده است.
 
وی با بیان اینکه مردم عراق توقعات زیادی از مسولان این کشور دارند، تصریح کرد: نگاه ما به ایرن نگاه به کشوری علاقمند به کمک به این کشور است که فصلی مشترک نیز بین آنها وجود دارد.
 
سلیم الجبوری در پایان بر تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور به منظورحل چالش هایی که دامن گیر ایران و عراق شده است، تاکید کرد.
 
 
 
همه کشورها باید نسبت به خطر تروریست ها احساس مسئولیت کنند

لاریجانی پس از دیدار و گفت و گو با عبدالله سلیم الجبوری رییس مجلس عراق در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مشکلاتی در زمینه تروریست های داعش وجود دارد که به تشکیل این تروریست ها کمک کرده است.

وی یادآور شد: امروز همه کشورها باید به این موضوع احساس مسوولیت کنند ، مبارزه با این تروریست ها نیازمند همت تمامی کشورهای منطقه است.
 
رئیس مجلس به محورهای دیدار خود با رئیس مجلس عراق اشاره کرد و گفت: همه کشورها باید احساس کنند که خطر تروریست ها مساله همه آنها است و با موضوع تروریسم بازی نکنند.
 
دکترلاریجانی ادامه داد: این موضوع جای بازی ندارد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در حاشیه برگزاری یک صد و سی و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی با عبدالله سلیم الجبوری به مدت یک ساعت دیدار و گفت و گو کرد.
 
 
 
کشورهای بزرگ و تروریست ها قصد تخریب منطقه را دارند
 
لاریجانی در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با بیان اینکه امیدوارم تلاشهای کمیته بین المللی صلیب سرخ در شرایط فعلی منطقه به کمک مردم خاورمیانه آید، گفت: در ادوار مختلف وضعیتی بدتر از وضع فعلی در منطقه نداشته ایم. ضمن اینکه کشورهای بزرگ و تروریست ها قصد تخریب کل منطقه را دارند تا شاید تخریب منطقه یکی از دستاوردهای اخیر آنها شود.

وی با بیان اینکه جنایت های این گروه تروریستی نسبت به مردم بسیار زیاد است، گفت: گروه داعش گروه عجیب و از طالبان نیز بدتر است. این گروه رفتارهای خشن و غیر انسانی دارد.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ ضمن تشکر از رئیس مجلس برای این دیدار، گفت: براساس صحبت های شما متوجه شدم که آنالیز  و تعریف مشابهی از وضعیت فعلی منطقه داریم. امیدوارم بتوانیم در این زمینه تبادل نظر داشته باشیم.

 

پیشرفت کشور بدون رشد صنعت امکانپذیر نیست

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر خود به ژنو، شامگاه دوشنبه با جمعی از نخبگان ایرانی مقیم کشور سوئیس دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که محسن نذیری اصل نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ژنو و حسن قشقاوی معاون امور مجلس ، کنسولی و ایرانیان وزارت امور خارجه حضور داشتند، رییس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: زمینه های سرمایه گذاری در بخش صنعت در ایران فراهم شده و در این راستا قوانینی برای تسهیل سرمایه گذاری در کشور به تصویب رسیده است.
 
وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش صنعت در کنار سایر خدمات از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در بخش های پتروشیمی و فولاد به دلیل این که ایران دارا بودن ایران به نفت و گاز، سودآور است.
 
لاریحانی تاکید کرد: اگر مشکلی در سرمایه گذاری بخش های مختلف از جمله صنعت وجود دارد باید رفع شود چراکه این عرصه مزیت های بسیاری دارد.
 
وی از ایرانیان مقیم خارج از کشور خواست که در بخش های مختلف صنعت و گردشگری سرمایه گذاری کنند چراکه در سال های اخیر زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم شده است.
 
در ادامه این دیدار نخبگان ایرانی به بیان نظرات خود در زمینه مشکلات سرمایه گذاری در ایران پرداختند.
 
تعطیلی خط مستقیم ایران ایر به زوریخ به رغم قدمت طولانی شدهاین خط پرواز ، مشکلات انتقال سرمایه به ایران از دیگر مشکلات مطرح شده توسط نخبگان ایرانی بود.
 
قشقاوی معاون امور کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه نیز در این دیدار درمورد تعطیلی خط مستقیم ایران ایر از زوریخ به تهران اظهارداشت: تعطیلی این خط به دلیل اعمال تحریم علیه ایران انجام شده است اما خطوط هواپیمایی بخش خصوصی در ایران برای راه اندازی این خط هوایی هیچ مشکلی ندارد ، اعمال تحریم ها علیه کشورمان این موضوع را با مشکل روبرو کرده است.
 
وی افزود: در یک سال اخیر 80 درصد رقم گردشگر فرانسوی به ایران افزایش یافته است که امیدواریم آمار گردشگران سوئیسی نیز به کشورمان افزایش یابد.
 
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد که وزارت امور خارجه آماده است به گردشگران سوئیسی به راحتی روادید گردشگری صادر کند.
 
قشقاوی تاکید کرد که از کشور سوئیس باید خط مستقیم پرواز به ایران وجود داشته باشد.
 
اعطای تابعیت ایرانی به فرزاندن مادران ایرانی که همسر آنها خارجی هستند درخواست یکی از زنان ایرانی فعال در کشور سوئیس بود.
 
وی اظهارداشت: قانون اعطای تابعیت به فرزندانی که مادران آنها ایرانی هستند تنها شامل فرزندانی می شود که پدر آنها افغانی هستند.
 
قشقاوی معاون وزیر امور خارجه نیز در این باره گفت : از دیدگاه ما فرزندانی که مادر آنها ایرانی هستند از کسانی که پدر آنها ایرانی است، ایرانی تر هستند چراکه در دامن مادر ایرانی پرورش یافته اند.
 
وی افزود: وزارت امور خارجه نیز موافق این درخواست است ، در غرب مادران ایرانی بسیاری هستند که به رغم این که همسران آنها غیر ایرانی است، تمایل دارند فرزندان آنها تابعیت ایرانی کسب کنند.

 

سخنان اوباما درباره نابودی داعش را شوخی می دانیم/ پایان بحران های خاورمیانه در ابهام است‎

علی لاریجانی صبح سه شنبه در حاشیه صد و سی و یکمین اتحادیه بین المجالس جهانی با رئیس مجلس الجزایر دیدار و گفتگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه از رایزنی با کشور الجزایر استفاده بسیاری کرده است، گفت: نگرانی های شما در مورد بحران  دو منطقه  خاورمیانه و آفریقا درست است این مشکلات ناشی از غیر مسئولانه عمل کردن برخی بازیگران منطقه ای است.

وی با بیان اینکه بحران ها و شرایط فعلی خاورمیانه بدترین شرایطی است که تاکنون مشاهده کرده ایم، گفت: یکی از نقاط مهم این بحران این است که پایان آن ابهام دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور گروههای تروریستی در منطقه و حمایت کشورهای بزرگ از آنها گفت: ما صحبت اوباما مبنی بر اینکه داعش را نابود می کنیم را شوخی می دانیم، اتفاقات اخیر نشان داد که آمریکا توانایی و تدبیر اداره چنین پروژه هایی را ندارد و بعد از مدتی که به ناتوانی خود پی بردند این گروه های تروریستی را رها می کنند.

عبدالقادر بن صالح با بیان اینکه الجزایر احترام خاصی برای ایران، رهبر و روسای این کشور قائل است ادامه داد: اوضاع منطقه ما و خاورمیانه نیازمند رایزنی های مستمر و ضروری و بیان دیدگاههای هر دو طرف برای رسیدن به راهکاری برای حل چالش های موجود است

وی با بیان اینکه اوضاع در منطقه خاورمیانه بسیار نگران کننده است، گفت: احساس می کنم برخی تحولات موجود در خاورمیانه مشابه تحولاتی است که در منطقه ما در حال شکل گرفتن است که احتمال تداوم و کشانده  شدن آن به سایر مناطق وجود دارد.

 

تحرکات گروههای تروریستی در منطقه به سادگی حل نخواهد شد
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه  صد و سی و یکمین اتحادیه اجلاس بین المجالس جهانی با رئیس مجلس کویت دیدارو گفتگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه ای هنوز اهداف خود در منطقه را تغییر نداده اند تصریح کرد: بنابراین نباید تصور کرد موضوع حرکات تروریستی در منطقه به سادگی حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشورهای حامی گروه تروریستی داعش خود را درون ائتلاف معرفی می کنند و نیروهایی که به گروه تروریستی داعش می پیوندند از طریق همین کشورها می روند افزود: این وضعیت نشان میدهد شرایط و اقدامات گروههای تروریستی رو به افزایش است.

همچنین در این دیدار رئیس مجلس کویت ، مرزوق علی الغانم با بیان اینکه اوضاع خاورمیانه به ویژه در شمال عراق به یک معما شبیه است زیرا تاکنون حل و فصل نشده است گفت: اتفاقات رخ داده در منطقه واقعا شوک آور و خیره کننده است گروههای تروریستی که مشخص نیست از جانب چه افراد و چه ارگان هایی حمایت می شوند در حال انجام اقدامات خود هستند.

وی با بیان اینکه گروههای تروریستی برای همه کشورهای منطقه خطرآفرین هستند افزود: باید برای کمک به عراق و خروج سربلندانه این کشور از این مصیبت هماهنگی مشترکی میان کشورهای منطقه به وجود آید.

رئیس مجلس کویت با بیان اینکه همه کشورهای منطقه باید برای مقابله با خطر داعش و سایر گروههای تروریستی شریک باشند افزود: خطر این گروهها گریز ناپذیر است آنها در پی فتنه گری بین شیعه و سنی هستند بنابراین این تحرکات نیاز به یک عکس العمل هوشمندانه دارد.

وی با بیان اینکه امیر کویت نقش ممتازی در حل و فصل مسائل منطقه و کم هزینه بودن آن دارد گفت: پیچیدگی های مسائل منطقه زیاد است اما در حال حاضر برخی امور مشخص شده است.

وی با بیان اینکه بحران منطقه و حرکت داعش در سوریه و عراق نتیجه اشتباهات  کشورهای بزرگ، کشورهای منطقه ای و کشمکش برای اغراض دیگری است گفت: غربی ها تا حدی متوجه اشتباهات خود در منطقه شده اند اما برخی کشورهای منطقه هنوز به اشتباه خود پی نبرده اند.

 

حادثه سراوان؛ محور مذاکرات روسای مجلس ایران و پاکستان
 
علی لاریجانی روز سه شنبه در حاشیه صد و سی و یکمین اتحادیه بین المجالس جهانی با رئیس مجلس پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پاکستان کشوری مهم و نقش آفرین در منطقه و مسائل آن است گفت: روابط ایران با پاکستان روابطی دوستانه است لذا سفرهای مختلف و رایزنی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ایران و پاکستان همکاری های دو جانبه به خصوص در بخش اقتصادی دارند که ایران علاقمند به گسترش آن است افزود: فضا برای برداشتن گام های بلند در این زمینه وجود دارد که امیدواریم در روابط فی ما بین سطح تعاملات اقتصادی افزایش یابد و پروژه گاز در این زمینه مهم است که باید تصمیم قاطع و سریع در این راستا گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو کشور ایران و پاکستان در مسائل امنیتی مشکل مهمی ندارند و خوشبختانه همفکری های زیادی بین دو کشور وجود دارد تصریح کرد: برخی اقداماتی که در مرزهای ایران از سوی اشراری که از پاکستان می آیند نگران کننده است.

وی با بیان اینکه این مشکلات همیشه بوده اما قابل حل است با این حال مسائل امنیتی موجود در مرزهای ایران اثرات روانی بدی در کشور می گذارد افزود: اخیرا شاهد حوادثی در سراوان بودیم به طور قطع مسئولان پاکستان نیز از این موضوع ناراحتند اما باید برای حل آن حساسیت و همکاری داشته باشیم و باید دانست که این مشکلات امنیتی برای پرستیژ پاکستان مهم است.

لاریجانی در ادامه به مسائل و مشکلات به وجود آمده از جانب تروریست ها اشاره و بر همکاری دو کشور برای حل آن تأکید کرد.

سید نیر حسین بخاری نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و پاکستان خطوط مشابهی در منطقه و در سطح بین الملل دارند گفت: پاکستان علاقمند است برای ایجاد ثبات در منطقه با ایران همکاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه پاکستان با مشکل تروریست مواجه بوده و این موضوع ثبات منطقه را تهدید می کند افزود: دولت پاکستان تصمیم دارد با گروه های تروریستی مبارزه کند که تا حدی نیز در این زمینه موفق بوده است.

در پایان نشست رئیس مجلس پاکستان بر تلاش این کشور جهت حل مشکل امنیت مرز ایران و پاکستان تأکید کرد.

 

دیدار لاریجانی با رئیس مجلس اوگاندا
 
علی لاریجانی روز سه‌شنبه در حاشیه یکصدوسی‌ویکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی با رئیس مجلس اوگاندا دیدار و گفت‌وگو کرد.  

براساس این گزارش رئیس مجلس اوگاندا ضمن تشریح مواضع کشورش در قبال مسایل بی المللی خواستار توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف شد.

 

استقرار امنیت در افغانستان برای همسایگان اهمیت دارد
 
علی لاریجانی روز سه‌شنبه در حاشیه یکصدوسی‌ویکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی با عبدالرئوف ابراهیمی رئیس مجلس افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.‌

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به لزوم گسترش مناسبات دو کشوردوست و همسایه گفت: استقرار امنیت در افغانستان نه تنها برای خود این کشور بلکه برای همسایگان  نیز مهم است.

لاریجانی با یادآوری اوضاع منطقه خاورمیانه تصریح کرد : استقرار امنیت در افغانستان می تواند به وضعیت موجود در منطقه کمک می‌کند. 

رئیس مجلس افغانستان نیز در این دیدار با بیان اینکه ایجاد حکومت وحدت ملی برآیند انتخابات افغانستان بود که در نتیجه آن امیدواری بیشتر شد، افزود: با استقرار حکومت وحدت ملی امیدواریم روابط افغانستان با کشورهای منطقه بهتر شود.

وی با بیان اینکه ایجاد حکومت وحدت ملی، راهکار مناسبی برای حل مشکلات امنیتی در افغانستان است ،افزود: حل مشکلات امنیتی نیاز به زمان دارد تا ما به اهداف خود برسیم.

 

توافق هسته ای امکان پذیر است/ تروریسم را نمی توان با اشغال حل کرد
 
علی لاریجانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی 'سی ان ان' درباره تهدید داعش گفت: داعش گروهی نیست که خود به خود به وجود آمده باشد.ما باید ریشه های آن را بیابیم و بدانیم قدرتهای بزرگ وهمچنین برخی از کشورهای منطقه مسئول به وجود آمدن آن هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می کنم بعید است بتوان جنگجویان چریکی را فقط با انداختن بمب بر سرشان نابود کرد.من همچنین شنیدم آمریکایی ها بدنبال یافتن جایگاهها و پایگاهها در منطقه هستند تا مردم را برای عملیات زمینی آموزش دهند.

وی تصریح کرد: تروریست ها را نمی توان با بمباران نابود کرد. شما نمی توانید مسئله تروریسم را با اشغال حل کنید. برای این که با آنها به صورت موثر مقابله کنید، باید روش دیگری را انتخاب کنید. ما در مبارزه با آنها تجربه خوبی داریم زیرا فعالانه علیه آنها جنگیده ایم.

لاریجانی با اشاره به اینکه جنگ موثر با داعش نیازمند راه حل امنیتی خوب است، افزود: بخشی از این راه حل می تواند عملیات نظامی باشد. افرادی که می خواهند به صورت زمینی در عملیات شرکت کنند باید به اندازه کافی مهارت داشته باشند.این نیروها نباید مانند نیروهای مزدور باشند. باید انگیزه کافی برای انجام این عملیات داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من فکر می کنم مردم ، منظورم عراقی ها و سوری ها ، خودشان توانایی کافی برای اجرای چنین عملیاتی را دارند.ما می دانیم این افراد اعم از شیعه ،سنی و کرد باید همه تلاش خودشان را برای موفقیت به کار بندند. من فکر می کنم بهترین کاری که جوانان می توانند انجام دهند این است که جلوی ارسال تسلیحات و پول متحدان و دوستان داعش در منطقه را بگیرند. این بازی کودکانه نیست. منظورم این است که مبارزه با تروریسم بازی کودکانه نیست و می تواند بسیار پرهزینه باشد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه رسیدن به توافق تا مهلت بیست وچهارم نوامبر امکان پذیر است گفت:من فکر می کنم کاملا امکان پذیر است البته به شرط این که هر دو طرف در رسیدن به توافق جدی باشند. موضوعات باقیمانده می تواند تا مهلت بیست وچهارم نوامبر 2014 حل شود. در صورتی که دو طرف درباره موضوعات کوچک چانه زنی کنند، رسیدن به توافق بعید خواهد بود.

وی درباره تبعات تمدید نشدن گفتگوها گفت: من فکر نمی کنم زیاد به نفع آمریکا باشد زیرا معنایش آن است آنها (آمریکایی ها) فرصت را برای دستاورد دیپلماتیک از دست داده اند.البته این شکست برای دیگران نیز خواهد بود.ما قصد داریم همان کاری را انجام دهیم که تاکنون انجام داده ایم .

لاریجانی تاکید کرد: ما نمی خواهیم بمب هسته ای تولید کنیم اما بر دسترسی به فناوری و دانش هسته ای تاکید می کنیم.ما آماده هستیم به اندازه کافی دراین زمینه شفاف باشیم. من متعجب می شوم چرا در این مذاکرات فقط صحبت از تعداد سانتریفوژها می شود و این که چگونه آنها (غرب) می توانند بخش های تحقیق و توسعه فناوری هسته ای ما را محدود کنند.تعداد سانتریفوژها واقعا مهم نیست بلکه مطلب مهم این است که ایران تلاش می کند شفاف سازی کند و قصد دارد درباره برنامه هسته ای خود شفاف باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بازداشت برخی اتباع خارجی نیز گفت: اینها مواردی هستند که بسیار بندرت روی می دهد و طبیعی است چنین مواردی روی دهد زیرا ایران کشوری بسیار بزرگ با جمعیت هشتاد میلیون نفری است.آنها ممکن است کار اشتباهی انجام داده باشند و یا جرمی مرتکب شده باشند،قوه قضاییه باید آن را بررسی کند.تردیدی نیست ما نمی خواهیم هیچ کس را بدون هیچ دلیل به زندان بفرستیم.تا آنجایی که من می دانم تحقیقات در این زمینه شروع شده است و من امیدوارم این تحقیقات به پایان رسد و نتیجه آن هر چه سریعتر اعلام شود.

لاریجانی درباره ادعای بیگناهی جیسون رضائیان که به اتهام امنیتی در ایران بازداشت شده گفت: براساس قوانین در ایران اتهامات نمی تواند قبل از تحقیق به صورت علنی اعلام شود.البته قوانین در کشورهای مختلف فرق می کند.تاجایی که من می دانم این فرد با اتهاماتی مواجه شده است اما هنوز به صورت علنی نشده است زیرا قانون اجازه نمی دهد اما موضوع وی در حال بررسی است.

وی افزود: مسلما تسریع در روند رسیدگی به این پرونده ها خوب است.حتی اگر اظهار نظر درباره آنها به اندازه ای که قانون اجازه داده است، باشد خوب است اما ما واقعا نمی توانیم قوه قضاییه را وادار سازیم با عجله کارهایی انجام دهد.

 

دوران بازی با دموکراسی در منطقه سپری شده است
 
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس خبری که در حاشیه برگزاری صد و سی و یکمین اتحادیه بین المجالس جهانی برگزار شد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران با اشاره به بحران های به وجود آمده ناشی از فعالیت گروه های تروریستی در منطقه گفت: کشورهای منطقه باید به این باور برسند که مبارزه با تروریست بازی سرگرم کننده نیست.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه باید توجه کنند که دوره بازی با دموکراسی در منطقه سپری شده است افزود: برخی کشورها به شیوه های قبیله ای در حکومت دموکراسی عقیده بیشتری دارند به همین دلیل وقتی که بن علی در تونس و یا مبارک در مصر سقوط کرد جنجالی به راه انداختند. 

وی با بیان اینکه روندی که در ائتلاف علیه داعش دنبال می‌شود مطابق واقع نمی‌دانیم، افزود: به طور طبیعی مذاکرات هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای رابطه مستقیم و روشنی با یکدیگر ندارند، اما اعتمادسازی در مسائل مختلف به هم مربوط است.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد انسجام کشورهای منطقه برای مبارزه با داعش افزود: نباید در این زمینه ناامید بود بلکه باید به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه دهیم تا همگرایی برای مبارزه با تروریسم بین کشورهای منطقه به وجود آید.

وی تصریح کرد: البته برخی کشورهای منطقه نباید میدان مبارزه با تروریسم را با میدان هوس‌بازی برای قدرت اشتباه بگیرند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به نقش آمریکا در عدم انسجام کشورهای منطقه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی تصریح کرد: به طور طبیعی اختلاف‌نظرهایی برای اداره منطقه وجود دارد که بسیاری از آن بر توهمات متکی است که این باعث به وجود آمدن رخنه‌هایی در منطقه می‌شود که قدرت‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد علت اهمیت تعداد سانتریفیوژها برای آمریکا و کشورهای غربی گفت: این کشورها باید دلیل مهمی برای علت اهمیت قائل شدن در تعداد سانتریفیوژها ارائه کنند.

وی با بیان اینکه ایران معتقد است که باید کارخانه‌ای برای تولید سوخت داشته باشد و این کارخانه نیز زیر نظر آژانس فعالیت خواهد کرد، بیان کرد: کشورهایی که معتقدند تعداد سانتریفیوژ باعث ساخت بمب هسته‌ای می‌شود نظر عوامانه‌ای دارند، زیرا با هزار سانتریفیوژ نیز می‌توان بمب هسته‌ای ساخت. مهم این است که به گونه‌ای پیش رویم که ایران هیچگاه به سمت سلاح هسته‌ای نرود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کشورهای غربی معتقد به حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای هستند، چرا با آن مذاکره می‌کنند، افزود: این اظهارنظرها منطق درستی ندارد، اما در کل لزومی ندارد که به این موضوع نگاه منفی داشته باشیم؛ من مسیر مذاکرات را از نزدیک مشاهده می‌کنم و این مسیر را رو به پیش می‌دانم.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد کمک بلاعوض ایران به ارتش لبنان و کیفیت این کمک‌های نظامی تصریح کرد: کمک نظامی به ارتش لبنان آنقدر از کیفیت برخوردار است که از آن در منطقه استفاده کرده و پیشرفت کرده است.

وی گفت: بعید می‌دانم افرادی که تا چند ماه پیش برای مقابله با داعش ایستادگی کرده‌اند، از کشورهای اروپایی و آمریکایی سلاح گرفته باشند.

رئیس نهاد قانونگذاری در پاسخ به سوال دیگری در مورد گروه تروریستی داعش و اقدامات این گروه که به اسم اسلام صورت می‌گیرد، توضیح داد: این گروه‌های تروریستی دست‌ساز و متحجر و از متن اسلام دور هستند.

وی با بیان اینکه گروه‌های ترویستی از متن جامعه اسلامی بیرون نیامده‌اند، توضیح داد: هدف از تشکیل این گروه‌ها چیز دیگری است، شروع آنها از یک عامل بیرونی است که بعد از گذشت زمان توان کنترل آن را نیز نداشته‌اند و این امر مشکلی است که ما در این دوران نسبت به رفتار آمریکا در منطقه داریم.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکا با تصورات ناقص اقداماتی را در منطقه شکل می‌دهد اما تدبیر لازم برای کنترل آن را ندارد، گفت: برخی سطحی‌نگری و تنگ‌نظری کشورهای منطقه به این تفکر کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه جریان‌های اصلی اسلامی چه شیعه و چه سنی، مبنای عقلانی از فهم دین دارند، تصریح کرد: این جریانات، جریاناتی دست‌ساز بوده و ریشه‌دار نیستند.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه غربی‌ها و کشورهای بزرگ باید رفتار دوگانه خود در منطقه را قطع کنند، تصریح کرد: اگر این کشورها از دموکراسی دفاع می‌کنند نباید بار اصلی وزن خود را بر کشورهای قبیله‌ای و دیکتاتوری گذاشته و دموکراسی را وسیله‌ای برای منافع خود کنند، بلکه باید با پدیده تروریسم برخورد تاکتیکی انجام دهند.

لاریجانی با بیان اینکه در چند سال اخیر برخی کشورها منطقه به دلایلی اطلاعات نادرستی را به کشورهای غربی داده و آنها را برای ورود به میدان تحریک کرده‌اند که نتیجه آن گروه تروریستی داعش و جبهه النصره شد، گفت: غربی‌ها بارها اعلام کردند که در سوریه شاهد حکومت سکولار هستیم. حکومت فعلی نیز سکولار است اما باید پرسید چرا با آن می‌جنگند؟، آیا فکر نکردند که جنگ با دولت کنونی موجب روی کار آمدن موجودات وحشی (داعش) می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی بخواهند زیر پوشش دموکراسی در سوریه مخفی شوند، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم دموکراسی در سوریه کاملا ایجاد شده است، اما این دموکراسی بسیار کامل‌تر از کشورهایی است که مجلس نداشته و از دوستان آمریکا هستند و یا مجالسی قلابی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فکر می‌کنم مدتی است که آمریکا و غرب چشم خود را در کمک تسلیحاتی به گروه‌های تروریستی بسته‌اند، افزود: حالا زمان آن است که آمریکا و کشورهای غربی چشمان خود را باز کرده تا دچار دریافت اطلاعات غلط نشوند.

لاریجانی تصریح کرد: اگر این اصلاحات صورت گیرد، ظرفیت خوبی برای مقابله با داعش هم در سوریه و هم در عراق به وجود می‌آید که با تکیه بر آن می‌توان با داعش مبارزه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز چهارشنبه پس از سفری چهار روزه به سوئیس و شرکت در یکصدوسی‌ویکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی ژنو را به مقصد تهران ترک کرد.

 


منبع: مهر
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز